Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etanoldrift av din gamla bensinbil  (läst 14564 gånger)

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #20 skrivet: 28 feb-05 kl 14:02 »
Jag minns inte siffror riktigt, men jag har för mig att den totala mängden fossila bränslen per kilowattimme etanol är 13% av den för en KWh Bensin. Om man driver traktorerna och tankbilarna på RME istället för diesel minskar den siffran ytterligare.
Främsta fördelen med E85 och RME är inte energisnålhet, utan minskat beroende av fossila bränslen. Sök på forumet på etanol.nu så hittar ni mer siffror.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Paerdaniel

  • Gäst
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #21 skrivet: 28 feb-05 kl 16:17 »
 
  :) Vet någon hur man konverterar en förgasarbil. Har en grön saab 95 från 74 (ser ut som en avskuren gurka) som detta vore ett kul projekt på.

                                       pär

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #22 skrivet: 01 mar-05 kl 00:08 »

  :) Vet någon hur man konverterar en förgasarbil. Har en grön saab 95 från 74 (ser ut som en avskuren gurka) som detta vore ett kul projekt på.

                                       pär

Gå in på www.etanol.nu och repetera frågan så får du flera bra svar. Det dui princip behöver göra är byta munstycken, ställa om tändförställningen och börja använda motorvärmare när det är kallt.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

grozzny

  • Inlägg: 18
    • powerkite.se
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #23 skrivet: 06 mar-05 kl 10:13 »
JA.. Det här med mackarna kan ju vara ett problem men ST1 Börjar ju att bygga upp sin verksamhet söderifrån och då ofta med E85, De är också mycket billiga typ 6.95kr/liter istället för 7.85 som OKQ8 och Statoil :o..
       När man ställer om en förgasar bil till Etanoldrift behöver man som sagt byta/borra upp munstyckena så att du får ca 30% mer bränsle in i motorn, Ställa tändningen kan också vara bra men inte helt nödvändigt för att det skall gå att köra... Dock tycker jag att du ska börja blanda i från 20% (öka 10% hela tiden) till så långt det går.. då vet du var gränsen går (bilen får ingen chock ;)!!)

RiverCottage

  • Inlägg: 224
    • Halland
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #24 skrivet: 08 sep-05 kl 16:11 »
Kan VARMT rekommendera att etanolkonvertera Volvo 850.
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

henriktrost

  • Inlägg: 1
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #25 skrivet: 13 sep-05 kl 10:09 »
Har varit lika entusiastisk inför etanoldriften som folk här, men börjar bli en smula tveksam efter att ha läst på lite grann.

Att köra på etanol med en bil nyare än 1987 är olagligt. Inga dispenser delas ut då frågan är under utredning.
Bilar körda på etanol eller blandningar har mycket högre explosionsrisk och brandrisk än andra bilar. Framförallt är blandningen E85 farlig då den kombinerar de olika bränslenas (etanol 85%, bensin 15%) brandrisker på ett olyckligt sätt.

Bränslet kommer oftast från Brasilien med regnskogsskövling och energiförluster (frakt) som följd.
Hemmaombyggen riskerar att släppa ut formaldehyd och andra oförbrända cancerframkallande ämnen.

Etanol är lovvärt, men är värt en utredning för att se miljökonsekvenserna längs hela kedjan. Jag rekommenderar biogasbilar. Där sluter man kretsloppet ordentligt genom att använda spillprodukter! Ni som bor i Kristianstadtrakten har goda möjligheter att tanka och få  ruggigt fina bränslerabatter från kommunen (7000kr)!
/Tröst

skravlinge

  • Gäst
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #26 skrivet: 13 sep-05 kl 16:40 »
En direktinsprutad bil  kan köra på E85 utan modification, dock blir effekten bättre efter. Det är olagligt att konvertera till etanol.
Men är det olagligt att ha sprit i tanken? Vanlig bensin är E10 i viket fall som helst. Det går att köra på HB, men det är inte lagligt heller och destillationen kostar. En soldestillator kan fixa ekonomin, även om alkoholen är E85 där 15 procent är vatten kommer bilen att rulla. Temperaturen blir lägre pga vattnet och en del av vattnet delar sig i väte och syre. Håller bara motorn och man kör miljövänligt, kan ju effekten på motorn inte vara  högsta prijoritet. Så bara tanka sprit nu, konvertera motorn gör den bättre, men det går att köra direkt.

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #27 skrivet: 14 sep-05 kl 12:00 »

Hej.
En viss varning, dock. Vissa motorer som tex gräsklipparmotorer, och i princip även andra motorer, kan skadas vad gäller inre plastdetaljer som tex membran i membranförgasare.

Mikael Perman.

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #28 skrivet: 21 sep-05 kl 17:08 »
Har varit lika entusiastisk inför etanoldriften som folk här, men börjar bli en smula tveksam efter att ha läst på lite grann.
Att köra på etanol med en bil nyare än 1987 är olagligt.
Inga dispenser delas ut då frågan är under utredning.
Bilar körda på etanol eller blandningar har mycket högre explosionsrisk och brandrisk än andra bilar. Framförallt är blandningen E85 farlig då den kombinerar de olika bränslenas (etanol 85%, bensin 15%) brandrisker på ett olyckligt sätt.

Bränslet kommer oftast från Brasilien med regnskogsskövling och energiförluster (frakt) som följd.
Hemmaombyggen riskerar att släppa ut formaldehyd och andra oförbrända cancerframkallande ämnen.

Du har gått på skrämselpropagandan från fossilintressena.

PS Inget emot biogasbilar utom
*Att man måste köpa en ny bil (miljökonsekvenser).
*Att de är slöa att köra.
*Att de har en räckvidd på 30 mil sen blir det bensin.
*Det finns inga reservdunkar.
*Biogas infrastruktur leder till en expansion av fossila intressen.
« Senast ändrad: 21 sep-05 kl 17:09 av Chaan »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #29 skrivet: 21 sep-05 kl 21:58 »
Rätt, biogasbilar körs ofta på den såkallade naturgasen, och skryter om miljövänlighet. Gaskällorna underjord exploateras mer nu när oljan blir dyr. Biogas lämpar sig för fordon som kör omkring i stan och kan tanka på kafferaster, om nu biogas finns tillgängligt. det passar också inom lantbruk om produktionen görs på gården.

Etanol är det mest trovärdiga alternativet till bensindrivna fordon. Det är bättre att använda sockerbetor för fordon än att äta sig fet på det. De flesta bilar går bra att köra med lite eller ingen konvertering. En del slangar i mycket gamla bilar måste kanske bytas( nya ska enl EU-direktiv palla), men under tusingen går i stort sett alla bilar som inte har chips eller buggar i det,att köra hyfsat på etenol. Jag kör själv med dieselmotor, och eftersom jag inte ännu lärt mig hur man hemma gör biodiesel, kör jag på en blandning av 60% RÅ rapsolja och resten diesel på sommaren och tvärtom på vintern. Det går bra, fick byta slangen från tanken från en gummisort till en annan, då den blev mjuk.

Hade jag kunnat värma den råa rapsoljan till 70 grader före insprutningen är jag övertygad om att det gått perfekt att köra på 100% rå rapsolja. Jag vet de som installerat ett sådant system (dock väldigt dyrt) de startar på diesel och kör sedan på filtrerad och vattenbefriad beg matolja eller rå rapsolja. Strax före stopp tas disel (eller biodiesel) in för att rensa motorn från substanser som kan gå i fast form. Jag har även testat att köra på ren rå rapsolja men fick problem, (oljan är i vanlig temperatur för tjock).



Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rizz

  • Gäst
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #30 skrivet: 26 sep-05 kl 19:38 »
Det finns miljövänlig syntetisk diesel som framställs genom katalysering av metangas. Alltså kan den göras både av natur och biogas. Så förnyelsebar blir den bara om man gör den av biogas. Hursomhelst så går den att använda i dieselbilar utan modifieringar. Och den är (Enligt dem som gör den) billigare att framställa än fordonsgas som först måste renas och sedan förvaras.
Den syntetiska dieseln kan förvaras på samma sätt som vilken diesel som helst. Jag antar att det blir sämre avgaser är om man kör på gasen men den blir mycket bättre än med vanlig diesel. Och med partikelfilter så blir motorn ännu renare.

http://www.nyteknik.se/art/39718
http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=41512

Humle_o_Dumle

  • Gäst
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #31 skrivet: 26 sep-05 kl 22:13 »

Hej.
En viss varning, dock. Vissa motorer som tex gräsklipparmotorer, och i princip även andra motorer, kan skadas vad gäller inre plastdetaljer som tex membran i membranförgasare.

Mikael Perman.


Att det inte är fler som diskuterar konvertering av gräsklippare. Själv har jag en åkgräsklippare och den dricker ju en del (trots at det är årets modell). Det skulle vara intressant med konverteringserfarenheter. Membran - går de att byta till annat material som tål etanol?

Har nu läst hela denna tråden i ett kör. Blir lite förundrad när ni diskuterar tankställen och tycker att 5 mil till närmsta mack inte är något att fundera på (inlägg från 2004). Jag trodde de flesta här konverterar till etanol av miljöskäl. 5 mil enkel resa blir ju minst 11 liter etanol TOR., endast för att tanka!!! Vad är miljötänket i det???  >:(

Humle_o_Dumle

  • Gäst
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #32 skrivet: 26 sep-05 kl 22:48 »
Angående etanoldrift och dess förträfflighet. Är det någon som läst artikeln: http://pesn.com/2005/03/17/6900069_Acetone/

Följande rader i den låter ju inte så upphetsande:
In contrast, alcohol has been shown to be corrosive in an engine, yet they put THAT into gasoline. Alcohol in general is anti-mileage. Alcohol is no good in fuels. In Brazil, millions of engines and fuel systems were ruined by alcohol. Yet they are talking of doubling the amount of alcohol in gasoline.

Furthermore, alcohol increases surface tension, producing the opposite effect from acetone. Alcohol in fuel attracts water. This hurts mileage because water acts like a fire extinguisher. Some cars may run badly and even quit due to the incombustible nature of the water-laden fuel. We know of a dozen cars that recently stopped running due to water in the alcohol and gas mixture


//Jens

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #33 skrivet: 27 sep-05 kl 19:52 »

Hej.
Nya gräsklippare klarar tydligen etanolinblandad bensin. Min går dock inte att byta membran i, trots att jag fått skaffa nya, så jag får köra på dyr specialbensin.

Alltså, min klippare är inte mer än ca 4 år gammal! Men en gammal konstruktion med engelsk Briggs and Stratton-motor.

Det finns dock etanoldrivna gräsklippare att köpa idag, men de är dyra, ca 8000 kronor, så det blev inget köp när min gamla rasade. Det blev reparation istället.

För mig är tankställen inget problem, det finns nära, och bättre och bättre blir det ju.

Som sagt, etanolkonvertering kan ha långtidseffekter på plastdetaljer. Och kanske på annat också.

Men det finns ju fortfarande jeppar som saknar den gamla blyade bensinen, till sina kära 60- och 70-talsbilar. Och visst tar de gamla bilarna stryk av att köra oblyat. Men ska vi bry oss? De får ju hålla på att slabba med att blanda i bly om de har veteranbilar. Annars är det väl skroten som gäller.

Så jag tror inte riktigt på alla klagovisor, utan ser det mer som en lite mer långsiktig affär att hela bil- och gräsklipparparken byts ut.

Mikael Perman.



Rizz

  • Gäst
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #34 skrivet: 28 sep-05 kl 21:10 »
Den ända skillnaden på Stigas etanolklippare och bensinmotsvarigheten ska tydligen vara att primern sprutar in i förgasarhalsen på etanol varianten och på insidan av luftfiltret på bensinvarianten.

All Bf95 innehåller 5% etanol och snart kanske den får innehålla 10% (Om EU går med på det.)

Plast tål oftast etanol bättre än bensin, Samma sak gäller med slang. Men bensinen löser upp slangen och avlagringar sätter sig där. När man har i etanol så löses avlagringarna upp och slangen kan spricka (Om den är ruskigt gammal då)

Man har inte i bly i bensinen utan blyersättning (Kalium). Riktig blyad handelsbensin har inte funnits sen 70-talet då man började använda katalysatorer i Kalifornien och den blyade bensinen försvann. Blyersatt bensin har sålts parallelt med vanlig länge efter det men nu säljs inte den heller.

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil/radiotips
« Svar #35 skrivet: 25 okt-05 kl 21:57 »
Hej,
tänkte bara tipsa om ett etanol-special på P1-tekno imorgon (onsdag) 13:20.
/oliver

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #36 skrivet: 27 okt-05 kl 07:06 »

hej Rizz.
Jag har dock sett folk som slabbar med att blanda bly(ersättning?) manuellt för att köra äldre bilar, då den röda bensinen försvann.

Och jag frågade uttryckligen om jag kunde BYTA till vanlig bensin om jag bytte membranen i förgasarn. Som inte är vanlig plast som i plastslangar eller dylikt.

Så nej, sa de. Då kommer problemet tillbaka, efter jag bytt membranen i förgasaren. Som jag gjorde alltså, och motorn fungerade bra igen på klipparen.

mikael Perman.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 5 användare
Rävenvarg, praktejder, von tratt, Lasse-hatten, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser