Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kamphundar  (läst 63531 gånger)

andreana

  • Gäst
Re:kamphundar
« Svar #20 skrivet: 09 maj-06 kl 11:57 »

Jag vet att det finns "snälla" kamphundar men dom går inte att lita på....



Vad betecknar du som kamphunds inslag, jag har en pittbull korsning som älskar andra hundar, leker med barn & som blir jagad av katten. Henne litar jag på till 100% utan förbehåll.Alla är hjärtligt välkommna att hälsa på världens snällaste *kamphund*

En *kamphund* behöver inte vara särskillt stor, min tik är som en liten border kollie, spårar bra & som hjälper till hemma. Varför skulle jag inte kunna använda henne & ha lika bra hjälp av henne som ni av era andra sk *Vanliga hundar*

« Senast ändrad: 09 maj-06 kl 12:01 av andreana »

Ella

  • Inlägg: 18
  • Budapest
Re:kamphundar
« Svar #21 skrivet: 09 maj-06 kl 13:47 »
Min Bulle bröt benet vid lek i en hundgård med en annan hund, efter det vart han rädd för andra hundar och nu tål han dom inte, oavsett om det är en hane, tik eller valp (katter och ankor går superbra). Men för övrigt så är han en otroligt kärvänlig, fisig och lat vovve.  :)

Mvh Ella

« Senast ändrad: 09 maj-06 kl 13:56 av Ella »

 

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:kamphundar
« Svar #22 skrivet: 09 maj-06 kl 13:55 »
Ägare av kamphundar verkar mentalt oförmögna att ta till sig, att en stor hund avlad för skarpt beteende
är potentiellt farligare än t ex en liten folkilsken mops.

Och andra hundägare och "tyckare" verkar totalt oförmögna att t.ex. förstå att man sedan 1835 då tjurhetsningen förbjöds har avlat Bull Terriers till fisande, snälla soffpotatisar.

Ja, jag vet att inte är så enkelt. Men ramarna för diskussionerna mot, är ofta lika förenklade och snäva.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:kamphundar
« Svar #23 skrivet: 09 maj-06 kl 14:04 »
Jag kan gott tänka mig att det finns jättesnälla exemplar av stora "vakthundsraser", har tom sett såna själv.
Men jag kan inte låta bli att tycka vissa raser känns mer "onödiga" än andra.
T ex såna som har medvetet framavlade missbildningar (mops, bulldog, pekineser m fl).
Eller onödigt stora hundar.
Och såna som skäller oavbrutet på allt och ingenting.
Vakthundar är oftast onödiga.
Omhuldas gärna av "vakthundsmänniskor" som har ungefär likartat beteende,
dvs ett ständigt misstänksamt förhållningssätt mot omgivningen.

« Senast ändrad: 09 maj-06 kl 14:16 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

tessiem

  • Inlägg: 693
Re:kamphundar
« Svar #24 skrivet: 09 maj-06 kl 23:19 »
Men brukshundar då? Som avlas på drift? Alla hundar som ska var extra lättlärda har ju högre drifter i sig.. Det är ju eg. driften att ex. jaga som man använder sig av vid vallning osv (fast givetvis i modifierad tappning)
Har en egen brukshund härhemma. Som säkert skulle kunna bita vid provokation. Han är heller inte överdrivet förtjust i främlingar vilket gör honom till idealisk i mina ögon (inga problem med att han sticker och terrar folk när han är lös)
Hur stor är onödigt stor? Alla är ju inte förtjusta i hundar som bara är snäppet större än marsvin  ::)

Jag kan gott tänka mig att det finns jättesnälla exemplar av stora "vakthundsraser", har tom sett såna själv.
Men jag kan inte låta bli att tycka vissa raser känns mer "onödiga" än andra.
T ex såna som har medvetet framavlade missbildningar (mops, bulldog, pekineser m fl).
Eller onödigt stora hundar.
Och såna som skäller oavbrutet på allt och ingenting.
Vakthundar är oftast onödiga.
Omhuldas gärna av "vakthundsmänniskor" som har ungefär likartat beteende,
dvs ett ständigt misstänksamt förhållningssätt mot omgivningen.



Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:kamphundar
« Svar #25 skrivet: 09 maj-06 kl 23:58 »
Onödigt stora är t ex grand danois, irländsk varghund ( dessutom så j-a ful! >:()
Är överhuvud måttligt betagen i dessa gapiga, svansviftande och skitaktiga djur.
« Senast ändrad: 10 maj-06 kl 00:03 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:kamphundar
« Svar #26 skrivet: 10 maj-06 kl 01:14 »
Men jag kan inte låta bli att tycka vissa raser känns mer "onödiga" än andra.

Håller med. Specielt dom raser som mår dåligt bara av att leva. Sinusproblem, leder, rygg, bölder, kejsarsnitt, svamp i hudveck.......kan hålla på länge till men jag blir bara less då.
« Senast ändrad: 10 maj-06 kl 01:18 av Gruff »

andreana

  • Gäst
Re:kamphundar
« Svar #27 skrivet: 10 maj-06 kl 07:05 »
Alla hundar som ska var extra lättlärda har ju högre drifter i sig.. Det är ju eg. driften att ex. jaga som man använder sig av vid vallning osv (fast givetvis i modifierad tappning)


Hur stor är onödigt stor? Alla är ju inte förtjusta i hundar som bara är snäppet större än marsvin  ::)

Håller med dig Tessiem

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:kamphundar
« Svar #28 skrivet: 11 maj-06 kl 09:52 »
Är överhuvud måttligt betagen i dessa gapiga, svansviftande och skitaktiga djur.

Ja, jag gillar inte heller sådana typer. De invaderar Skåne på somrarna och bara ställer till oreda. Usch för turister!

Äh, ta emot gomkyssar från en gapig fårhund, skratta när en bulle dunkar sin stenhårda äggskalle mitt på pungen på dig och sätt tårtflaggor i gigantiska bajshögar, så ska du se att du snart är på lite bättre humör!  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:kamphundar
« Svar #29 skrivet: 11 maj-06 kl 11:24 »
Lite orättvis var jag kanske.
Är ju uppvuxen med jakthundar och gillar att lattja med bekantas jyckar,
men skulle knappast vilja ha nån själv.
Dom är ju som småbarn som aldrig växer upp.
Jag trivs med mina sex katter.
Dom sköter sitt å jag mitt.
Föredrar nog helst byrackor när det gäller hundar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:kamphundar
« Svar #30 skrivet: 11 maj-06 kl 13:04 »
Föredrar nog helst byrackor när det gäller hundar.

Då är det ju min vovve du ska träffa! Han heter byracka, fast på utländska.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:kamphundar
« Svar #31 skrivet: 11 maj-06 kl 23:25 »
Manna, och glöm inte att ha tungan bakom tänderna och stängd mun innan du böjer dig ner för att hälsa på en bulle. Man hälsar så illa på det övriga sällskapet efter att man blivit skallad av ren lycka och bitit av sig tungan  ;)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:kamphundar
« Svar #32 skrivet: 12 maj-06 kl 08:52 »
Tungan är hel, men på armen har jag fått ett bestående minne av lille Tybbegriseknoehjärtat.  :-*
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

jessica93

  • Gäst
Re:kamphundar
« Svar #33 skrivet: 19 jul-06 kl 11:51 »
heej!
egentligen så är ju alla dom här "kamphundarna " tränade till att slåss dom är liksom framavlade till det men det betyder inte att det finns sånna som är hur goa som helst!
sj har jag rottweiler o vet att vissa av våra hundar hatade varandra för länge sen när vi hade ungefär 11 st nu har vi bara 3 men iallafall och rottisarna som har ett veldigt dåligt ryckte tycker jag är fel för det är ägaren som är ansvarig för sin hund betende ! om man skaffar sej en sån ras som är lite svår för nybörgare så pröva nån lätare ras i stället !
för det är du som måste hålla styr på den ! :)

Lusa

  • Gäst
Re:kamphundar
« Svar #34 skrivet: 01 aug-06 kl 17:19 »
tråkigt att idioter skall få förstöra rasers rykten och status. Pack med blandrashundar som avlas hitomditom och rena nervvrak kommer till världen. påstår sig ha PITTBULLS och sätter dom seriöst engagerade hundägarna och deras ras i en j*vla tråkig sits!  >:(
« Senast ändrad: 01 aug-06 kl 17:23 av Lusa »

Lasse C

  • Inlägg: 102
  • Priset för skicklighet är ständig övning.
    • Västergötland
    • Fotoalbum
Re:kamphundar
« Svar #35 skrivet: 11 aug-06 kl 09:18 »
För det första: När det är problem med en hund sitter problemet (nästan) aldrig i hundens ände av kopplet, så att säga. Det skall vi alltid komma ihåg.

För det andra: Riktiga "kamphundar", alltså raser som avlats fram för att användas i hundkamp (visserligen en vedervärdig verksamhet, men den finns ju tyvärr ändå) är i regel ganska ofarliga för människor. Meningen är att en människa skall kunna kliva in mitt i ett pågående slagsmål mellan dessa hundar och ta hand om dem - utan att bli biten. Det som i dagligt tal slarvigt kallas "kamphundar" är i regel blandraser mellan något sådant och rent ut sagt vad  :-X som helst! Exempelvis Amstaff-rottweiler-schäfer eller nåt sånt. Med en sådan anlagsblandning (och i synnerhet med ett pucko i andra änden av kopplet) får man nästan ofelbart en farlig hund!

Lasse C
« Senast ändrad: 11 aug-06 kl 21:06 av Lasse C »

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
Re:kamphundar
« Svar #36 skrivet: 10 okt-06 kl 16:26 »
Hej...Jag ville bara påpeka att det finns hundindivider som är
mentalt instabila från början och hamnar dessa hos människor som gör allt för att förstärka alla agressiva tendenser så kan det knappast bli bättre....Och varför avla på hundar som är "knepiga"
när det finns hundratals andra raser att lyfta fram i ljuset...
Nä jag tar hellre tio moppsar framför en Pittbull typad sak...
Ps alla pittbulls som jag träffat har varit stirriga överspända hundar som slitit i kopplet , och det är inte leka dom har i skallen...Men det är föstås tillfälligheter eller inbillning att dom är aggressiva... ::)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:kamphundar
« Svar #37 skrivet: 10 okt-06 kl 20:09 »
Ps alla pittbulls som jag träffat har varit stirriga överspända hundar som slitit i kopplet , och det är inte leka dom har i skallen...Men det är föstås tillfälligheter eller inbillning att dom är aggressiva... ::)

Renrasiga pitbulls finns det väldigt få av. Är du säker på att det är sådana du har träffat?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
Re:kamphundar
« Svar #38 skrivet: 11 okt-06 kl 11:36 »
Nej det är ganska svårt att se om det är 100% Pittbull men det
är inte kul att ha dessa hundar i bygden som man måste iakta försiktighet när man är ute med sina barn...
En som jag vet om reser ragg och försöker hoppa över staketet så fort han ser en barnvagn...Och jag vill inte höra s-t snacket om  att "den vill bara hälsa" för det är det första en ägare till en
hund som gillar att bita brukar slänga ur sig...Som dom tre gånger min mammas hund blev tuggad så blodet pumpade fram och det av en "snäll" hund... >:(
Nä nästa hund jag köper får vara hur ful som helst bara den är stabil i huvet ,sen får den ha ett extra öra om den vill ;D
Dom flesta verkar avla på hur hunden ska ta sig ut i utställningsringen sen kommer lynnet på undantag... :-[

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:kamphundar
« Svar #39 skrivet: 11 okt-06 kl 13:37 »
Dom flesta verkar avla på hur hunden ska ta sig ut i utställningsringen sen kommer lynnet på undantag... :-[

Tror knappast det faktiskt. Seriösa uppfödare har en massa grejer att hålla sig till för att få fortsätta med sin kennel. Däremot blir det ofta fel när hundar framavlade för en särskild uppgift hamnar hos personer som inte förstår detta. Vallhundar eller bruksraser som inte får arbeta mår helt enkelt inte bra. Vill man ha en vovve som sällskap enbart, får man helt enkelt avstå från vissa raser. Personligen är jag väldigt svag för just flera av bruksraserna, men jag skulle aldrig palla med arbetet med dessa. Vissa terriers är oxå tilltalande, men inget för mig och den livssituation jag befinner mig i.

Jag tycker att debatten kring s k kamphundar är trist. Det här problemet handlar inte om enskilda hundar eller specifika raser, utan om människor som tänker jäkligt skevt. Udda individer sabbar för många, många hundägare som är måna om att just deras ras ska ha ett gott rykte.

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 2 användare
xaelanar, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser