Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jula stängselelaggregat  (läst 7772 gånger)

andtol

• Gäst
Jula stängselelaggregat
« skrivet: 03 jan-10 kl 19:05 »
Ser att Jula har superrea på sina elaggregat.

http://www.jula.se/elaggregat-131384

995:-, nersatt 1000:-.

Är det ett ok aggregat?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Jula stängselelaggregat
« Svar #1 skrivet: 03 jan-10 kl 20:47 »
Jag har ett annat aggregat från samma franska tillverkare och har inget att anmärka på.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 03 jan-10 kl 21:33 »
Vilken fransk tillverkare är det som i grunden ligger bakom Julas stängselapparater?

Det intryck jag fick av franska stängselapparater (jag tror att märkena hette Lacmé och Clotseul) när jag höll på med diverse utredningar på 90-talet var att de i huvudsak var stabila och bra konstruktioner men uppgivna data för apparaterna (energi, spänning, stängsellängd osv) hade inget alls med verkligheten att göra, det var inte frågan om att siffrorna var konsekvent överdrivna utan det verkade som om den som skrev ihop manualer, broschyrer och text på kartonger inte visste vad apparaterna egentligen hade för egenskaper. Konstruktionerna var som sagt i stort sett bra om än något gammaldags men tillverkningen kunde vara slarvig - gott om dåliga lödningar, dåligt skyddslackade kretskort, lösa skruvar etc. En del batteridrivna apparater hade elektroniken ingjuten så att den inte gick att undersöka eller reparera, men det ger förstås ett bra fuktskydd.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 jan-10 kl 22:04 »
Märket heter Adic. Googlar jag på adic och electrificateur hittar jag denna hemsida:

http://www.adic.org/

andtol

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 jan-10 kl 22:49 »
Konstruktionerna var som sagt i stort sett bra om än något gammaldags men tillverkningen kunde vara slarvig - gott om dåliga lödningar, dåligt skyddslackade kretskort, lösa skruvar etc.

Det där låter som ett franskt företag... En flaska vin i ena handen och skruva med den andra. :-)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 04 jan-10 kl 07:08 »
Det där låter som ett franskt företag... En flaska vin i ena handen och skruva med den andra. :-)

De var i alla fall klart bättre hopsatta än engelska stängselapparater (Euro Guard) :)

andtol

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 jan-10 kl 08:01 »
De var i alla fall klart bättre hopsatta än engelska stängselapparater (Euro Guard) :)

Jag ska försöka komma in till stan idag och köpa en på Jula. Tack för hjälpen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1103 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser