Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kamphundar  (läst 64169 gånger)

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: kamphundar
« Svar #80 skrivet: 20 sep-09 kl 09:47 »
Hmmm. Kamphund eller inte.
För stt bena ut det hela handlar inte benämningen kamp just om viljan att slåss mot andra hundar eller att ha ihjäl, utan om att kämpa. Tränar du en hund med stor kämparglöd till att döda så ja, den kommer att göra det med glöd. Tränar man den däremot till att söka efter försvunna människor i en lavin kommer den att göra det med kämparglöd.
Pitbull lämpar sej därför inte till oborstade nerknarkade 20-åringar som tror att dom äger världen. Som familjemedlem och gårdshund passar den perfekt. Det är inte en förstagångshund, man bör ha hundvana. Tråkigt bara att det är så många klubbar som förbjuder en att gå på kurser hos dom med sin pitbull. Yes Really ! En kompis till mej blev stoppad från att ta en valpkurs för att hennes hund var pitbull.
Ingen träning, ouppfostrad hund.
Ouppfostrad hund=potensiellt farlig hund.
Alla hundar kommer inte överens, oavsett ras, precis som människor.
Vi har ingen aning om vad dom säger till varandra som kan utlösa ett slagsmål.
Människor har i alla tider uttryckt sej i klartext med ord och ljud om hur vi känner och mår, det är ändå ingen som förstår. Hur kan vi då förvänt oss att vi ska förstå vad som utspelar sej mellan två hundar när deras signaler är så förfinade.
Den värsta hund jag har haft när det gäller att slåss var en engelsk springer spaniel, inte för att rasen är ovanligt bitbenägen eller aggresiv, ( räknas inte som kamphund) utan för att hon var en grinkärring.
Min pitbull är mycket trevligsre mot andra hundar. Däremot så behöver jag inte para ihop honom med kreti och pleti. Han har sin flock och vi leker med grannens hundar ibland, det räcker bra för honom.
Jag tror att vi människor överför för mycket av våra egna känslor på våra hundar, om vi gillar att träffa främmande människor så borde ju våra hundar gilla att träffa nya hundar hela tiden ? !
Hunden är ett flockdjur, och dom trivs utmärkt med det.
Även pitbull och andra raser med kämparglöd.
Dom som inte gillar rasen, synd för dom, jag gillar inte pudel.
Däremot så spyr jag inte galla över alla som äger en pudel bara för ett vissa individer har bitit mej.
Inte heller tänker jag någonsin sjunka så lågt att jag börjar gapa och skrika på en vilt främmande människa bara pga vad den har för hundras. Vi är högre utvecklade än så.

Eva: Tråkigt att du råkat ut för dessa idioter som helt uppenbarligen inte ska ha något djur, helst av allt skulle dom nog behöva ordentliga föräldrar som läre dom vad som är rätt och fel.
Tips, prata med övriga grannar och se om dom har haft samma problem, en gruppanmälan väger lite tyngre. Hundarna mår ju inte bra i den situationen och borde bort därifrån snarast innan det händer något riktigt allvarligt.

Mina hundar går alltid lösa på min gård och det har aldrig varit något problem för varken grannar eller deras hundar, allt hänger på ägaren och att den tar ansvar för sina djur, oavsett ras.
Allt är relativt

Boerlady

  • Inlägg: 65
SV: kamphundar
« Svar #81 skrivet: 22 sep-09 kl 13:44 »
PLASMIDER bra skrivet.
Kruxet är att även om man kommer in på en kurs med sin "kamphund" så är det inte säkert kursledarenförstår sig på rasen.
Jag gick valpkurs med min amstafftik,jag hoppade av,då man skulle vara godismaskin och vifta med en kamptrasa hela tiden.
Jag tränade min hund själv,och det gick utmärkt.

Önskar att det fanns fler personer som anordnar kurser för "bull&terrier raser.Som sagt har man en sådan ras,så behöver man ju verkligen en kurs.Att bli nekad,hjälper ju inte rasen.De som vill gå kurs med sin hund är ju de se försöker vara serisöa och ansvarsfulla hundägare,och de blir NEKADE?
helt galet anser jag.
Hundar ryker ihop på kurser.Såg en border collie flyga på en westie på en agilitykurs.Ska border collies med nekas att gå kurs?
Rasisthysteri,kallar jag det.

pålle

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #82 skrivet: 22 sep-09 kl 16:07 »
kan det vara någott för jo  :) mvh

Vargerik

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #83 skrivet: 22 sep-09 kl 16:52 »
Som kursdeltagare skulle jag aldrig i helvetet gå med på att dessa raser deltar, så jag tycker det verkar helt i sin ordning.

pålle

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #84 skrivet: 22 sep-09 kl 17:38 »
Som kursdeltagare skulle jag aldrig i helvetet gå med på att dessa raser deltar, så jag tycker det verkar helt i sin ordning.
det visar jubara hur inskrengta endel  kursleda är  mycke tråkitt mvh

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: kamphundar
« Svar #85 skrivet: 22 sep-09 kl 21:08 »
Och de (kursledarna) begriper sig inte på boskapsvaktare heller :-\ De döms ut som aggressiva eller hopplösa att lära.

Vem är då inskränkt, ledaren eller hunden?

Boerlady

  • Inlägg: 65
SV: kamphundar
« Svar #86 skrivet: 23 sep-09 kl 15:25 »
Som kursdeltagare skulle jag aldrig i helvetet gå med på att dessa raser deltar, så jag tycker det verkar helt i sin ordning.

Din åsikt bottnar i ren okunskap och fördomar.Ta reda på lite fakta.Att inse att man är okunnig är ett bra steg mot kunskap.

Min amstaff har 3 gånger blivit attackerad av schäfrar,3 st olika,hans ena bror blev attackerad av en golden retriver på en valpkurs.
För att du ska vara lugn så är det lika bra vi förbjuder schäfrar och golden med,då de faktiskt med attackerat andra hundar.Du hör väl själv hur galet det låter.
Döm INDIVIDEN som gör fel,inte RASEN.
ALLA hundar ska ha rätt att gå kurs,alla hundägare ska ha rätt att få hjälp för att få bättre ordning,bättre kontakt med sin hund.Så de har större chans att få en bra kompis och en säker medborgare i samhället.

EvaE

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #87 skrivet: 23 sep-09 kl 15:56 »
Hej.

Det har gått en tid sen mitt förra inlägg ang grannarnas hundar och en del har hänt.
En dag fick jag helt enkelt nog så jag bjöd in mig själv till dom & satt länge & väl &
försökte tala med dom, disskutera osv. Det gick ganska bra. Dom förstod att vi inte kan ha det
så här längre och hade själva börjat inse att den yngsta av hundarna var värst &
tydligen börjat attackera deras äldste hund. Polisen kom oxå till slut, pratade med dom & med oss
och det gick väldigt bra. Dom fick lite alternativ att fundera på i några dar.
Dom tog steget att lämna bort den yngste hunden där dom berättade allt som varit & att han
inte kan vara i ett hem med barn eller andra djur. De som skulle ha honom fick komma och
vara hos dom i 3 dar för att förstå problemen. Det var ett medelålderspar som var barn &
djurlösa och dom tog med honom hem till sig. Han har nu varit där i ca 4 v, enligt rapporter från
de nya ägarna verkar han trivas jättebra & har inte ngt aggressivt beteende längre. Dom
ger honom den träning och motion som han behöver.
Hund nr 2 är kvar, men mkt bättre, dessutom alltid i koppel eller i hundgården när han e ute, han
rymmer inte längre, dom har börjat aktivera honom mera, cyklar med honom, promenerar med honom
inte på den nivå som egentligen krävs men mkt bättre än förut iaf.

Så kanske man snart kan få leva normalt igen :)

//
Eva

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: kamphundar
« Svar #88 skrivet: 23 sep-09 kl 16:35 »
Din åsikt bottnar i ren okunskap och fördomar.Ta reda på lite fakta.Att inse att man är okunnig är ett bra steg mot kunskap.

Min amstaff har 3 gånger blivit attackerad av schäfrar,3 st olika,hans ena bror blev attackerad av en golden retriver på en valpkurs.
För att du ska vara lugn så är det lika bra vi förbjuder schäfrar och golden med,då de faktiskt med attackerat andra hundar.Du hör väl själv hur galet det låter.
Döm INDIVIDEN som gör fel,inte RASEN.
ALLA hundar ska ha rätt att gå kurs,alla hundägare ska ha rätt att få hjälp för att få bättre ordning,bättre kontakt med sin hund.Så de har större chans att få en bra kompis och en säker medborgare i samhället.
OT: Nu ska självklart hundägare hålla rätt på sina hundar så att dom inte kommer åt att attackera!
Men om hunden man äger blir påflugen då och då kanske man ska kolla vilka signaler den sänder ut till omvärlden.
Såna hundar brukar ofta gå och spänna sig mot andra hundar och vill man slippa problem kan man försöka få den egna hunden att tagga ner lite. Den kan man ju i alla fall träna, det är svårt att få andra hundägare att hålla koll på sina hundar i alla lägen, även om det skulle vara önskvärt.

 Sen undrar jag varför en "Kamphundsras" inte passar på en "traditionell" SBK valpkurs (dvs en där man använder godis och lek (bla kamptrasa) som belöning)?
                                                     Mvh
                                                  Charlotte
« Senast ändrad: 23 sep-09 kl 16:41 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

 

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: kamphundar
« Svar #89 skrivet: 23 sep-09 kl 22:46 »
Sen undrar jag varför en "Kamphundsras" inte passar på en "traditionell" SBK valpkurs (dvs en där man använder godis och lek (bla kamptrasa) som belöning)?
                                                     Mvh
                                                  Charlotte

Det undrar jag med! Jag har tränat min "kamphund" som vilken brukshund som helst och det har fungerat alldeles utmärkt hittills. Skulle jag inte ha kamptrasa som belöning skulle vår träning se oerhört tråkig ut eftersom just kamplek är det absolut roligaste min hund vet.

Så länge man klarar av att läsa av sin hund och kan bryta innan det går över styr med saker och ting(ex pinntokighet odyl.) så kan man nog göra det mesta med vilken hund som helst, oavsett ras.

Vargerik

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #90 skrivet: 24 sep-09 kl 00:07 »
... så kan man nog göra det mesta med vilken hund som helst, oavsett ras.
Utom att få hejd på kamphundsaktiga hundar som det slagit slint för.

pålle

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #91 skrivet: 24 sep-09 kl 00:35 »
Utom att få hejd på kamphundsaktiga hundar som det slagit slint för.
Ja skulle vilja veta hur duståppar en galen rottis ellr schäfer ? vad är schillnaden iså fall ? mvh

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: kamphundar
« Svar #92 skrivet: 24 sep-09 kl 00:43 »
Om jag får lägga till på pålles inlägg, vilken hund som helst som det slagit slint för.
Förstår inte riktigt vilka raser man ska förbjuda.
Var går gränsen för farlig hund ?
Är det storleken som räknas ?
Eller är det bara pitbull ?
Bullterrier ?
Rottweiler ?
Dobberman ?
Schäfer ?
Amstaff ?
Mastiff ?

Grattis till Eva, bra gjort !
En eloge till dej  :)
Fler borde vara som du.
Allt är relativt

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: kamphundar
« Svar #93 skrivet: 24 sep-09 kl 09:57 »
Utom att få hejd på kamphundsaktiga hundar som det slagit slint för.

Åter igen... kan man läsa av sin hund så får man ingen hund det slagit slint för. För övrigt är det större risk att träffa på en schäfer det slagit slint för än något kamphundsdito...

Jag har fått rädda en tjej från att bli påkörd för att hon hade noll kontroll på sin schäferhane som ville döda min hoffehane. När jag kom fram till ekipaget riktade schäfern sin ilska mot mig och det var verkligen inte skoj alls. Jag klarade mig utan skador den gången tack vare att jag hade tjocka kängor och hunden hade en stryplänk på sig annars vette sjutton hur det hade gått.

Hatar jag alla schäfrar för det? Nej!
Har jag blivit hundbiten någon gång? Ja!
Vad var det för ras? En schäfer!
Anser jag att alla schäfrar är mördarmaskiner för det? Nej!

Vargerik

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #94 skrivet: 24 sep-09 kl 17:34 »
Som någon nämnde har kvinnor oftast en något vriden syn på sin kapacitet när det gäller djur. När det väl kommer till kritan skriks det mest i falsett. Oavsett kön ska ingen utsätta sin omgivning för hundar de inte kan hantera.

pålle

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #95 skrivet: 24 sep-09 kl 18:26 »
Som någon nämnde har kvinnor oftast en något vriden syn på sin kapacitet när det gäller djur. När det väl kommer till kritan skriks det mest i falsett. Oavsett kön ska ingen utsätta sin omgivning för hundar de inte kan hantera.
Det vore betre du besvarar  minn fråga i stellett för att ned verdera fruntimer  sånna som har dessa tangkar brukar va rätt inkompetänta har bara en stor schäfft mvh
Ja skulle vilja veta hur duståppar en galen rottis ellr schäfer ? vad är schillnaden iså fall ? mvh

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: kamphundar
« Svar #96 skrivet: 24 sep-09 kl 18:45 »
Eller mina frågor.
Dom av feminint kön som gapar i falsett är ganska få, men dom hörs.
Däremot så enligt min åsikt så verkar dom mer skaffa små tofsvippor som skriker i samma ton som dom.
Övertro på sin egen förmåga har alla människor, fråga bara herrar om deras bilkörning.
Allt är relativt

Boerlady

  • Inlägg: 65
SV: kamphundar
« Svar #97 skrivet: 25 sep-09 kl 21:24 »
haha bra svarat!
Stämmer helt att de mest gapiga och aggressiva hundar är MESTADELS de små.
De verkar få bete sig hur som helst,för de är ju så söta och små.
Folk med småhundar verkar vara de som är mest okunniga om vad en hund behöver.
Ingen uppfostran,behandlar hunden som ett barn/människa,hunden tar över,bestämmer,men då den är så liten görs inget åt saken.
Hade ngn av mina hundar betett sig som de flesta småhundar vi möter på promenad,skulle väl ngn ringa polisen och mina hundar omhändertas.Men småhundar,de är så små och gulliga,och bjäbbandet är väl lika sött med.
Att de spänner upp sig och muckar gräl med hundar 10 x deras storlek skrattas bara åt.

En amstaffhane i närheten blev attackerad och biten av en border terrier som var lös,den sprang fram och flög på amstaffhanen.Amstaffägaren polisanmälde händelsen och fick rätt.Han hade sin hund i koppel och gick förbi.Han fick skydda den lilla hunden som högg hans amstaff.För en amstaff försvarar sig rätt bra,och vilken skulle få skulden? amstaffen,även om det var han som blev påflugen.
Är så väldigt trött på oseriösa småhundsägare.finns för många av dom.

Vargerik

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #98 skrivet: 25 sep-09 kl 21:39 »
Det vore betre du besvarar  minn fråga i stellett för att ned verdera fruntimer  sånna som har dessa tangkar brukar va rätt inkompetänta har bara en stor schäfft mvh
?

Vargerik

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #99 skrivet: 25 sep-09 kl 21:42 »
Eller mina frågor.
Dom av feminint kön som gapar i falsett är ganska få, men dom hörs.
Däremot så enligt min åsikt så verkar dom mer skaffa små tofsvippor som skriker i samma ton som dom.
Övertro på sin egen förmåga har alla människor, fråga bara herrar om deras bilkörning.
Så sant! Själv tar jag inte åt mig om bilkörningen, jag kör för långsamt för att kunna köra dåligt! :)
Jag erkänner, jag var på lite provokativt humör... :-[


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 1 användare
Bibbi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser