Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oro för kylan  (läst 8397 gånger)

helgo

Oro för kylan
« skrivet: 03 jan-10 kl 12:48 »
Hej! är det någon som kan stilla min oro för mina raringar? :-\
Jag vet att får skall klara kyla bra. Men varje morgon jag kommer ut och utfodrar och ger ljummet vatten är pälsen helt stel och mina mörkgråa får är vita av is och frost.
Jag vet ju att ull värmer även när den är blöt, men hur är det när det är tunga, hårda isskorpor? Fåren har möjlighet att gå in i ett vindskydd med tre väggar,tak och golv med ett tjockt lager halm, men verkar föredra att ligga ute i 20 minus... Huset användes flitigt i november när det regnade konstant.
De har fri tillgång till hö på rundbal och får lite havre på morgonen. Dem idislar och ligger nära balen i godan ro. Rör sig lite imellan åt och går till vatten hinken.  Ljummet vatten fixar vi ett par gånger under dan nu när det är så kallt.
Oron kanske är obefogad, men jag oroar mig ialla fall. :-\
Får för mig att pälsen aldrig helt hade torkat upp efter novembers syndaflod och sen kom kylan och pälsen frös till is och nu kyler ner dem.
Behöver dem komma in å torka upp ordentligt? Eller förvärrar det bara att dem är inne och sedan släpps ut i kylan igen? Har ett oisolerat stort garage där jag skulle kunna hysa dem ett tag. Hur gör ni? Det är andra vintern jag har får och förra hösten var torr och fin och vintern inte så kall. Så då funkade det fin fint och jag behövde inte oroa mig.

Robb

SV: Oro för kylan
« Svar #1 skrivet: 03 jan-10 kl 15:06 »
Hej, det är säkert ingen fara, men försök få ner fingrarna i ullen nära huden så känner du om de är varma närmast kroppen, känn även i "armhålorna". Dom kanske är torra i ullen närmast kroppen. Jag går också och känner på mina men de är alltid varma. Det är ingen av dina som hostar ell verkar förkyld och hängig?  Dina har ju fri tillgång på mat så det är säkert ok med dom. Mina har också fri tillgång när det är så kallt. Ibland kallar jag mina för fröknarna Permafrost, dom gillar verkligen snön, de använder bara sitt stall när det regnar.
Lycka till med dina små istappar
 MVH

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #2 skrivet: 03 jan-10 kl 15:16 »
Man kan nog se den frusna ytan på pälsen som en garanti för att den isolerar så väl att inte kroppsvärmen läcker ut o tinar snön..

Maddie

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 03 jan-10 kl 19:28 »
Bara de har ensilage/ hö att äta så de håller värmen så ska de klara sig  :) 

ulfg

« Svar #4 skrivet: 03 jan-10 kl 19:31 »
Tror fåren far mycket mer illa när det regnar konstant på senhösten, de blir blöta och får dåliga klövar.
Torr fin kyla ner till minus 20 är inga större problem, speciellt inte om de får fritt grovfoder och ljummet vatten, som hos dig. Sov lugnt.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 03 jan-10 kl 19:37 »
Mina tre tackor går ute under samma omständigheter som dina får. Ligger aldrig inne men är nöjda med det. Det har ju varit neråt -20 här flera dagar men de är alltid sprudlande glada och pigga när jag kommer med pellets till dem på morgonen. Mina dricker dessutom inte, har inte sett dem stoppa huvudet i vattenhinken en enda gång, men de brukar stå och äta snö ibland när jag tittar till dem, då de kanske tycker att det är varmt... Vad vet jag.

helgo

« Svar #6 skrivet: 04 jan-10 kl 08:18 »
Tack alla!  :) Det är skönt att höra att andra har liknande  förhållanden. Flickorna och Pojken är friska och pigga och hostar inte. Ser oberörda ut av kylan, ( ser coola ut  ;) )Inatt sov jag lugnt!

helgo

« Svar #7 skrivet: 05 jan-10 kl 11:22 »
Bilder på mina isiga får :)
Tror jag; har aldrig provat att lägga in bilder förut :)

Robb

« Svar #8 skrivet: 05 jan-10 kl 14:51 »
Det ser så bra ut så! Herregud, lite rimfrost i näshåren har vi nog alla lite till mans just nu!  ;D

Maddie

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 05 jan-10 kl 17:09 »
Jättefina  !    ;D

ulfg

« Svar #10 skrivet: 05 jan-10 kl 20:30 »
Lite rimfrost har ju aldrig skadat någon, men just nu tycker jag synd om mina får. Full snöstorm nu i Halland, rasat ner 30 cm på 6 timmar och det skall fortsätta snöa hela natten. De går in och ut ur ligghallen och ser ut som snöbollar. Imorgon skall de få en näve proteingodis och ljummet vatten...

livsbejakare

« Svar #11 skrivet: 05 jan-10 kl 23:00 »
Is i pälsen beror på att fårens kroppsvärme blir till kondens när den når ut i "det fria" och naturligtvis fryser till is om det är kallt. Fåren mår inte dåligt av detta om de är varma närmast kroppen, utan det är bara ett naturligt tecken på att de funkar som de ska. Däremot förbrukar ju djuren mer energi om det är kallt och följdaktligen behöver mer foder ju kallare det är. Summa summarum, ge dem lite mer att äta och ta själv en extra macka innan du går och sover en skön sömn.

zeina66

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 06 jan-10 kl 11:03 »
Hej. Har gutefår som hellre ligger ute i snöstorm än i vindskyddet,det duger bara när det regnar - så våra flockar tycker likadant.
Mina ser ut som du beskriver att dina gör med frost och is,tror att det är värre att ta in och låta ullen tina upp,fukten går närmare huden och sen fryser det när dom kommer ut igen.... Dom är gjorda för att gå ute så dom mår nog bra. Tog in mina igår (pga rovdjur) fast dom har samma temperatur i lagårn som ute men det blir inte mer snö på dom. Hälsn fr årjäng
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 06 jan-10 kl 15:31 »
Skulle precis ställa samma fråga. Tycker att tjejerna är beter sig lite konstigt när de har ett bra hus att bo i men de väljer hellre att ligga ute. När det snöar kraftigt så är dom som snöbollar ute i hagen. Vatten är inte heller särskilt intressant men pigga och glada är dom.

Kanske man skulle ställa in var sin kälke så de har nått att göra?  :D

Knösgården

• För frihet och energi!
    • För Frihet
« Svar #14 skrivet: 06 jan-10 kl 17:25 »
Hej där!
Våra elva Roslagsfår verkar åxå tycka kylan är helt OK jämfört med regnandet tidigare i höstas. Ett tips om du vill få dem lite sysselsatta (och lyckliga - tror jag) är att ta ner några tall-grenar med barr och ge dem att gnaga på. De älskar pysslet att gnaga och våra blir överlyckliga när vi gör det. Hörde dessutom av vän som också är Roslagsfårsägare att tallen kan vara bra mot vissa parasiter. Någon annan som hört det?? hälsar Jonna
För frihet och energi!
www.förfrihet.se

Birgit

« Svar #15 skrivet: 06 jan-10 kl 18:05 »
Helt rätt Knösgården, bark av flera typer innehåller bl.a tanniner, mineraler och vitaminer. Det stärker immunförsvaret och hjälper djuren att hålla  nere parasiternas påverkan.
(Barkens nyttighet förstod både människorna och fåren förut, innan vi var tvugna att läsa forskarrapporter om allt)
Roslagsfår är precis som gutarna väldigt vädertåliga. Tycker nog att mina Roslagsfår har ännu bättre ull än gutarna faktiskt.

Knösgården

• För frihet och energi!
    • För Frihet
« Svar #16 skrivet: 06 jan-10 kl 18:09 »
 :D Vad glad jag blir!! Både nyttigt och roligt för fåren alltså! Varmt tack för svar Birgit. I morgon blir det nya tallkvistar  ;)
För frihet och energi!
www.förfrihet.se

JBF

• Småland
« Svar #17 skrivet: 06 jan-10 kl 19:41 »
Mina roslagsfår har gnagt lite halvdant på en liten tall jag högg ner åt dem, fast å andra sidan har de en hage på en hektar de kan rasta sig i, de kanske föredrar att gnaga på andra träd. Jag litar på att de hittar det de behöver... Däremot verkar de inte så jätteglada i det höparti jag ger dem just nu, som ju givetvis är av god hygienisk kvalite, men de äter inte alls lika mycket av det som av det tidigare partiet. Detta hö är slaget sent på säsongen, första veckan i augusti. Är lite orolig för att de inte ska få i sig tillräckligt med mat nu i kylan. Får har ju en tendens att hellre svälta än äta nåt de inte gillar. Slänger jag det på backen så äter de det med betydligt större förjusning än i häcken... Hmm.. Hur skall jag tolka detta? Till detta får de mineraler och hamlat löv som de lärt sig uppskatta! (Nästa säsong skall jag hamla så de får en kärve varje dag, hela vintern..)
I övrigt är de lika frostnupna som TS får, och verkar inte lida av kölden.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #18 skrivet: 07 jan-10 kl 07:47 »
Om snön ligger kvar på ryggen så fryser djuren inte. Pälsen isolerar så mycket att värme inte sipprar igenom.

ulfg

« Svar #19 skrivet: 07 jan-10 kl 18:31 »
Nåt som jag lärt mig den här säsongen är att fåren älskar ljummet vatten när det är såhär kallt.
Jag bär ut 20 l ljummet vatten på eftermiddan till de 20 fåren och det säger bara slurp i första hinken.
Så får de en hink till och så suger de i sig den med. Sen verkar det oftast räcka för dem.  Ljummet vatten verkar vara godis helt enkelt för att det värmer dem lite mitt i vintern. Det måste ju vara bra för deras magar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser