Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sockar från tårna  (läst 19432 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Sockar från tårna
« Svar #20 skrivet: 01 jan-10 kl 18:42 »
Men om man gör tån som på filmen, hur gör man då hälen?

Så långt har jag inte kommit än, ska se om jag hittar nåt om det också.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #21 skrivet: 01 jan-10 kl 19:00 »
Man kan tydligen göra såhär, men jag tycker det verkar rörigt  ???

How to Knit Socks, part 3 Turn Heel /Shape heel gusset
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #22 skrivet: 01 jan-10 kl 19:15 »
Men, varför krångla när du har den bästaste hälen redan? Det är ju det som är poängen med den, att man gör samma på både tå och häl och slipper lära sig 367484 moment för att få sig en strumpa.  ;)

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #23 skrivet: 01 jan-10 kl 20:08 »
Jag håller med Gruff;)  Den där hälen var ju superkrånglig och inte blir det lättare för att hon stickar "på amerikanska". Saken med att sticka med det virkade upplägget är ju just att man använder exakt samma teknik till hälen som till tån. Exakt samma!
« Senast ändrad: 01 jan-10 kl 20:11 av yrian »
Höns, stickning och pelargoner

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #24 skrivet: 01 jan-10 kl 20:41 »
Jag håller med Gruff;)  Den där hälen var ju superkrånglig och inte blir det lättare för att hon stickar "på amerikanska". Saken med att sticka med det virkade upplägget är ju just att man använder exakt samma teknik till hälen som till tån. Exakt samma!
Men hur får man den 90 gradiga svängen då..stickar ena sidan länge bara?

Och ja, sticka på amerikanska verkar helt skruvat, snacka om dubbelmoment när man ska släppa allt och dra över tråden hela tiden  ??? ::)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #25 skrivet: 01 jan-10 kl 20:42 »
Men, varför krångla när du har den bästaste hälen redan? Det är ju det som är poängen med den, att man gör samma på både tå och häl och slipper lära sig 367484 moment för att få sig en strumpa.  ;)
;D

Jag får gå på kurs hos dig tror jag  ;D

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #26 skrivet: 01 jan-10 kl 20:49 »
Det går ju bra att sticka tån som i Kimmas film och hälen enligt det ursprungliga mönstret!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #27 skrivet: 01 jan-10 kl 20:53 »
Det går ju bra att sticka tån som i Kimmas film och hälen enligt det ursprungliga mönstret!
Vilket är det ursprungliga mönstret då??

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #28 skrivet: 01 jan-10 kl 20:55 »
Det som är alldeles i början av tråden!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #29 skrivet: 02 jan-10 kl 01:41 »
Det som är alldeles i början av tråden!

*fniss*

Jo, det var den här jag menade. Svårt att förklara i skrift Kimma, men "tån" man gör vid hälen, BLIR faktiskt en vinkel. Jag loooovar!  :) Kika på mina får du se.

Och hoppsan vad bilden hamnar utanför! Det där får webbie fixa till tror jag :-)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #30 skrivet: 02 jan-10 kl 09:51 »
*fniss*

Jo, det var den här jag menade. Svårt att förklara i skrift Kimma, men "tån" man gör vid hälen, BLIR faktiskt en vinkel. Jag loooovar!  :) Kika på mina får du se.

Och hoppsan vad bilden hamnar utanför! Det där får webbie fixa till tror jag :-)

Bilden är perfekt i min dator :)
Ahaa, nu förstår jag, nu ska jag bara lära mig att göra det rent praktiskt också.  :P
Får itne till det utan att få stora hål i sidorna ändå. Ska jag ta in en maska varje gång jag vänder? Och hur många gånger ska man göra det,tills man lägger till alla stickorna?
Har en morsa som är femjävlig på att sticka strumpor,men inte från tårna naturligtvis  ::)  :P

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #31 skrivet: 02 jan-10 kl 12:25 »
Du ska göra som det står  ;) När jag lär mig något nytt, så lägger jag en linjal på pappret och flyttar det allt efter som jag har stickat momenten. Så rör jag inte ihop vart jag är  ;) Men när du vänder, håll in garnet lite. Liksom dra till det lite lätt efter vändningen innan du stickar resten av varvet. Bara för att tighta till det, liksom.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #32 skrivet: 02 jan-10 kl 20:56 »
Du ska göra som det står  ;) När jag lär mig något nytt, så lägger jag en linjal på pappret och flyttar det allt efter som jag har stickat momenten. Så rör jag inte ihop vart jag är  ;) Men när du vänder, håll in garnet lite. Liksom dra till det lite lätt efter vändningen innan du stickar resten av varvet. Bara för att tighta till det, liksom.
Men jag har ju ingen beskrivning  :-[

Den som står i början av tråden begrep jag mig inte på.
Nu har jag börjat om ca 10 ggr, och ÄNTLIGEN fick jag rätt på det.. men så visar det sig att sockan kommer att passa någon med skostorlek 56...bara börja om igen, suck  ::)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #33 skrivet: 03 jan-10 kl 03:00 »
Johooo......den HÄR beskrivningen!  ;) Ge den en chans till bara. Inte säga.....det gååååår inte! Finns inget, det gååååår inte  ;) Ge dig fan på't!

Att börja om, och om. och om igen, hör ju till inlärningsprocessen. Och det gör ju ingen skada heller. För garnet använder man om, och om igen....

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #34 skrivet: 03 jan-10 kl 09:01 »
Johooo......den HÄR beskrivningen!  ;) Ge den en chans till bara. Inte säga.....det gååååår inte! Finns inget, det gååååår inte  ;) Ge dig fan på't!

Att börja om, och om. och om igen, hör ju till inlärningsprocessen. Och det gör ju ingen skada heller. För garnet använder man om, och om igen....

Jo jag har läst och läst och läst den, men jag begriper itne ändå. Rätta mig om jag har fel men jag måste sticka hälens undersida längre än ovansidan och sen mickla ihop det när den är tillräckligt stor, right?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #35 skrivet: 03 jan-10 kl 13:03 »
Åh, knepigt att förklara i skrift. Men man stickar ju fram och tillbaka över den hälften av strumpans maskor som ska bilda hälen och lyfter sista maskan i varje varv tills man har det antalet maskor kvar i mitten som inte ska lyftas eller ha någon "wrap". Då börjar man åter sticka de tidigare lyfta maskorna i slutet på varje varv. En i taget i slutet på varje varv tillsammans med sin "wrap" tills man åter arbetar över alla nålens maskor igen. Maskorna mitt i är stickade fler varv än de yttre maskorna, ja. Effekten blir en liten trekantig påse eller ficka, som bildar hälen. Sista räta varvet, fortsätter du sticka runt, runt på den häften av maskorna som har vilat medans du har stickat hälen. När du stickat foten och plattar till strumpan från sidan, ser du att du har stickat en "vinkel"

Filmen kan hjälpa lite. En del gör på lite olika sätt, och kvinnan här stickar på engelskt eller amerikanskt vis. Men kika på vad som händer i arbetet och ignorera hennes fingrar :) Filmen är den jag hittade som närmast skildrar det som beskrivs i wermlandsbeskrivningen.

Short Row Tutorial
« Senast ändrad: 03 jan-10 kl 13:05 av Gruff »

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #36 skrivet: 03 jan-10 kl 22:15 »
Åh, knepigt att förklara i skrift. Men man stickar ju fram och tillbaka över den hälften av strumpans maskor som ska bilda hälen och lyfter sista maskan i varje varv tills man har det antalet maskor kvar i mitten som inte ska lyftas eller ha någon "wrap". Då börjar man åter sticka de tidigare lyfta maskorna i slutet på varje varv. En i taget i slutet på varje varv tillsammans med sin "wrap" tills man åter arbetar över alla nålens maskor igen. Maskorna mitt i är stickade fler varv än de yttre maskorna, ja. Effekten blir en liten trekantig påse eller ficka, som bildar hälen. Sista räta varvet, fortsätter du sticka runt, runt på den häften av maskorna som har vilat medans du har stickat hälen. När du stickat foten och plattar till strumpan från sidan, ser du att du har stickat en "vinkel"

Filmen kan hjälpa lite. En del gör på lite olika sätt, och kvinnan här stickar på engelskt eller amerikanskt vis. Men kika på vad som händer i arbetet och ignorera hennes fingrar :) Filmen är den jag hittade som närmast skildrar det som beskrivs i wermlandsbeskrivningen.

Short Row Tutorial

Hmm..försökte men det gick sådär..får dra upp alltihop imorgon igen  ::)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #37 skrivet: 04 jan-10 kl 14:06 »
Jo jag har läst och läst och läst den, men jag begriper itne ändå. Rätta mig om jag har fel men jag måste sticka hälens undersida längre än ovansidan och sen mickla ihop det när den är tillräckligt stor, right?

Nu är jag långt ifrån stickexpert, men jag har stickat efter den där beskrivningen i alla fall och då behöver man inte sticka undersidan längre än ovansidan. Kolla på mina sockar här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=14189.msg604062#msg604062 Det som är lila på hälen är stickat precis lika dant som tån. Hälen stickas för sig själv, medan resten "vilar", när hälen är klar fortsätter man runt som innan. Haha ::) vad kass jag är på att förklara...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #38 skrivet: 04 jan-10 kl 15:27 »
Nu är jag långt ifrån stickexpert, men jag har stickat efter den där beskrivningen i alla fall och då behöver man inte sticka undersidan längre än ovansidan. Kolla på mina sockar här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=14189.msg604062#msg604062 Det som är lila på hälen är stickat precis lika dant som tån. Hälen stickas för sig själv, medan resten "vilar", när hälen är klar fortsätter man runt som innan. Haha ::) vad kass jag är på att förklara...

Mmm,hittade ytterliggare en film på tuben där hon visade med olikfägat garn så det var lättare att se..nu är första sockan nästan färdig, MED häl, men snygg blev den då inte  :-[

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #39 skrivet: 04 jan-10 kl 17:45 »
Det blev inte mina första efter det mönstret heller. Men de tredje vart jag nöjd med  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 2 användare
von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser