Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninslakten i Robinson  (läst 8503 gånger)

rackarns

• Närke
SV: Kaninslakten i Robinson
« Svar #20 skrivet: 22 dec-09 kl 11:47 »
Jag har jättesvårt att tro att man dödat kaninerna bara i underhållningssyfte, Robinson är en skittuff tävling för deltagarna vad gäller tex mat. Hela det programmet går ju ut på att man ska överleva på ett vad ska jag säga, så naturligt vis som möjligt med viss modifikation. Det är ju trots allt tv där vi tv-tittare avgör vad som är säljande. Eftersom det gått väldigt många säsonger så har ju uppenbarligen vi tv-tittare avgjort att det är sevärt. Det är mig veterligen inte de första djuren man tar dö på och äter upp i Robinson.
Jag är inte allsmäktig nog att avgöra om en ödla som spetsas el liknande lider mer eller mindre än kaniner som klubbas ihjäl men jag har inte sett några indikationer på att det skulle vara sjuka människor som för nöjes skull plågar djuren utan det jag har sett så har det handlat om att på bästa vis ta dö på det som skall ätas för man är hungrig. Så som människan i alla tider har gjort. De som genomförde själva dödandet hade garanterat ingen önskan om att behöva slå så många ggr som möjligt.
Jag tar givetvis avstånd från djurplågeri av alla former men jag tycker inte detta handlar om det på något sätt. Att kalla det för att de bara dödade kaninerna i underhållningssyfte eller jämföra alltihop med att mörda människor på film?? det är argument som jag helt enkelt inte förstår eller rättare sagt ser jag inte sambandet.
Därför har ni helt rätt, jag borde definitivt göra något annat än att reta upp mig på den här typen av trådar. ;)

Mvh Zandra

Uppenbarligen förstog du inte ett dyft av vad jag skrev
« Senast ändrad: 22 dec-09 kl 12:06 av rackarns »

rackarns

• Närke
« Svar #21 skrivet: 22 dec-09 kl 11:48 »

Eftersom Robinson inte är "på riktigt" så finns det ingen anledning att djur ska behöva lida för att tittarna ska se hur deltagarna lever "naturligt"....
 Jag har inte sett att någon vänder sig mot deltagarna och kallar dom djurplågare, däremot tycker jag det är helt rätt att klaga på de som planerar och regisserar programmet... Deltagarna är ju bara där för att "Leverera" vad "vi" vill se. Människorna bakom programmet kan däremot undvika sånt.
 OM man skulle hamna i en situation där man behövde slakta ett djur för att inte svälta ihjäl så avlivar man förmodligen det på vilket sätt man kommer på, men så är det inte i Robinson, om man vill äta kaninkött kunde man gott ha tagit dit en kunnig person för avlivningen eller låtit dom vinna färdigslaktade kaniner...
                                       Mvh
                                     Charlotte

citerar Charlotte så slipper det bli dubbelposter
« Senast ändrad: 22 dec-09 kl 12:06 av rackarns »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 22 dec-09 kl 12:04 »
Om deltagarna fått färdigslaktade eller rentav färdigtillagade och plastförpackade kaniner kan man misstänka att de tagits av daga enligt vad för regler som nu gäller i det land där programmet spelas in. Har Aftonbladet kontrollerat om L22 gäller på Kurrekurreduttön?

Producenterna borde ha låtit någon som kan visa hur avlivningen ska gå till.

Jag har inte sett Robinson på många år och kan inte uttala mig om vad småbarnsföräldrarna fick se eller om det över huvud taget är sant som skrivs i artikeln.

rackarns

• Närke
« Svar #23 skrivet: 22 dec-09 kl 12:10 »
jämföra alltihop med att mörda människor på film?? det är argument som jag helt enkelt inte förstår eller rättare sagt ser jag inte sambandet.

där är jag beredd att hålla med dig

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #24 skrivet: 22 dec-09 kl 13:35 »
Samma käbbel uppstod när Farmen gick på TV och det slaktades. Det handlar inte om kritik mot fel slaktmetod, det handlar om kritik mot att fel sorts djur slaktas. Fiskar, ödlor och råttor kan man spetsa eller bulta ihjäl utan att någon ropar djurplågeri men djur som grisar, kycklingar eller kaniner ska köpas på Ica i sina vakuumförpackningar för att det ska vara okej.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

anne-lie50

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 22 dec-09 kl 17:33 »
fiskar har nog oxå känsel , kan känna smärta o panik, det var några som fastnade i nätet på Robinsson, varför ömkar man mer för en kanin än en fisk? pga utseendet kanske. mvh

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #26 skrivet: 22 dec-09 kl 18:17 »
fiskar har nog oxå känsel , kan känna smärta o panik, det var några som fastnade i nätet på Robinsson, varför ömkar man mer för en kanin än en fisk? pga utseendet kanske. mvh
Det undrar jag också  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Evendim

• -
« Svar #27 skrivet: 22 dec-09 kl 18:55 »

...... lång plågotid där...... staaaackars fisken!
En av dem skimrade ju som guld! HUR kan man då döda en sådan vacker sak?  ::)
(... eller... hmm..... den var nog redan (själv)död..... inte är det väl bra att äta självdöda djur heller?!)

suck

rackarns

• Närke
« Svar #28 skrivet: 22 dec-09 kl 19:30 »
Jag tycker som sagt det är lika hemskt att ha tex "krabb-race" där någon krabba fick sin klo avbruten.

Tycker nog det är ni som har åsikter om andras åsikter som är de som käbblar mest :)

Men visst.. ni får tycka det är okej att slakta djur i en dokusåpa. Jag dock, med fler ser inget underhållande med det.

Jag skulle däremot väldigt gärna vilja följa en dokumentär om slakt.
« Senast ändrad: 22 dec-09 kl 19:32 av rackarns »

anne-lie50

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 22 dec-09 kl 21:24 »
Citat från: rackarns link=topic=80854.msg680283#msg680283 date=126150662

Tycker nog det är ni som har åsikter om andras åsikter som är de som käbblar mest :)
[/quo
te
   inget djur , hur det än ser ut , borde  få förekomma i underhållande syfte, eller tvingas göra sådant som strider mot deras narur o kan ge skador o lidande.

o som jag ser det så tycks även du ha en åsikt om andras åsikter.   mvh

rackarns

• Närke
« Svar #30 skrivet: 22 dec-09 kl 21:53 »
o som jag ser det så tycks även du ha en åsikt om andras åsikter.   mvh

Självklart. Alla har vi väl åsikter. Vore konstigt annars :)

Qiz

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 22 dec-09 kl 22:14 »
rackarns: Har du varit på Scan någon gång, eller liknande??

rackarns

• Närke
« Svar #32 skrivet: 22 dec-09 kl 22:46 »
rackarns: Har du varit på Scan någon gång, eller liknande??

Tyvärr inte!

Qiz

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 22 dec-09 kl 22:59 »
Om man nu inte valt aktivt att vara vegetarian utan trots "allt" äter kött så får man lite ehh hmm hur ska jag säga... vidgade vyer när man varit på ex Scan.... :o

Zandra

rackarns

• Närke
« Svar #34 skrivet: 22 dec-09 kl 23:05 »
Om man nu inte valt aktivt att vara vegetarian utan trots "allt" äter kött så får man lite ehh hmm hur ska jag säga... vidgade vyer när man varit på ex Scan.... :o

Zandra

Hur menar du då?

Charlotte

• -
« Svar #35 skrivet: 22 dec-09 kl 23:11 »
Hur menar du då?

Framför allt: Vad har Scan att göra med att okunniga människor slaktar djur för att underhålla i TV?!?
                                                Mvh
                                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Jonte76

• -
« Svar #36 skrivet: 23 dec-09 kl 01:36 »
             Om man har sett hur det går till på våra ( underbara svenska slakterier)  även när studiebesök  o  vanlig vardag med trötta mornar  ireterad personal / precis som på alla  arbeten händer det på slakterier i sverige i dag o i morgon   den djurhänsynen vill vi inte se ????          För då är Robinon INGET    att prata om ???             

rackarns

• Närke
« Svar #37 skrivet: 23 dec-09 kl 11:09 »
Att en sak är "värre" betyder inte per automatik att allt annat är OK.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #38 skrivet: 23 dec-09 kl 11:24 »
Att en sak är "värre" betyder inte per automatik att allt annat är OK.

Givetvis inte men det är lite dubbelmoral att hänga upp sig på en felaktigt avlivad kanin i ett underhållsprogram när man blundar för 30 mils transporter med medföljande dödsångest, dygnsvis väntan i trånga boxar/burar i slakthusets ankomsthall ihopträngda med främmande individer, dödsångest och blodlukten, stressen och elpinnar i baken när djur skall avlivas på våra svenska slakterier. Och vet du vad, det händer varje dygn...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

rackarns

• Närke
« Svar #39 skrivet: 23 dec-09 kl 11:42 »
men vem säger att man automatiskt blundar för annat?
Jag förstår faktiskt inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 4 användare (1 dolda)
johber, paax, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser