Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oro för kylan  (läst 8401 gånger)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: Oro för kylan
« Svar #20 skrivet: 07 jan-10 kl 18:52 »
När jag hade häst läste jag om någon som gav sin häst ljummet vatten, då gjorde jag likadant. Jag upptäckte att hästen gillade det. När jag sedan skaffade får gav jag ljummet vatten även till dem och de gillade det också. Jag tycker inte själv om att dricka iskallt vatten så jag tror att det är samma för djuren.
Åsenfår, hundar och katter

Spika

• Norge
« Svar #21 skrivet: 08 jan-10 kl 09:07 »
Där jag bor har det varit kallare än -30 grader över en vecka. Börjar bli lite orolig för fåren som i och för sig kan gå ut och in som de vill. Jag tycker de dricker mycket mindre än tidigare. I dag är det - 37 grader. De får ganska mycket kraftfoder men ändå. Bocken har hostat till lite ett par gånger men äter bra. Hur mycket kyla tål får? Jag har pälsfår.
Svensk kvinna med får på landet i Norge

skogstroll

« Svar #22 skrivet: 08 jan-10 kl 09:58 »
Jag undrade detsamma är jag hade mina första får. De var täckta av isbark efter en omgång snöblandat regn. När jag stoppade in fingrarna genom ullen nästan jag brände mig. De är utsökt väl isolerade och i vart fall mina gutar var ute i alla väder och struntade i skjulet, även när de lammade.

Så oroa dig inte, fåren vet bäst.

Skogstroll

Birgit

« Svar #23 skrivet: 08 jan-10 kl 14:10 »
Helt klart ulfg. Isvatten är de inte så glada i!

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #24 skrivet: 08 jan-10 kl 23:21 »
Hej spika jag undra också hur mycket kyla fåren tål och om det är skilnad på ras resp storlek / ålder ?

Jag har -25  nu och är lite oroligt för mina två baggar som bor i skogen (bakom huset) i ett vindskydd. Tro att den stora vuxna baggen klara sig bra men bagglammet som samtidigt växer massor har tappt mycket hull nu dem sista 3-4 veckorna . Jag gör som ni alla också med fri hö (salt mineraler) och ljummet vatten med värmelampa över (håller sig isfri under dagtid). Sen får de lite morötter på kvällen innan jag låser in dem (vinskyddet har en halvdör fram). Måste kolla imorgon om deras ströbädd har kommit igång och värmer lite. 

ullisochfredrik

• Alice Baaah, nyfödd och med nyspjälkat ben
    • Utsikt från Ristjölbacken
« Svar #25 skrivet: 10 jan-10 kl 23:33 »
Det höll sig mellan tjugo och tjugosju minus häruppe på Riskälen i tio dagar, så jag tror alla tyckte det var nog så kallt! Men eftersom vi är som vi är med djuren, fick de en "sörp" vilket jag tror är bra i råkylan. Så gjorde man förr också, för att ge lite värme.

Man gör helt enkelt så, att man tar lite korn eller annat, river i lite potatis eller morötter om man vill - vi tar ofta rätt på alla slags skal och kärnhus och sånt - och så slår vi i en slatt billig rapsolja. Sen slår man på kokande vatten och det hela får stå och svälla tills det är ljummet.

Det största problemet är att få en tom fläck i den massiva fårfällen runt fötterna, så man kan få ner maten åt dem! Populärt är förnamnet! Vi gör en liknande till hästen, den gigantiska Inka. Hon får sin hink först, annars har man hästhår i fällen också...

Jag tror egentligen att största vinsten är att de får i sig lite lättillgängligare näring, vilket gör att de håller värmen enklare. Det syntes att de började tunna av på hullet när kylan höll i sig, även om vi har ett litet varmt och gott fårhus. Vinter är vinter, det hjälps inte.

Har man havre är ju det också lite fetare än korn, så det fungerar ju fint. Och får vi över av frukostgröten hamnar den hos fåren också. Inte mycket förfars i detta hus - om inte annat för att jag har en glänsande aptit, för att inte tala om våra två hundar. Det reder sig alltid med åtgången...

Varmaste Hälsningar

Fredrik på Riskälen
Ullis och Fredrik i Riskälen som har roslagsfår, en sjukligt nyfiken häst, hus och mark till uthyrning, författarskap, musikhantering, en klent uppdaterad blogg och en massa annat märkligt för sig. Nya grannar sökes aktivt!

ullisochfredrik

• Alice Baaah, nyfödd och med nyspjälkat ben
    • Utsikt från Ristjölbacken
« Svar #26 skrivet: 10 jan-10 kl 23:43 »
Apropå kyla: Om man inte har värmda vattenkoppar eller cirkulerande vatten kan man göra som jag. En Åsa-Nisselösning!

Man tager en lämplig hink, säg en tioliters. Sen tar man en rymlig pappsäck, säg en kornsäck eller hundmatssäck som man kapar ungefär en decimeter högre än hinken. Sen lägger man ett lager av gamla tidningar i botten, säg tre centimeter. Lägg en äggkarta ovanpå som hinken kan få stå på. Ställ ner hinken.

Stoppa sedan gamla tidningar runt hinken tills dess att "termosen" sitter någotsånär fast. Även när vi hällt upp vatten i tjugo graders kyla, har det nästan varit ofryst på morgonen. Men då är det sextiogradigt varmvatten på kvällen, så att de ska ha att dricka även senare på natten.

Efter ett tag blir den där naturligtvis ganska stel av frusen fukt - men fungerar bara bättre.
Ullis och Fredrik i Riskälen som har roslagsfår, en sjukligt nyfiken häst, hus och mark till uthyrning, författarskap, musikhantering, en klent uppdaterad blogg och en massa annat märkligt för sig. Nya grannar sökes aktivt!

sarbe453

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 11 jan-10 kl 20:23 »
Man tager en lämplig hink, säg en tioliters. Sen tar man en rymlig pappsäck, säg en kornsäck eller hundmatssäck som man kapar ungefär en decimeter högre än hinken. Sen lägger man ett lager av gamla tidningar i botten, säg tre centimeter. Lägg en äggkarta ovanpå som hinken kan få stå på. Ställ ner hinken.

Stoppa sedan gamla tidningar runt hinken tills dess att "termosen" sitter någotsånär fast. Även när vi hällt upp vatten i tjugo graders kyla, har det nästan varit ofryst på morgonen. Men då är det sextiogradigt varmvatten på kvällen, så att de ska ha att dricka även senare på natten.

Efter ett tag blir den där naturligtvis ganska stel av frusen fukt - men fungerar bara bättre.

Hur undviker du att fåren äter upp din termos? :-)
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Fåraherden

• -
« Svar #28 skrivet: 12 jan-10 kl 21:05 »
Tror de klarar kylan utmärkt. Har inte sett några tecken till problem. Har gett dem halmbuntar under favoritgranen. Mina får dricker just nu ovanligt mycket.

Knepigt med lammningarna. I boxarna där lammen finns med sina mammor har jag vatten i hinkar, i fästen på väggen. De fryser, lite jobbigt.
Ute klarar sig vattnet fint, har värmelampor.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Spika

• Norge
« Svar #29 skrivet: 23 jan-10 kl 11:22 »
Spika igen. Vi hade kallare än - 30 grader i över tre veckor. Vattnet frös i badrummet i bostadshuset och vi fick ha alla andra kranar med rinnande vatten. Hundgårdshundarna fick bo i vardagsrummet och jag var hemma på heltid och eldade. Men fåren klarade sig bra - de går på frigång och kan gå ut och in som de vill. Jag var lite orolig ett tag men det var inte någon fara. Kommer dock att investera i ett eluppvärmt vattenkar till nästa vinter. Bra tips med "termosen" annars. När kylan gav med sig och det "bara" var 20 grader kallt blev det fart på fåren och de hoppade omkring i snöns som de brukar göra när man släpper ut dem i en ny obetad hage.
Svensk kvinna med får på landet i Norge

bo_i_dala

« Svar #30 skrivet: 23 jan-10 kl 17:59 »
Hej!
Har inte läst alla inlägg.

Bilderna på dina får- du behöver inte vara orolig!!
Det faktum att det blir is PÅ fårens tjocka päls säger att pälsen isolerar så bra att ytan är kallare än noll grader!!
Detta betyder inte nödvändigtvis att dom fryser!! Om dom vore nyklippta frös dom nog.
mvh

rackargården

« Svar #31 skrivet: 27 jan-10 kl 22:26 »
Jag har också varit lite orolig för min 7 gotlandsfår en de verkar alla stormtirivas ute i snön. Men visst ser det lite roligt ut när 7 snöbollar reser sig upp och kommer till en medan 7 upptinade fläckar vittnar om värmen de alstrat.
Kul att läsa om allas förhållanden och tips!

helgo

« Svar #32 skrivet: 28 jan-10 kl 22:29 »
 :) Det tycker jag med! Härligt med alla som är engagerade i min fd. oro. Sover nu hyggligt lugnt om nätterna om det inte var för att jag hörde ryktas att det finns en varg ett par mil härifrån... :o

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #33 skrivet: 29 jan-10 kl 06:45 »
Alltså, det är ju bara att gå till sej själv. -När jag varit ute några timmar i -20 så har jag frost och is i skägget,och det känns inte alls kallt. Snarast är det så att det ger ett skal som håller kylan ute. Enda obehaget är att eftersom skägget frusit ihop så "luggas" det lite vid vissa grimaser... :D
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

helgo

« Svar #34 skrivet: 30 jan-10 kl 11:11 »
Jag har ännu inget skägg, så den metaforen var lite klurig  :)

ersam

• -
« Svar #35 skrivet: 31 jan-10 kl 09:47 »
Angående vargen så fanns flera iakttagelser om varg bara några hundra meter från mina får. Detta var i och för sig på sommaren. Så man behöver inte måla fan på väggen - menar jag.

Stäng in dom nattetid och var lite observant. Ska man se det positivt så har rådjuren det skitsvårt just nu att få man så det torde ju vara lätt för vargen att få föda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 2 användare
kackelmann, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser