Hej! är det någon som kan stilla min oro för mina raringar?

Jag vet att får skall klara kyla bra. Men varje morgon jag kommer ut och utfodrar och ger ljummet vatten är pälsen helt stel och mina mörkgråa får är vita av is och frost.
Jag vet ju att ull värmer även när den är blöt, men hur är det när det är tunga, hårda isskorpor? Fåren har möjlighet att gå in i ett vindskydd med tre väggar,tak och golv med ett tjockt lager halm, men verkar föredra att ligga ute i 20 minus... Huset användes flitigt i november när det regnade konstant.
De har fri tillgång till hö på rundbal och får lite havre på morgonen. Dem idislar och ligger nära balen i godan ro. Rör sig lite imellan åt och går till vatten hinken. Ljummet vatten fixar vi ett par gånger under dan nu när det är så kallt.
Oron kanske är obefogad, men jag oroar mig ialla fall.

Får för mig att pälsen aldrig helt hade torkat upp efter novembers syndaflod och sen kom kylan och pälsen frös till is och nu kyler ner dem.
Behöver dem komma in å torka upp ordentligt? Eller förvärrar det bara att dem är inne och sedan släpps ut i kylan igen? Har ett oisolerat stort garage där jag skulle kunna hysa dem ett tag. Hur gör ni? Det är andra vintern jag har får och förra hösten var torr och fin och vintern inte så kall. Så då funkade det fin fint och jag behövde inte oroa mig.