Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färg på Araucanatupp?  (läst 2206 gånger)

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
Färg på Araucanatupp?
« skrivet: 04 jan-10 kl 23:45 »
Är det någon som har en ide om vad det är för färg på den här araucanatuppen?
Jag lyckas inte lägga  upp bilden här men den finns i Galleriet under Höns "Araucanatuppen Görgen .....
//Eva
« Senast ändrad: 04 jan-10 kl 23:47 av Eva R »
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Färg på Araucanatupp?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-10 kl 00:08 »
Silverhalsad..  ser ut som laxfärgad faverolle i färgen... typ..
Fjäderfän och kaniner

Datic

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 jan-10 kl 00:17 »
Bilden  :-[  ;D

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #3 skrivet: 05 jan-10 kl 07:16 »
Håller med grimbart.. hönorna är ju viltfärgade men vad hade tuppens föräldrar för färg?
vacker är han i vilket fall.  ;)

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #4 skrivet: 05 jan-10 kl 07:51 »
Tack, Daaniel
Jag försökte också länka till galleriet men det funkade inte.

Linslus: Jag vet inte vad det är för färg på hans föräldrar. Jag ska se om jag kan ta reda på det.

Grimbart: För mig låter namnet laxfärgad som något beige/rosa-aktigt. Jag måste googla litet på det.

//Eva
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 jan-10 kl 09:40 »
i boken hönsraser är det en bild på en Faverolle tupp, samma färg som din,sid 33. Araucana finns inte som laxfärgad enligt denna bok... annars ser de likadana ut tycker jag.. Viltfärgad Araucana ser ju nästan ut som din om du hade haft rostrött där du har vitt... Silverhals gissar jag på  ;)
Fjäderfän och kaniner

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #6 skrivet: 05 jan-10 kl 09:43 »
silverfärgad lax ??
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

zizzi

« Svar #7 skrivet: 05 jan-10 kl 10:07 »
Hade en lika dan tupp,ställde samma fråga som du nu gör. ???

De svar jag fick, var ...felfärgad .

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 05 jan-10 kl 11:30 »
Som jag skrev till Eva i ett pm så är nog tuppen en korsning mellan två färger. Han är inte laxfärgad, och han är inte ren silver, utan han har något annat iblandat också.

Denna korsning har samma effekt som t.ex. laxfärgade tupparna med en guldgen, de kommer att kunna ge färgrena hönsavkommor (har för mig att det endast var hönor som blev färgrena) om de paras med en viss färg.

Jag sitter nu och väntar på någon som skrev om detta i en gammal tråd jag inte kan hitta och som förhoppniongsvis minns allt klarare än vad jag gör. .P

Nu när jag tänker efter så var Jerry i exakt samma färg. Han var en blandis av allt möjligt. När han parades med Baby, en någurlunda viltfärgad blandishöna så blev en av avkommorna en silverhalsad höna. Något jag aldrig fått fram förut, hade bara fått fram silverhalsade tuppar med denna guldgen eller blask på ryggen. ;D Troligtvis för att "fel" färger hade parat sig med varandra och då nedärvde endast tuppkycklingarna färgen på något sätt. Så jag kunde så gott som säga att så fort jag fick en kyckling som såg ut på det sättet så var det en tupp... Blev därför paff när det plötsligt blev en höna förra sommaren.

Här är en bild på Jerry - Det svarta på fötterna är tjära då han pågick en benkvalsterbehandling.

« Senast ändrad: 05 jan-10 kl 11:41 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 05 jan-10 kl 11:43 »
Jag har hittat det engelska namnet nu som jag för övrigt känner igen, att jag inte tänkte på det tidigare, japp, färgen har ett namn där och det är - "Golden duckwing"'

Däremot har jag fortfarande ingen aning om på svenska. ;D ;D ;D ; D

http://www.cacklehatchery.com/goldenduckwingphonexroo1.jpg

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser