Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kamphundar  (läst 64171 gånger)

Boerlady

  • Inlägg: 65
SV: kamphundar
« Svar #60 skrivet: 11 jul-09 kl 18:16 »
Jag önskar med det var hårdare krav på uppfödare,men ven ska kontrollera att de sköter sig?
Hade man ahft rejäl koll på uppfödare och hundägare hade vi som sköter våra hundar på ett ansvarsfullt sätt,haft det mycket lättare.
Det som är bra är att polisen har större befogenheter att ta hand om en hund som beskrivs som en fara,mentaltesta alt avliva hundar.
Har själv en amstaff,men anser att ju mer krav det ställs,destå bättre är det för oss som sköter våra hundar.Hellre mera krva än rasförbud.
Det är ,oftast,inte ett rasproblem utan ägaren.

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: kamphundar
« Svar #61 skrivet: 11 jul-09 kl 22:15 »
Blev en hyfsat het diskussion.... :o  Viktigt att hålla isär kollar å morötter. Kanske vill nån som kämpar för dom gamlas rätt starta ett forum med lämpligt namn.

En trend månne? Som gubben i lådan! Förbjöd man avel på alla hundar så löser man problemet med total kontroll. Det är djurskydd!

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: kamphundar
« Svar #62 skrivet: 11 jul-09 kl 22:20 »
En trend månne? Som gubben i lådan! Förbjöd man avel på alla hundar så löser man problemet med total kontroll. Det är djurskydd!

Jag har aldrig snackat om rasförbud! Håll er uppdaterade, tack.

Såklart är det nötterna till ägare som allt elände bottnar sig i. :o
 

 

Boerlady

  • Inlägg: 65
SV: kamphundar
« Svar #63 skrivet: 12 jul-09 kl 10:59 »
Hundförbud  dvs alla ras och blandrashundar,skulle faktiskt lösa bitincidenter.
Men ska alla bli drabbade för att vissa inte kan sköta sig? 

Just nu är vissa raser klassade som mer farliga än andra,men eftersom även jack russel terriers har bitit ihjäl barn så kommer antalet hundattacker bara sjunka i antal,inte försvinna.
fredag en 10 juni,1994 stod det i aftonblandet: Nu är det bevisat,schäfer och chow-chow är världens farligaste hundar.Inga andra raser bits lika ofta.
Sedan kom andra raser som fick ta över "farligast" stämpeln.
Nu ligger ju pitbull terriern högst på listan i bett statistiken i USA.Rasen var på 18 talet en omtyckt familjehund,så vad gick snett?  fel personer avlade hunden,fel personer skaffade felavlade hundar .
Mycket trist utveckling,för alla inblandade.de som blir drabbade,de bita och hundrasen.

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: kamphundar
« Svar #64 skrivet: 16 jul-09 kl 22:20 »
Hundförbud  dvs alla ras och blandrashundar,skulle faktiskt lösa bitincidenter.
Men ska alla bli drabbade för att vissa inte kan sköta sig? 

Just nu är vissa raser klassade som mer farliga än andra,men eftersom även jack russel terriers har bitit ihjäl barn så kommer antalet hundattacker bara sjunka i antal,inte försvinna.
fredag en 10 juni,1994 stod det i aftonblandet: Nu är det bevisat,schäfer och chow-chow är världens farligaste hundar.Inga andra raser bits lika ofta.
Sedan kom andra raser som fick ta över "farligast" stämpeln.
Nu ligger ju pitbull terriern högst på listan i bett statistiken i USA.Rasen var på 18 talet en omtyckt familjehund,så vad gick snett?  fel personer avlade hunden,fel personer skaffade felavlade hundar .
Mycket trist utveckling,för alla inblandade.de som blir drabbade,de bita och hundrasen.

Bort med alla kamphundsraser! Det finns andra raser att välja på.....

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: kamphundar
« Svar #65 skrivet: 17 jul-09 kl 06:45 »
Det innebär ju i praktiken att alla blandraser ska bort också då Skogsmullan ??? För de går ju att blanda så man får önskade typer av avkommor, medvetet eller av slump!
Du gillar kontrollsamhälle va????

pålle

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #66 skrivet: 17 jul-09 kl 08:50 »
Bort med alla kamphundsraser! Det finns andra raser att välja på.....
inte behöver du någon kamp hund  ;) mvh pålle

EvaE

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #67 skrivet: 17 jul-09 kl 09:22 »
Jag anser som flera andra här att det är ägarna som är problemet & inte hundarna. Hur dom uppfostras, motioneras, tränas osv.
Vår hund har vid tillfälle efter tillfälle helt oprovocerat blivit attackerad utav grannarnas 2 kamphundar (den ene är blandras-pitbull, dogo argentino,amstaff,rottis & nr 2 renrasig pitbull) En av gångerna var vi ute i trädgården & pulade, vår hund låg precis bredvid oss när nr 1 plötsligt kom rusande & rakt på våran & attackerade. Vår han inte reagera ens innan det var för sent. Det slutade med vetrinärbesök med stygn här och där.
Nästa gång låg vår hund i bakluckan på vår bil (han älskar bilen & skulle vara där 24 timmar om dygnet fall han fick) Givetvis med bakluckan öppen varpå grannarnas nr 2 kommer rusande & hoppar rakt in i bilen & fullständig tuggar sönder vår hund i öra & ansikte. Det blev vetrinärbesök igen.
Gång 3 hade vi besök av vår hyresvärd från Danmark (det e även deras hyresvärd) & satt i trädgården & fikade. Vår hund låg nedanför mina fötter. Deras båda hundar kommer rusande, attackerar vår hund, nr 2 biter även mig när jag försöker avstyra det hela. Vetrinär igen & riktigt förbannad hyresvärd. Det slutar med att dom ska ha koppel på sina hundar samt att hyresvärden hägnar in deras gård. Det har hänt flera ggr till pga att dom inte uppfyller hyresvärdens krav på att ja dom kopplade eller inhägnade. Dessutom hoppar dom över, lätt som en plätt.

Hundarnas ägare är 3 ungdomar-1 brödrapar samt den enes flickvän som alla bor tillsammans. Vi har  åtskilliga ggr sett hur dom kampar med sina hundar med egengjorda "kuddarmar" där dom uppmuntrar hundarna till attack. Dom tränar dom oxå på fåglar, kaniner som dom fångar för att sen hundarna ska attackera & ha ihjäl. Dessutom uppmuntras hundarna att slåss med varann. När det står nåt vilt djur på ngn av ngarna runt oss, så visar dom hundarna det, ex rådjur, kaniner, hägern & säger, ta den! Attack! Det blir värsta jakten då. Mkt sorgligt! Dom särbehandlar dom oxå, nr 2 e lille gulligull medans nr 1 skälls & bråkas på. Han är mkt lynnig nu & som jag ser det e det bara en tidsfråga tills han attackerar ngn av han ägare. Ex han e själv hemma hela dagarna då dom e iväg på ngt medan nr 2 alltid följer med överallt. Det 1a han gör när dom kommer hem e att attackera nr 2 & sen morrar han mot ägarna så dom inte vågar koppla honom varpå han sticker & attackerar vår eller andras hundar. 2 andra hundar har attackerats & fått vetrinärvård.

Allt är polisanmält men inget händer.
Vi har flera ggr varit på väg att flytta men anser samtidigt att vi bodde här först, vi har ingenting gjort & vi trivs jättebra för övrigt.
Vi bor på samma tomt som dom kan man säga. Det finns 4 hus, 1 e garage, 1 e hyresvärdens & så e det då våra 2. Kan tillägga att grannsämjan e inte den bästa...

I detta fallet anser jag helt solklart att det beror på ägarna & inte på hundarna! Ett djurförbud på dessa ägare hade varit bra, tycker jag. Men poliserna verkar väldigt sega i detta ärende...


//
Eva

Boerlady

  • Inlägg: 65
SV: kamphundar
« Svar #68 skrivet: 19 jul-09 kl 13:52 »
Bort med alla kamphundsraser! Det finns andra raser att välja på.....

Ok,om man ska tänka som du skulle jag säga:bort med alla schäfrar,finnas andra raser att välja på...
Mina hundar har 3 ggr blivit attackerade av lösa aggressiva schäfrar.Men jag vet att mkt beror på ägare och hur man avlar,så jag drar inte alla schäfrar över en kant.

 hur dumt du faktiskt tänker har min egna amstaff redan bevisat.
Den 5 juli offrade han sig själv för att skydda en kille som blev biten av en pitbullblandras.Om min hund var så farlig,skulle han väl bara bitit tag i andra armen.Istället skulle han ge sig på den andra hunden,för att skydda en människa han knappt känner.
Hade min hund inte funnits på platsen,hade killen antagligen blivit tvungen att amputera armen.Nu blev skadan mindre,tack vare min amstaff som ryckte in.
Rätt uppfödd,hanterad är en amstaff en underbar familjehund.Tänk efter innan du dömer ALLA.

Sedan,titta på de "kamphunds" attacker som skett/sker mot människor.Det är inte de seriösa hundägarnas hundar.Varför ska vi bli drabbade av att andra inte kan sköta siG? Jag var på amstaff specialen igår,186 st amstaffar på samma plats.Ingen blev biten,varken människa eller djur.Fundera på varför. Jag vet svaret.
Ngt annat du kan roa dig med om du har tid är att kolla hur många renrasiga amstaffar det dinns i Sverige,sedan kolla hur många av dom som bitit folk.Konstigt att inte fler blir bitna,när rasen är så populär,tycker du inte det?
« Senast ändrad: 19 jul-09 kl 13:57 av Boerlady »

Boerlady

  • Inlägg: 65
SV: kamphundar
« Svar #69 skrivet: 19 jul-09 kl 14:00 »
EvaE:jättetrist att ni råkat ut för dessa idioter till hundägare.
Att polisen inget gör anser jag helt galet.
Det enda du kan göra är väl att anmäla och anmäla tills de MÅSTE uppmärksamma.De har ju fått befogenhet att gripa in,och då ska de göra det med.Innan ngn hund stryker med,eller ett barn.
Just sådana hundägare som ger oss andra dåligt rykte.   >:(

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: kamphundar
« Svar #70 skrivet: 29 jul-09 kl 02:02 »
Kamphund är även sharpei Akita inu hund kamper var tillåtet till 1935 i japan.
I USA förbjöds hundkamper 1912.
Så har vi Den hollenska bandoggen åxå en kamphund.
Bruks schäffer å bruks mallenoise har åxå enorma kamp drifter.
Amrikansk Pitt Pull används av dom seiösa ägarna på samma sätt som våra.
Rottweilers Boxer å så vidare.
googla på working pittpull å upptäck att det är lika intresant.
Som att titta på vilken bruks hunds uppödare som helst i svergie.
Så ostyriga  så kallade kamp hundar är samma fenumen som ostyriga vanliga bruks hundar.
Dom är helt enkelt under stimulerade med sånna här hundar med så mycke drifter.
Räcker det inte med promenader.
Dom behöver spåra Lydnads tränas ja du kan nästan göra vad du vill med dom.
I USA är pitt pull terrien ganska vanlig som räddnings hund.
Till å med som narkotika hundar så lägg av med skit snacket Pitt bull = brukshund.
Fast en anrikansk inhemsk ras.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: kamphundar
« Svar #71 skrivet: 17 aug-09 kl 20:54 »
Bort med alla kamphundsraser! Det finns andra raser att välja på.....

oj, då bleve det inte många raser kvar... en och annan bullterrier på sin höjd!  :D

Elishia

  • Inlägg: 16
SV: kamphundar
« Svar #72 skrivet: 14 sep-09 kl 17:01 »
Skogsmullan
Det finns ingen annan ras för mig, den här rasen passar mig perfekt.

Boerlady
Äger pitbull  måste man också förstå att de kan gilla och slåss. De slåss inte av dominans och du måste kunna ta fullt ansvar för detta rakt ut. Äger du amstaff ska du vara väl medveten om att detta kan slå igenom på olika nivåer.

Vargerik

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #73 skrivet: 14 sep-09 kl 17:10 »
Skogsmullan
Det finns ingen annan ras för mig, den här rasen passar mig perfekt.

Boerlady
Äger pitbull  måste man också förstå att de kan gilla och slåss. De slåss inte av dominans och du måste kunna ta fullt ansvar för detta rakt ut. Äger du amstaff ska du vara väl medveten om att detta kan slå igenom på olika nivåer.
En ras som GILLAR att slåss och dessutom är avlade för ändamålet? Du tycker alltså att det är helt i sin ordning att hålla sån skit? Jösses.

Elishia

  • Inlägg: 16
SV: kamphundar
« Svar #74 skrivet: 14 sep-09 kl 17:40 »
En ras som GILLAR att slåss och dessutom är avlade för ändamålet? Du tycker alltså att det är helt i sin ordning att hålla sån skit? Jösses.

Jag nej. Jag äger en amstaff. En hund vars ändamål är utställning.

Goose

  • Inlägg: 12
    • -
SV: kamphundar
« Svar #75 skrivet: 17 sep-09 kl 14:53 »

Jag satte just in en annons under djur finnes.. Har fullständigt renrasiga APBTerriers och söker ansvarsfulla ägare till de valpar jag inte själv ska ha kvar.
Läs gärna:   http://sv.wikipedia.org/wiki/Amerikansk_pitbullterrier  och besök min hemsida.
Mvh
G.
Bor på gård utanför Laholm.

Vargerik

  • Gäst
SV: kamphundar
« Svar #76 skrivet: 18 sep-09 kl 23:57 »
Småskoj att du skrev detta i tråden "Kamphundar" ;D

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: kamphundar
« Svar #77 skrivet: 19 sep-09 kl 18:18 »
Eller hur Vargerik  ;)

Boerlady

  • Inlägg: 65
SV: kamphundar
« Svar #78 skrivet: 20 sep-09 kl 08:59 »
[quote author=Elishia
Boerlady
Äger pitbull  måste man också förstå att de kan gilla och slåss. De slåss inte av dominans och du måste kunna ta fullt ansvar för detta rakt ut. Äger du amstaff ska du vara väl medveten om att detta kan slå igenom på olika nivåer.
[/quote]

Jaha och du berättar detta till mig för att ?

Boerlady

  • Inlägg: 65
SV: kamphundar
« Svar #79 skrivet: 20 sep-09 kl 09:13 »
Detta du beskriver kunde man säga om de flesta terrier raser ,inte bara pitbull eller amstaff.
Hur många terrierägare fattar detta? inte många verkar det som,iaf inte de man möter på morgonpromenader.Morrar och gör utfall i kopplen.

Rätt onödigt att skriva till mig,för min hund har inte varit i slagsmål på snart 8 år,fick hem honom när han var 8 veckor,ja en AMSTAFF.
Tror du att det är ren tur? bra ledarskap?
Har en boerboeltik som omplacerades,skulle avlivas,var farlig.Idag är hunden en bra medborgare i samhället?
ren tur? bra ledarskap?

En pitbull och amstaff är underbara hundar,i rätt händer,och om de kommer från en bra uppfödare.Detsamma gäller alla andra såkallade "farliga" raser.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 5 användare (1 dolda)
javill, Erik Forsman, Rosanne, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser