Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sover i redena HJÄLP  (läst 6214 gånger)

superguppy

• Uppland
Sover i redena HJÄLP
« skrivet: 27 dec-09 kl 14:13 »
GRRRRRrrrr!
Förbonkade fåglar.
Mina hedemora envisas om att sova i redena.
fick tipset att gå in på kvällen och plocka bort dom från redena och "sätta" de på pinnarna.
Har gjort detta en massa gånger men icke, nog ska de in ändå.
senast igår plockade jag ut 5 st från samma rede trode inte det fick plats så många i ett och samma rede.
Har försökt förklart för dem att i boken står det att höns sover på pinnar ;D men icke.
Det är plus grader i hönshuset så jag tycker inte att de borde inte behöva kura i hop sig för kylans skull.
Pinnar finns det i över flöd.
Visst kan de väll sova i redena men det blir lite jobbigt när de skiter där också.
Har någon en super duper lösning ?

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
SV: Sover i redena HJÄLP
« Svar #1 skrivet: 27 dec-09 kl 15:38 »
Njaää, förmodar att du behöver ha reden för att de lägger ägg? Mina vilar nu o lägger inga ägg så då tog jag ut redena, alt. bommar igen dem, problemet löst! Nu måste de sitta på pinnarna! :D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Skärgårdsfrun

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 27 dec-09 kl 15:47 »
Mina hönor sover på pinnen men tuppen i värpredet! Lyft upp honom men han vill inte stanna där. Besvärlig typ.

superguppy

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 27 dec-09 kl 16:07 »
Visst Åsbokadorra även om det inte är många ägg under vintern så ligger det alltid något i redena.
har funderat på att bomma igen redena tillfälligt också men då får man väll plocka ägg i skiten istället antar jag. skillnaden kanske inte blir så stor ;)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #4 skrivet: 27 dec-09 kl 22:09 »
bajsar de i redet ???
mina får såva i redet om de inte bajsar där.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

johe71

« Svar #5 skrivet: 27 dec-09 kl 23:29 »
bajsar de i redet ???
mina får såva i redet om de inte bajsar där.

sover de i redet så kommer de att bajsa där, större delen av hönans bajs kommer under sovtiden

ligger de i redet en hel natt utan att bajsa så är det för att de försöker ruva... och när de ruvar så bajsar de inte på den platsen

johe71

« Svar #6 skrivet: 27 dec-09 kl 23:32 »
Har någon en super duper lösning ?

lyft ut dem och sätt dem på pinnen, lyft ut dem och sätt dem på pinnen, lyft ut dem och sätt dem på pinnen, lyft ut dem och sätt dem på pinnen, lyft ut dem och sätt dem på pinnen upprepa tills de lär sig :) gärna flera gånger per kväll om de går tillbaks till redena

annars kan man försöka med att sätta en skiva för redet när kvällen börjar närma sig och sedan ta bort den tidigt på morgonen (innan någon vill lägga ett ägg... för du vill verkligen inte lära de andra hönsen att det går att lägga ägg på andra platser än i redet)

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #7 skrivet: 28 dec-09 kl 10:30 »
Hur ser dina pinnar ut? Mått? Var sitter de?

superguppy

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 28 dec-09 kl 14:06 »
Problemet är väll kanske inte att de sover i redan utan att de skiter där då.
Det blir ett himmla massa städande i redena.
Det har väll blivit lite bättre med allt lyftande av fåglar.
Nu mera sover större delen på pinnarna en del på pinnarna utanför redana samt alltid några rackare i redna.
Har funderat på att om det har med fördelningen på gruppen dvs hönor och tuppar har 32 hönor och 5 tuppar.
Det är alltid pinnen högst upp som är fullast med fågel i hönshuset ,pinnarna under är inte lika välbesökta.
Stor tuppen Patrik håller alltid till vid redena med de äldre hönorna, han sover gärna i ett rede.
Han sov alltid i en låda hoss de som jag fick han i från så jag förstår att han har det i sig och att han kanske lurar med sig några hönor.
Patrik har jag aldrig sett på en pinne utan alltid på golvet under redena eller i redena.
Det vore skönt om man fick alla att sova på pinnarna i stället.
Pinnarna är 3st a 4m långa av kraftig rundstav i 3 etager samma pinnar har jag utanför redena och där är det 2 våningar med reden med ca 2m pinne utan för varje våning.

johe71

« Svar #9 skrivet: 28 dec-09 kl 14:11 »
av kraftig rundstav

definiera kraftig rundstav :).... hur tjock är den?

ur "Äggproduktion i ekologiskt lantbruk" (utgiven av jordbruksverket) (texten gäller normalstora höns)
Citera
Sittpinnen ska vara rund eller avfasad fyrkantig med en diameter på 5-8 cm och de bör placeras med ungefär 35 cm mellanrum

superguppy

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 28 dec-09 kl 14:31 »
pinnarna är 4,5 cm i diameter torde räcka ???

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 28 dec-09 kl 17:31 »
Hej superguppy ;D
Tror faktiskt att det är i minsta laget med 4.5 cm men du kanske har dvärghöns eller nåt smått???
Skulle tro att "mina" sittpinnar är kring 6 cm - nu har jag naturpinnar så det är lite varierande, men jag har inte nån speciellt stor hönsras, Kindahöns.
Jag har också det problemet i bland men det är dom små som inte riktigt har hittat sin plats i rummet, dom sover ibland med dom stora, i  alla fall endel av dom ;) ;)
Jag skulle tro att det går över när alla hittat sin plats.

johe71

« Svar #12 skrivet: 28 dec-09 kl 17:49 »
pinnarna är 4,5 cm i diameter torde räcka ???

det kan ju vara så att några höns tycker att det är för smalt och istället sover i redet.... har inte en aning om hur du bor, men kan du fixa en naturpinne med lite tjockare diameter så kan det ju vara värt att prova med det (och lyfta ut redessovarna ett par gånger till den pinnen)

burhönan

« Svar #13 skrivet: 28 dec-09 kl 23:12 »
mina fick plötsligt för sig att  sova(och skita ner)i redena......stängde för med pappsäckar,bånglade in dom bara på kvällen och tog bort på morgonen ,efter nån vecka tog jag bort nån säck i taget och nu är det fritt fram igen och alla sover på pinnarna........

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 28 dec-09 kl 23:14 »
Jag har fått tipset att spraya Radar, i redenaför att dom inte ska sova där, nu va de så att de rara hönorna hos mig tog fasta på hoten och slutade självmant att sova där, men jag ska absolut prova nästa gång de börjas. Man behöver nog bara puffa lite granna i redet å se till att de vädras ut lite radar-luft innan de använder dem till att värpa i. Passa på vid en veckorengöring å kör ut hönsen under tiden du håller på.

MVH /Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

johannak

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 30 dec-09 kl 22:17 »
Jag tycker inte att det är någon katastrof när någon av mina höns sover i redena, de bajsar ju inte där. Varför inte låta dem vara där de tycker att de mår bra av att vara...? ;)
24 årig djurälskande tjej som bor i strax utanför Leksand med en jaktgalensambo, en liten flock Hedemorahöns och en jämthund.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #16 skrivet: 30 dec-09 kl 22:34 »
Jag tycker inte att det är någon katastrof när någon av mina höns sover i redena, de bajsar ju inte där. Varför inte låta dem vara där de tycker att de mår bra av att vara...? ;)

Om de sover där så bajsar de där!!!!! Har du inte läst föregående inläggen??
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #17 skrivet: 01 jan-10 kl 20:01 »
i 3 veckors tid lyfte jag upp mina unghönor från redet och upp på pinnarna.
Och efter ca 2 veckor var det 2 st som fattade vad som gällde sen helt plötsligt en dag så satt dom alla där och kluckade förtjust när jag kom in.
Lyckan var total hur kul som hellst men ett tag så va jag nära på att ge upp men nu så är det helt klart värt jobbet för det är ju inte så kul att göra rent rederna varje dag
hårt arbete lönar sig...

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #18 skrivet: 01 jan-10 kl 20:41 »
i 3 veckors tid lyfte jag upp mina unghönor från redet och upp på pinnarna.
Och efter ca 2 veckor var det 2 st som fattade vad som gällde sen helt plötsligt en dag så satt dom alla där och kluckade förtjust när jag kom in.
Lyckan var total hur kul som hellst men ett tag så va jag nära på att ge upp men nu så är det helt klart värt jobbet för det är ju inte så kul att göra rent rederna varje dag

Jahaja... då har jag minst 2 veckors lyftande att se fram emot då =D Mina Hedemora hajjar inte riktigt det här med pinnar. Fast de kanske bara inte tycker om just de pinnar jag har i hönshuset just nu. Dags att sätta upp lite flera, med olika grovlek.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

superguppy

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 02 jan-10 kl 16:46 »
Jag ska prova tipset jag fick att ge lite mer olik formade och grövre pinnar alt. grenar att sitta på. Vi får se om det ger någon effekt hoppas...

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser