Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderfront till ungdjur  (läst 2067 gånger)

Ursus

• Jämtland
Foderfront till ungdjur
« skrivet: 28 dec-09 kl 20:40 »
Jag ska till att bygga om lite till kalvarna och ungdjuren, och funderar lite över vilken foderfront jag ska välja. Har tittat lite på denna http://www.kellfri.se/se/pdf/25-PF300.pdf men blir lite osäker på vilken storlek på djuren den passar för. Det är bara 230 mm mellan "pinnarna" så det är ju uppenbarligen inte så att det ska kunna stå ett djur i varje "hål". Jag vill kunna ha ungdjur som väger upp till 250 kg, och ett sådant stort djur ska ha 450 mm bredd på ätplatsen. Så om det står ett djur i varannat hål så blir det bra.

Tänker jag rätt om detta?

Moëll i Trädet

• -
SV: Foderfront till ungdjur
« Svar #1 skrivet: 29 dec-09 kl 00:00 »
Jag har ingen egen erfarenhet av detta, men har hört att foderfronter snedställda rör, typ //// skall vara det som ger minst foderspill om man inte har riktigt korthackat foder. Själv har jag låsgrindar som foderfront, fungerar kanonbra,men kostar :'( om man inte kan hitta nåt begagnat...
"Kärleken är livets bäste vän"

trädman

SV: Foderfront till ungdjur
« Svar #2 skrivet: 29 dec-09 kl 00:55 »
Har sådana. De har fungerat ok hittills. För riktigt stora djur sitter pinnarna lite för tätt för att deras tjocka hals ska få plats. Jag tror Knarrhults motsvarande har en aning större avstånd mellan pinnarna och är áv en kraftigare konstruktion (ock kostar mer). Den kraftigare konstruktionen är nog ffa en fördel om de monteras utan annat stöd än de två öglorna i var gavel. Våra har två stöd på mitten av varje sektion också (bottenröret ligger i u-formade fästen igjutna i den uppstickande foderbordskanten), så det är bara korta sträckor som är utsatta för djurens kraft frammåt när de sträcker sig efter foder

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, Själv är bäste dräng, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser