Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kamphundar  (läst 64172 gånger)

pålle

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #100 skrivet: 25 sep-09 kl 22:13 »
?
läs sakta   så trillar polleten ner mvh

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: kamphundar
« Svar #101 skrivet: 26 sep-09 kl 22:05 »
Jag misstänker att Vargerik är mer ute efter att provocera än vad han egentligen ogillar "kamphundar".
Har man en schäfer så måste man ju mött på en hel del fördomar själv.
Men vad vore en diskussion om alla bara höll med varandra ?
Allt är relativt

Vargerik

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #102 skrivet: 27 sep-09 kl 12:32 »
Jag misstänker att Vargerik är mer ute efter att provocera än vad han egentligen ogillar "kamphundar".
Har man en schäfer så måste man ju mött på en hel del fördomar själv.
Men vad vore en diskussion om alla bara höll med varandra ?

Nejdå. Saken är att jag har sett alldeles för mycket skit orsakat av dessa hundar och dess ägare. Vad som stör mig mest är att de flesta kamphundsaktiga hundar inte får ett bra hem, dvs folk som har dom enbart för få den "respect" dom tror dom för med sig. Men min fasta övertygelse är att dessa hundar skall bort/förbjudas för allas bästa, för både hundar och människor.

Jag kan inte säga att jag stött på några fördomar... Jo, men då mest från folk som är allmänt hundrädda, men då jag dragit mig tillbaka ut i skogen springer jag inte på så många.

pålle

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #103 skrivet: 27 sep-09 kl 13:05 »
ska man resonera som du så får nog schäfern stryka på foten och så för i sanningens namn spriner det om kring en massa schäfrar som skrämmer både barn och gamla och ta en och annan  tugga på tantens  lilla dverj pudel så va d är schilnaden mvh   ps  är schäfer ägare   ;D

Mickel Räv

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #104 skrivet: 28 sep-09 kl 21:58 »
haha bra svarat!
Stämmer helt att de mest gapiga och aggressiva hundar är MESTADELS de små.
De verkar få bete sig hur som helst,för de är ju så söta och små.
Folk med småhundar verkar vara de som är mest okunniga om vad en hund behöver.
Ingen uppfostran,behandlar hunden som ett barn/människa,hunden tar över,bestämmer,men då den är så liten görs inget åt saken.
Hade ngn av mina hundar betett sig som de flesta småhundar vi möter på promenad,skulle väl ngn ringa polisen och mina hundar omhändertas.Men småhundar,de är så små och gulliga,och bjäbbandet är väl lika sött med.
Att de spänner upp sig och muckar gräl med hundar 10 x deras storlek skrattas bara åt.

Är så väldigt trött på oseriösa småhundsägare.finns för många av dom.

Åh vad detta är tråkigt! Fördomarna mot så kallade kamphundar blir väl inte färre för att man kastar skit på andra. Lev och låt leva för helsicke! För mig får andra människor ha vilka hundar de vill. Andras hundar får dra i kopplet, skälla eller göra vad tusan som helst och de får se ut hur som helst bara de inte skadar min hund. Det är det enda jag bryr mig om och det enda som angår mig. Det är inte alls något fel på småhundsägare. Små hundar som gör utfall och skäller gör det oftast pga rädsla i och med att de är så små (när det gäller terrier är kanske lite kaxighet inblandat också). Detta fattar alla som har någon kunskap om hundar. Och nej, jag har ingen liten hund själv. Min är mellanstor.

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: kamphundar
« Svar #105 skrivet: 29 sep-09 kl 13:05 »
Jag äger en liten hund, om nu tax kan räknas som det.
Hon är den som är störst i huvudet.
Fördomarna mot kamphundar kommer inte att förvinna genom att man kastar skit på andra raser, däremot så kanske människor inser att det som är problemet är ägaren.
En liten hund kan dra i kopplet för det är inga problem att hålla emot, medans en stor då kan dra omkull sin ägare. Inte för att någon hund ska dra alls !
Det största problemet jag har haft med små hundar är deras ägare, som tycker att det är coolt att deras lilla jycke gör utfall mot min Pitbull och upmuntrar dom med att göra det.
"Han tror han kan slå en pitbull, ja, ta pitbullen..."
Jag vet vad som skulle hända om denna lilla hund kom lös.
Jag vet också vem som skulle få skulden.

Det var en sådan liten sak som flög på min gamla mastiff, han högg även min mor i handen.
Som tur är var min gamla herre en mycket feg hund och ytterst ovillig till att slåss.
Min mamma fick sparka bort den lilla hunden och springa in i huset för att skydda sej och min hund.
Vi vet inte vem ägaren är eller har sett hunden efter det.

Alla raser kan vara helt underbara och monster, allt beror på ägaren, miljön och arvet.
Ingen ras är mer fel än någon annan, inte genetiskt, bara vissa korsningar som blir mindre lyckade.
Då menar jag inte att det är något fel på blandraser.
Allt är relativt

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: kamphundar
« Svar #106 skrivet: 29 sep-09 kl 13:19 »
PLASMIDER bra skrivet.
Kruxet är att även om man kommer in på en kurs med sin "kamphund" så är det inte säkert kursledarenförstår sig på rasen.
Jag gick valpkurs med min amstafftik,jag hoppade av,då man skulle vara godismaskin och vifta med en kamptrasa hela tiden.
Jag tränade min hund själv,och det gick utmärkt.
Önskar att det fanns fler personer som anordnar kurser för "bull&terrier raser.
Jag är fortfarande nyfiken på varför Bull och Terrierraser inte skulle gå att träna med godis och lekbelöningar?
Och hur ska man då uppfostra dom?
                                             Mvh
                                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Elishia

  • Inlägg: 16
SV: kamphundar
« Svar #107 skrivet: 03 okt-09 kl 20:47 »
Jag är fortfarande nyfiken på varför Bull och Terrierraser inte skulle gå att träna med godis och lekbelöningar?
Och hur ska man då uppfostra dom?
                                             Mvh
                                         Charlotte

Klart man kan och dessutom bör. Dessa hundar är fruktansvärt veka för sin förare och därför väldigt lätta att hantera.

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: kamphundar
« Svar #108 skrivet: 04 okt-09 kl 09:38 »
Jag har inte haft några problem att träna min hund med godis, men det fungerar lika bra med beröm.
Leksaker är han däremot mindre intresserad av, men en köttbulle gör han allt för :-)
Allt är relativt

fröken_trassel

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #109 skrivet: 04 okt-09 kl 09:56 »
Som någon nämnde har kvinnor oftast en något vriden syn på sin kapacitet när det gäller djur. När det väl kommer till kritan skriks det mest i falsett. Oavsett kön ska ingen utsätta sin omgivning för hundar de inte kan hantera.

Oj vad jag blir trött....

Varghjärta

  • Inlägg: 136
  • Utveckling, utmaningar, lärdom och äventyr!
    • Västerbotten
SV: kamphundar
« Svar #110 skrivet: 04 okt-09 kl 10:11 »
Jag äger en liten hund, om nu tax kan räknas som det.
Hon är den som är störst i huvudet.
Fördomarna mot kamphundar kommer inte att förvinna genom att man kastar skit på andra raser, däremot så kanske människor inser att det som är problemet är ägaren.
En liten hund kan dra i kopplet för det är inga problem att hålla emot, medans en stor då kan dra omkull sin ägare. Inte för att någon hund ska dra alls !
Det största problemet jag har haft med små hundar är deras ägare, som tycker att det är coolt att deras lilla jycke gör utfall mot min Pitbull och upmuntrar dom med att göra det.
"Han tror han kan slå en pitbull, ja, ta pitbullen..."
Jag vet vad som skulle hända om denna lilla hund kom lös.
Jag vet också vem som skulle få skulden.

Det var en sådan liten sak som flög på min gamla mastiff, han högg även min mor i handen.
Som tur är var min gamla herre en mycket feg hund och ytterst ovillig till att slåss.
Min mamma fick sparka bort den lilla hunden och springa in i huset för att skydda sej och min hund.
Vi vet inte vem ägaren är eller har sett hunden efter det.

Alla raser kan vara helt underbara och monster, allt beror på ägaren, miljön och arvet.
Ingen ras är mer fel än någon annan, inte genetiskt, bara vissa korsningar som blir mindre lyckade.
Då menar jag inte att det är något fel på blandraser.

Att uppmuntra någon hund - oavsett hur liten och "söt" den är! - att göra utfall mot någon, var något av det dummaste jag hört! Gör människor verkligen det? Dessa människor borde knappast ha hund, tycker jag...en köttätande växt hade nog varit mer lämpligt! ;) För vem som helst kan räkna ut hur den hunden utvecklas, mår och får för griller i huvudet! I varje liten "knähund" - finns en varg.

Men en sak är säkert, en del hundar ska dra! ;D
« Senast ändrad: 04 okt-09 kl 14:13 av Varghjärta »
Tillbaks på min ensligt belägna skogsgård, uppe på en höjd, mellan ett stort träsk och en liten skogstjärn, omgiven av tallskog och berg! Tillsammans med nio underbara hundar. Har tidigare levt som (hindu)munk, i Indien, under många år... Återvänder nog dit, så småningom.

Live

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #111 skrivet: 04 okt-09 kl 13:54 »
Klart man använder godis men INTE kampa med trasa som det ofta uppmuntras med av kursledare!
Men inte för mkt godis utan just berömma och nonchalera vid oönskade beteenden ger def bästa effekten.

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: kamphundar
« Svar #112 skrivet: 04 okt-09 kl 14:19 »
Människor med hund kan visst bete sej hur som helst, människan är en mycket intressant och komplicerad varelse.
Och visst, vissa hundar ska dra, men inte i koppel utan när dom arbetar.
Träffade två nya grannar idag, deras lilla vovve tyckte att hon skulle valla mina hästar.
Dom var livrädda för att pitbullen var ute, dom visste bara att det bodde en pitbull här.
Nu har dom träffats och min lilla vovve charmade in sej totalt.
Allt går om man vill, dom har fått en annan syn på rasen än den som står i tidningen.
Ser det som en seger :-)
Ny grannar att låna socker hos :-)
Allt är relativt

 

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: kamphundar
« Svar #113 skrivet: 04 okt-09 kl 14:29 »
Klart man använder godis men INTE kampa med trasa som det ofta uppmuntras med av kursledare!
Men inte för mkt godis utan just berömma och nonchalera vid oönskade beteenden ger def bästa effekten.
Varför ska man inte kampa?
Det är ju en superbra belöning för hundar med kamplust!
Nu menar jag inte hundträning över huvud taget (för där råder det så delade meningar vad det gäller godis/inte godis, belöning eller åthutning osv, osv) utan varför skulle det var fel att berömma en "kamphund" med kamp?
                                                Mvh
                                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: kamphundar
« Svar #114 skrivet: 04 okt-09 kl 14:46 »
När jag tränade med min hund på bruks så ville dom att jag skulle "kampa" honom så att han blev intresserad av leksaken och det fungerade inte alls.
Han blev intresserad av kampen inte av leksaken. Därför fungerade det inte för mej.
Allt är relativt

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: kamphundar
« Svar #115 skrivet: 04 okt-09 kl 15:00 »
 Ja, men det är ju kampen som är belöningen :)
Jag satt och läste en bok om hundaktivering och där nämndes kamplekar som olämpliga för ALLA "Hundgrupper" utom skalldrivande jakthundar ???
Trasa eller "Boll-på-snöre" en liten  stund som belöning är ju det bästa många hundar vet.
                               Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: kamphundar
« Svar #116 skrivet: 04 okt-09 kl 15:31 »
Som belöning var det aldrig tal om, bara att få honom inresserad.
Det blev han inte, han ville inte leta upp den lekaken sen, utan tittade på mej att jag skulle plocka fram en ny.
Godis fungerar bättre.
Allt är relativt

ninjan

  • Inlägg: 141
    • Alvens
SV: kamphundar
« Svar #117 skrivet: 11 okt-09 kl 19:37 »
Jag är då en som är för att träna "kampraser" med positiva metoder, alltså belöning. Belöning är ju då det hunden tycker om, annars är det så klart ingen belöning för hunden  ;)

Att använda godis är en perfekt förstärkare vid inlärning, speciellt när man är bland många andra hundar på kurs tex. För att det ska bli en lite lugnare belöning som passar då.

Annars är kamplek men även jakt lek något som dessa hundar brukar uppskatta.
Man belönar naturligtvis med måtta som med allt annat.

För att kunna använda en trasa som belöning, så måste man få hunden intresserad av den, va nog det som instruktören ville med övningen.  :)

En del hundar måste man visa att det är roligt med kamp eller jakt lekar. Denna belöningsform kan vara bra att ha vid viss träning och i vissa situationer.


Många av dessa "kampraser" är som någon redan sagt relativt förarveka och man bör inte vara hård vid inlärning. Men som med alla raser ska dom ha tydliga regler och man ska så klart vara konsekvent.
Man får aldrig glömma eller förneka en hunds ursprung!
Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

Live

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #118 skrivet: 12 okt-09 kl 16:08 »
Varför ska man inte kampa?
Det är ju en superbra belöning för hundar med kamplust!
Nu menar jag inte hundträning över huvud taget (för där råder det så delade meningar vad det gäller godis/inte godis, belöning eller åthutning osv, osv) utan varför skulle det var fel att berömma en "kamphund" med kamp?
                                                Mvh
                                            Charlotte

Jo därför att de bygger upp striden...de vill vinna och du får en hund som kampar om allt.
Att använda en "tycka om" trasa som man har kampat med för att få upp deras intresse och därav använda den sen att få som belöning är däremot jättebra.
Om du har en hund med kamplystnad så skulle du veta hur jag menar ;D varför tror du att många ettåringar är till salu pga av tidbrist :P
Har haft många hundar med kamplust och kan sälla mig till att jag vet vad jag pratar om.
En hund med kamplust beteer sig såhär ex om ngn kommer!
Wow jag hämtar mitt ben el trasa så leker vi lite DRA...aha va kul tycker han som är på besök och drar.
Det slutar med att hunden efter några kamper börjar morra och antingen kampar man inte för att att inte hetsa hunden el så fortsätter man och "leker" denna lek tills det slutar illa för någon.
På hundkurserna så kan man innan ordna så att just din hund har en lektrasa men inte att använda den så som man kan till andra hundraser...alla hundar fungerar inte på samma vis.
Att få en sk kamphund att tycka om en trasa el dyl är så lätt och det räcker att ha gjort det genom småkamp med plötsliga avslut för att den är deras favo livet ut sen.
En sån trasa har man inte ens framme för hunden vaktar sin leksak utan den använder man ex när vi är på sök
Vi har en kanonhund och kampning är def inte ngt vi sysslar med. favotrasan ligger i källaren tills vi jobbar el en tillfällig lek en stund....
besökare är def förbjudna att kampa med vår hund ja våra vi haft och vi har lyckats få "avlivningshotade" kamphundar att bli mycket bra hundar när vi tog bort den delen av lek som fd ägare sysslat med och att det gått åt skogen också.
Sen finns det andra metoder vi använt och det är bla att nonchalera istället för att försöka att ant lägga ner en hund el använda ngt som helst våld och det är något otroligt hur en hund svarar på det.

Jag ger mig inte in djupare mer än såhär :) tack för mig...

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: kamphundar
« Svar #119 skrivet: 12 okt-09 kl 16:22 »
Live: Då förstår jag, du använder trasan precis som jag gör till min Border Collie, han får inte ha varken trasa eller bollar 'till vardags' utan det är fina belöningar som kommer från mig  när han gjort något bra.
Det fungerar nog ungefär lika med alla hundar som har någorlunda kamplust oavsett ras. 
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 5 användare (1 dolda)
javill, Erik Forsman, Rosanne, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser