Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etanoldrift av din gamla bensinbil  (läst 14565 gånger)

nicklas a

  • Inlägg: 5
    • Nicklas Avéns skogswebb
Etanoldrift av din gamla bensinbil
« skrivet: 13 jan-04 kl 22:56 »
Att köra sin gamla bensinbil på etanol är inga konstigheter. Vad man behöver göra är att ge bilen mer bränsle då etanol inte innehåller lika mycket energi per liter. På en bil med insprutning gör man det genom att sätta ett mottryck på returledningen.  Det finns ställbara bränsletrycksregulatorer att köpa som man sätter på slangen. Sedan sätter man dit en tryckmätare också så man vet att man får rätt tryck. Om man av någon anledning måste gå tillbaka till bensin så skruvar man bara ned trycket igen. Etanolbränsle finns på många bensinmackar idag. Det heter E85 vilket innebär att det består till 85 procent av etanol. Övriga 15 procent är till största delen bensin.
Jag har själv kört min gamla volvo från 1991 på e85nu under hösten. Det fungerar bra. Problemet är att det är svårt att starta när det är kallt. Då gäller antingen motorvärmare eller startgas.
Titta in på www.e85.nu Där har vi samlats vi som håller på och exprimenterar. Nu finns det ingen ursäkt att åka runt och osa bensinångor längre. Bygg om bilen till biobränsle.

Nicklas

deepdiver

  • Gäst
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #1 skrivet: 13 jan-04 kl 23:49 »
Mycket intressant. Detta hade jag ingen aning om. Själv håller jag på med gengasdrift. Ett ganska klumpigt biobränsle, men ack så billigt.

Brukar man inte öka kompressionen i etanolmotorer också?

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #2 skrivet: 14 jan-04 kl 10:41 »
I Brasilien är väl detta vanligt?

nicklas a

  • Inlägg: 5
    • Nicklas Avéns skogswebb
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #3 skrivet: 14 jan-04 kl 18:12 »
Ang kompressionshöjnig:
Jovisst kan man göra det. E85 håller ett oktantal på runt 100 så problem med spikningar minskar. Det är därför också möjligt att höja kompet. Trimnissarna gillar etanol då det både har högt oktantal plus att förbränningstemperaturen ligger lägre, runt 200 grader har jag läst. För oss som är mer intresserade av miljöbiten av det hela så är det också intressant då det är den höga förbränningstemperaturen som gör att kvävet i luften bildar NOx vid förbränningen.
Ang Brasilien: Jodå, där är etanoldrift vanligt. Vad jag har hört så är bakgrunden att de har så gott om sockerodlingar. Där kör man på ett bränsle som heter E96. Det roliga med det är att de sista 4 procenten är vatten. Men vad jag förstår fungerar det bra ändå.
Titta som sagt in på  www.e85.nu . Där håller de riktiga proffsen till. De kan mer om detaljerna.

Nicklas
« Senast ändrad: 14 jan-04 kl 18:13 av nicklas a »

deepdiver

  • Gäst
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #4 skrivet: 16 jan-04 kl 19:45 »
Min tanke var snarare att minska bränsleförbrukningen. Jag såg ett program på TV för länge sedan om en som byggt om en Volvo 360 till etanoldrift. Jag hade för mig att han hade planat toppen. Varför vet jag ej.

nicklas a

  • Inlägg: 5
    • Nicklas Avéns skogswebb
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #5 skrivet: 18 jan-04 kl 17:31 »
Jo, o jag har förstått det hela rätt så utnyttjas väl energin i bränslet bättre om man ligger nära den kompression där man får knackningar. Då minskar bränsleförbrukningen. Men ställ frågan på www.e85.nu så kan de säkert hela teorin bakom.
/Nicklas

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #6 skrivet: 14 mar-04 kl 08:23 »
Lite info om vätgasdrift!

Mvh K.A.J

Lite nyheter om vätgas.
Publicerad 040303, 00:00    
Bränsleinsprutning ger väte ur sprit  
Med hjälp av ett insprutningssystem från en bil har fyra forskare från USA och Grekland lyckats tillverka vätgas på ett enkelt och billigt sätt. Med förnybar sprit från växtriket, lite syrgas och en insprutningspump kan de tillverka miljövänligt bränsle till framtidens vätgassamhälle. Med en bärbar utrustning.  
I normala fall är vätgasframställning en komplicerad process som kräver fossil naturgas, en yttre värmekälla och en stor anläggning som släpper ut koldioxid i atmosfären.

Den nya tekniken skapar sin egen värme genom att syre och en del av spriten används för att ge nödvändig värme till den kemiska reaktionen.

Alkohol i vattenlösning sprutas in i en måttligt uppvärmd kammare genom munstycket i ett insprutningssystem för bilar. Spriten förångas och pressas genom en porös katalysator av aluminiumoxid täckt med rodium och ceriumoxid. Vatten, alkohol och syre katalyseras då och bildar väte och koldioxid. Vid reaktionerna värms katalysatorn upp till sjuhundra grader, vilket gör att processen håller igång sig själv.

Forskarna har mätt upp att nittiofem procent av alkoholen omvandlas till vätgas. Och det tog mindre än tio millisekunder för katalysatorn att sätta igång reaktionen, vilket är mycket snabbt. Det gör att stora mängder alkohol kan omvandlas till vätgas med en liten anläggning.

Den kompakta anläggningen skulle kunna monteras direkt i en bränslecelldriven vätgasbil som tankas med sprit. Tyvärr kommer det med en hel del koloxid i vätgasen, vilket gör att gasen måste renas innan den kan användas i bränslecellen.  
 
Text: Anders Wallerius
  Skriv ut artikeln
  Tipsa en kollega
  Prenumerera på nyhetsbreven
  Prenumerera på tidningen
 
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Johan Niklasson

  • Gäst
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #7 skrivet: 15 jul-04 kl 06:16 »
HJÄLP!  

Jag har köpt min första bil, en Volvo 940 från -94. Jag och min fru tycker att etanol verkar vara ett vettigt drivmedel och vill gärna ställa om bilen så att vi slipper köra på bensin. Tyvärr vet vi ingenting om varken bilar eller etanol, jag har inte ens körkort (min fru kör). Efter att ha tittat på några av de hemsidor som erbjuder information om etanol så har vi bestämt oss för att vi vill att någon hjälper oss med de ingreppen som är nödvändiga. Vi flyttar till Sverige från Kalifornien i mitten av augusti och hoppas då kunna hitta någon som hjälper oss med detta i Stockholms trakten. Vi kommer dock flytta ner till Alnarp (mellan Malmö och Lund) i slutet av augusti och skulle kunna vänta tills dess. I Skåne har vi dessutom en kamrat som behöver hjälp med att ställa om sin bil. Alltså; bor du i Stockholms trakten eller i Skåne och har erfarenhet av att konvertera bensin bilar till etanol drift så vore vi djupt tacksamma om vi kunde få hjälp av dig! Hör i så fall gärna av dig till niklasson@sbcglobal.net

Tack!

- Johan, Courtney och Freja.

Neiklot

  • Gäst
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #8 skrivet: 01 aug-04 kl 12:00 »
Jag vet inte om det står i något inlägg men.

Hur många liter Etanolsprit drar bilen (kontra bensin).

Bor en bit från närmsta tankställe så det är väl bra o veta.  ;D

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #9 skrivet: 09 aug-04 kl 20:11 »
Hur är det med skatter och avgifter på ombyggda bilar??

Nu skriver ni om relativt gamla bilar men enligt en bekant så kan alla moderna bilar jätteenkelt  byggas om till etanol?  dvs endast ett nytt styrchip krävs (då många moderna insprutningsmotorer skulle vara förberedda för de högre trycken ni pratar om...) vilket skall kostar några tusenlappar.... men enligt honom så tillkommer den årliga "ombyggnads-besiktningen" och andra straffavgifter på kanske upp till 15.000......

så vad är sant?  ???

 Mikael


nicklas a

  • Inlägg: 5
    • Nicklas Avéns skogswebb
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #10 skrivet: 19 aug-04 kl 18:55 »
Hej igen

Skall försöka svara på det två senaste frågorna.

Hur många liter Etanolsprit drar bilen (kontra bensin).

Man får räkna med mellan 15 och 20 % mer. Nu på sommaren kör jag min volvo 945 mellan 1 och 1,1 liter per mil. Men då är det mest landsvägskörning och i vintras drog den runt 1,2.


Hur är det med skatter och avgifter på ombyggda bilar??

Nu skriver ni om relativt gamla bilar men enligt en bekant så kan alla moderna bilar jätteenkelt  byggas om till etanol?  dvs endast ett nytt styrchip krävs (då många moderna insprutningsmotorer skulle vara förberedda för de högre trycken ni pratar om...) vilket skall kostar några tusenlappar.... men enligt honom så tillkommer den årliga "ombyggnads-besiktningen" och andra straffavgifter på kanske upp till 15.000......
Angående chipstrimmning jämfört med att bara byta bränsletrycksregulatorn så finns det en klar nackdel efter vad jag förstår. Med min bytta regulator så kan jag med en skruvmejsel ställa tillbaka trycket om jag inte får tag på etanol, trex på en resa. Om man bara byter chip så är man ju låst till etanol. Men jag vet att det finns lösningar med att kunna ställa tillbaka lätt även där.

Vad gäller skatter och avgifter så ligger till så här:
Mig veteligen finns det idag ingen möjlighet att registrera bilen för etanol. Det krävs tester och godkännanden från tillverkaren. Naturvårdsverket har dock möjligheter att lämna dispenser men väljer att inte göra det. Jag skrev ett brev till dem och efterfrågade att de skulle ta fram en kontrollerad och godkänd metod för konvertering som de sedan kan ge dispenser på. Men de menade att naturvårdsnyttan var för liten. Klart upprörande tycker jag. Jag påpekade att jag hittils sen förra hösten sparat minst 2000 liter bensin från att förbrännas. Bara på en bil, på ett drygt halvår. Om inte det är naturvårdsnytta förstår jag inte hur man kan diskutera oblekta kaffefilter och mängd diskmedel när man diskar.
Läget idag är alltså att de konverterade bilarna är olagliga. Men jag var med i tidningen här i Värmland med min bil i januari. Både namn och var jag bor stod med och artikeln skyltades både på löpsedel och framsida av tiningen, men ingen myndighet hörde av sig. Så jag tror trots allt förnuftet härskar bland tjänstemännen.
artikeln kan ni se på
http://www.vf.se/newvf/docs/visa_arkiv.asp?textID=831487

/Nicklas Avén

« Senast ändrad: 19 aug-04 kl 18:58 av nicklas a »

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #11 skrivet: 22 jan-05 kl 00:01 »
Det är inte bara förbruknigen som gått upp, även effekten! Har själv goda erfarenheter av det...

När det gäller deras se mellan fingrarna med roliga drivmedel så finns det enligt etanol.nu en bil som klarat flygande besiktning som etanolbil, och det brukar tydligen inte vara några probs på bilprovningen.

Ska själv in med bilen i februari, avgasvärdena kommer att vara solklara, hoppas jag, CO går ju iaf som regel ner av etanol. Lite orolig för kolväten men i realiteten så måste ju kolvätena vara mycket miljöbättre än dem från petroleum eftersom det borde vara etanol ur avgasröret i första hand.

Köpte bilen för ett halvår sedan och har inte behövt tvinga i den särskilt mycket bensin sedan dess.

Funderar starkt på att reg-besikta bilen som etanolbil, det ska gå eftersom den är tidigare än -87
« Senast ändrad: 24 jan-05 kl 16:55 av Chaan »

Baldrick

  • Gäst
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #12 skrivet: 14 feb-05 kl 19:18 »
Länken till www.e85.nu tycks inte fungera... Blev väldigt intresserad av idén att göra om bilen till etanoldrift.

Vad är det för regler som gäller kring registrering av "etanol-bil"?

Vad kostar etanol jämfört med bensin alt. disel?

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #13 skrivet: 14 feb-05 kl 20:11 »
Ny adress är www.etanol.nu
Hos OK kostar E85 i dagsläget ca 7,85/liter.
Förbrukningen ökar dock på E85 så den ekonomiska vinsten är något mindre.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #14 skrivet: 17 feb-05 kl 21:32 »
Det är inte bara förbruknigen som gått upp, även effekten! Har själv goda erfarenheter av det...

Det kan inte vara möjligt att du fått någon förbättring av effekten på din bil då etanolbränslet innehåller mindre energi än bensin.

Du kan kanske möjligen med en fetare etanolblandning och trimmning av motorn få en högre effekt.

Peter
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #15 skrivet: 18 feb-05 kl 01:46 »
Det kan inte vara möjligt att du fått någon förbättring av effekten på din bil då etanolbränslet innehåller mindre energi än bensin.

Du kan kanske möjligen med en fetare etanolblandning och trimmning av motorn få en högre effekt.

Peter

Etanolen har högre oktantal, detta utnyttjar en modern insprutningsmotor och tar ut högre effekt helt på egen hand. Jag märker en påtaglig skillnad i pigghet i min helt omodifierade opel kadett mellan 100% bf 95 och 50% bf95 + 50% e85
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

lilleulv

  • Gäst
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #16 skrivet: 18 feb-05 kl 06:17 »
Även om man nu gärna vill byta över till etanoldrift, så måsta man ju ha möjlighet för att köpa drevmedlen.
I hela mellanskåne finns inte någon mack med etanolförsäljning.
Det borde bli ett krav från myndigteten, att sådan finns.
Lilleulv

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #17 skrivet: 18 feb-05 kl 11:53 »
När jag tar en snabb titt på tankställekartan på www.etanol.nu så ser det ut som att området utan mackar i skåne är mindre än en femmilsradie, alltså ingen i skåne har längre än fem mil till en etanolmack om jag sett rätt.  fem mil är ingen sträcka.

Och för övrigt kanske att du som konsument borde ställa det kravet på din lokala mack istället.
« Senast ändrad: 18 feb-05 kl 11:54 av sprithitler »
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #18 skrivet: 25 feb-05 kl 10:45 »
Det kan inte vara möjligt att du fått någon förbättring av effekten på din bil

Ditt första inlägg på forumet. Läs på.

Ludwig

  • Gäst
Re:Etanoldrift av din gamla bensinbil
« Svar #19 skrivet: 27 feb-05 kl 11:17 »
Låter intressant det här med etanoldrift, verkar som en greppbar process att konvertera bilen.
Men är det någon som vet hur det är med framställningen av etanol är inte det ganska energikrävande? Hur framställs det i dag igentligen?
Hade vart kul att veta innan man börjar skruva.

Ludwig


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 3 användare
Patlun79, isa, Limpans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser