Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninslakten i Robinson  (läst 8510 gånger)

Weasel

• Skåne
Kaninslakten i Robinson
« skrivet: 20 dec-09 kl 10:46 »
Skrivs ju en hel del om hur hemsk kaninslakten i robinson var. Man dödade kaninen genom att slå den i bakhuvudet med en påk, och detta skulle alltså vara olagligt. Hur ska man egentligen göra om man inte har en bultpistol?? Trodde i min enfald att det var så man gjorde...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Kaninslakten i Robinson
« Svar #1 skrivet: 20 dec-09 kl 10:55 »
min mamma berättade att det finns en håla backom öronen och dår skulle man sätta kniven / pinnen och man inte fick dö på de.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 20 dec-09 kl 11:27 »
Jag vet inte vad som är lagligt, men jag har lärt mig av morfar att det är så man gör. Dvs man slår dem i nacken, vilket bedövar dem. Därefter skär man av halspulsådern, och de dör av blodförlusten, inte av slaget i nacken.

Om kaninen är van att hanteras görs detta utan stress eller sprattel.

Angående Robinson så har jag mer att invända mot att man bar kaninerna i nackskinnet, det var ganska stora kaniner, och man bör definitivt stödja dem under bakbenen/kroppen. Om inte annat så för att de blir onödigt stressade annars.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 20 dec-09 kl 11:28 »
Jag håller om öronen och nackskinnet på kaninen, trycker ner huvudet mot underlaget och slår där huvudet är som högst. Verkar besvärligt att träffa rätt och hårt nog i bakhuvudet.

Tydligen fick Robinsonarna slå flera gånger innan kaninen blev medvetslös, och det strider ju mot svenskt djurskydd. Hade de träffat rätt första gången hade det inte varit olagligt.

rackarns

• Närke
« Svar #4 skrivet: 20 dec-09 kl 16:16 »
Varför ska man slakta djur i rent underhållningssyfte?!
Tycker inte det hör hemma att i television hålla på och döda djur.
Likvän som detta krabb-race Robinson hade för några år sedan. Där krabborna tappade sina klor.
Bara för att vi ska ha något att glo på i sofforna.

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 dec-09 kl 17:50 »

ja nått ska de ju äta. ica-köttet växer ju inte heller på träd.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 20 dec-09 kl 18:47 »
Säger som Edgar, hade de slagit på rätt ställe på huvudet hade kaninen tuppat av direkt och saken hade varit ur världen men den informationen fick de itne. Och på bilden ia ftonbladet håller de i kaninens öron när de slår i nacken, helt galet, då bromsar man ju upp slaget. Nej ett hårt slag framför öronen och kaninen är väck.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 21 dec-09 kl 21:25 »

Men att mörda människor på film är ok?
Landsflykting i storstan...

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 21 dec-09 kl 21:38 »
Fast om dom börjar mörda folk på riktigt i Realitysåpor borde det väl bli Ramaskri ;)
Jag tycker också det är onödigt att visa tafflig slakt i ett underhållningsprogram,ännu värre är det väl att den taffliga slakten har utförts över huvud taget ??? Sånt ska inte förekomma, varken på TV eller annars....
 För att avliva djur ska man ha nödvändiga kunskaper. Och om jag inte fattat fel var det att man inte hade det (eftersom det krävs enligt svensk Durskyddslag) utan fick slå flera gånger som bla Johan Beck Friis protesterat mot. Själva metoden är väl fortfarande laglig för husbehovsslakt?
                                   Mvh
                                Charlotte
« Senast ändrad: 21 dec-09 kl 21:43 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 dec-09 kl 21:41 »
Hur avgör man att kaninen är medvetslös? jag vågar mig inte riktigt på att slå ihjäl fler kaniner (har avlivat i akutsituationer) för jag fattar inte alls när den är bedövad.

rackarns

• Närke
« Svar #10 skrivet: 21 dec-09 kl 22:20 »
ja nått ska de ju äta. ica-köttet växer ju inte heller på träd.

kändes som en kommentar att lägga på minnet
« Senast ändrad: 22 dec-09 kl 21:55 av rackarns »

rackarns

• Närke
« Svar #11 skrivet: 21 dec-09 kl 22:24 »

vaa  ???

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 21 dec-09 kl 22:27 »
Hur avgör man att kaninen är medvetslös? jag vågar mig inte riktigt på att slå ihjäl fler kaniner (har avlivat i akutsituationer) för jag fattar inte alls när den är bedövad.
Förmodligen när blinkreflexen inte fungerar längre, precis som på människor...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Qiz

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 21 dec-09 kl 22:32 »
Jag blir tillslut trots allt så frustrerad så jag måste svara.
Vad fan håller ni på med, vad e de för en diskussion?

/Zandra 

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 22 dec-09 kl 02:01 »
Va? Jag förstår inte ditt inlägg, tyvärr... Vilken del av tråden är det du menar? Om Robinson, om att de fejkdödar människor på tv eller att en person inte kan avgöra riktigt när en kanin är medvetslös... ?  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

anne-lie50

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 dec-09 kl 08:08 »
Zandra, om du blir så trött o frustrerad tycker jag att du ska göra något annat. mvh

Qiz

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 22 dec-09 kl 09:49 »
Jag har jättesvårt att tro att man dödat kaninerna bara i underhållningssyfte, Robinson är en skittuff tävling för deltagarna vad gäller tex mat. Hela det programmet går ju ut på att man ska överleva på ett vad ska jag säga, så naturligt vis som möjligt med viss modifikation. Det är ju trots allt tv där vi tv-tittare avgör vad som är säljande. Eftersom det gått väldigt många säsonger så har ju uppenbarligen vi tv-tittare avgjort att det är sevärt. Det är mig veterligen inte de första djuren man tar dö på och äter upp i Robinson.
Jag är inte allsmäktig nog att avgöra om en ödla som spetsas el liknande lider mer eller mindre än kaniner som klubbas ihjäl men jag har inte sett några indikationer på att det skulle vara sjuka människor som för nöjes skull plågar djuren utan det jag har sett så har det handlat om att på bästa vis ta dö på det som skall ätas för man är hungrig. Så som människan i alla tider har gjort. De som genomförde själva dödandet hade garanterat ingen önskan om att behöva slå så många ggr som möjligt.
Jag tar givetvis avstånd från djurplågeri av alla former men jag tycker inte detta handlar om det på något sätt. Att kalla det för att de bara dödade kaninerna i underhållningssyfte eller jämföra alltihop med att mörda människor på film?? det är argument som jag helt enkelt inte förstår eller rättare sagt ser jag inte sambandet.
Därför har ni helt rätt, jag borde definitivt göra något annat än att reta upp mig på den här typen av trådar. ;)

Mvh Zandra

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 22 dec-09 kl 10:11 »
Eftersom kaninerna skrek och de fick slå flera gånger (enligt deltagare i Robinson) så tycker jag att det är djurplågeri...
Jag tycker det är bra att man tar upp det så att kaninuppfödare kan gå ut och berätta att laglig slakt/avlivning inte går till på det sättet.
Eftersom Robinson inte är "på riktigt" så finns det ingen anledning att djur ska behöva lida för att tittarna ska se hur deltagarna lever "naturligt"....
 Jag har inte sett att någon vänder sig mot deltagarna och kallar dom djurplågare, däremot tycker jag det är helt rätt att klaga på de som planerar och regisserar programmet... Deltagarna är ju bara där för att "Leverera" vad "vi" vill se. Människorna bakom programmet kan däremot undvika sånt.
 OM man skulle hamna i en situation där man behövde slakta ett djur för att inte svälta ihjäl så avlivar man förmodligen det på vilket sätt man kommer på, men så är det inte i Robinson, om man vill äta kaninkött kunde man gott ha tagit dit en kunnig person för avlivningen eller låtit dom vinna färdigslaktade kaniner...
                                       Mvh
                                     Charlotte
« Senast ändrad: 22 dec-09 kl 10:13 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #18 skrivet: 22 dec-09 kl 10:33 »
Aftonbladet har ofta en förmåga att tänja på sanningen för att få till en bra story. Jag har läst artikeln men tar den med en stor nypa salt. När det står att det är förbjudet med avlivning á la slag i huvudet, är det då alldeles sant att dom bultade skrikande kaniner upprepade gånger? Nej, det luktar "tyck synd om dom stackars ullegulliga djuren", sånt säljer i dagens keldjurs-Sverige.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 22 dec-09 kl 11:37 »
Aftonbladet har ofta en förmåga att tänja på sanningen för att få till en bra story. Jag har läst artikeln men tar den med en stor nypa salt. När det står att det är förbjudet med avlivning á la slag i huvudet, är det då alldeles sant att dom bultade skrikande kaniner upprepade gånger? Nej, det luktar "tyck synd om dom stackars ullegulliga djuren", sånt säljer i dagens keldjurs-Sverige.

Fast jag håller inte med, här är en artikel som beskriver ganska bra varför jag tycker det är skit att visa i TV:
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article6320251.ab
Jag tror artikeln såg lite annorlunda ut förut och att det stod att kaninslakt med påk i Robinson kunde bryta mot Svensk Djurskyddslag (eller något liknande)... Men sedan i artikeln stod samma kommentarer av Johan B-F (inte ett ord om metodval, men att man ska ha kunskaper innan man "försöker" avliva ett djur).
 Självklart vet vi inte om det är sant att de fick slå flera gånger, men OM det var så tycker jag att det är viktigt att man som djuruppfödare tar starkt avstånd från sånt, annars eldar man på "ullegulliga djur tycka synd omet"....
 Jag försöker på alla sett jag kan göra så att mina djur får en smärtfri död med så lite stress som möjligt (de djur jag inte kan slakta hemma skickas med Lugn Chaufför till ett slakteri som jag själv har besökt för att se hur djuren hålls innan slakt och hur de avlivas). Att svenskar som inte vet ett dugg om hur avlivning/slakt går till ska få se klantig avlivning i TV och läsa i Aftonbladet om skrikande kaniner utan att man som djurägare lägger sig i och talar om att det är fel gynnar knappast seriösa uppfödare...
                                        Mvh
                                      Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser