Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bränsleceller  (läst 1553 gånger)

Johan9106

  • Gäst
Bränsleceller
« skrivet: 15 mar-06 kl 11:44 »
Hej! Jag arbetar med ett projekt i min skola och det handlar om att göra en egen uppfinning. Jag har valt att göra en bärbar dator som går på bränsleceller.
Datorn går altså på vatten. ;) Min fråga är hur mycket en bärbar dator drar i kW eftersom jag måste veta hur stor/liten motor jag ska ha för att driva datorn.


Tack på förhand

// Johan

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Bränsleceller
« Svar #1 skrivet: 15 mar-06 kl 18:12 »
Ta en titt på en datortillverkares hemsida så borde du kunna hitta effektbehov där. Eller så kan du räkna ut det genom att se angiven batteritid och batteriets kapacitet i AmphereTimmar.
En snabb titt på transformatorn till min jättegamla Pentium 75 Laptop ger vid handen att den ger 40Watt och 20 volt.
En modern laptop borde vara snålare än så.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Johan von Stolle

  • Inlägg: 31
Re:Bränsleceller
« Svar #2 skrivet: 16 mar-06 kl 15:50 »
Hej
Pa vilket gymnasie gar du? Torsas Korrespondensgymnasium?
Later precis som ett problem som jag ocksa fick pa min gamla skola som ligger i Torsas!
Det är jätteenkelt att omvandla watt och effekt och sedan tid... menmen, hur gör vi som inte vet nagonting? Finns det nagon bra sajt pa internet som förklara hur man räknar fran grunden?
Jag skulle nämligen vilja veta vad det egentligen innebär att jag har 2400 amperetimmar i bilbatteri (12V). Vad kan jag driva med detta? Och har jag 2400 amptimmar, innebär det batteriets totala tillgang eller bara sa langt som till att batteriet inte blir slutkört? Hur lang tid tar det sedan att ladda upp dessa batterier med en solcell pa 130W?
Fragorna är manga, kanske nagon kan svara pa dom jag har ställt här eller nagon annan som kan tipsa om en bra sida/bok som förklara grunderna i omvandling fran amptimmar/watttimmar/batterierskapacitet osv.

Johan

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Bränsleceller
« Svar #3 skrivet: 18 mar-06 kl 08:43 »
Hej.

Om batteriet är på 2000 mAh och 12 V så blir det så att man kan utnyttja ca 80% av kapaciteten, d.v.s. 1600 mAh=1,6 Ah. 1,6 Ah vid 12 V ger (1,6×12=19,2 Wh eller 0,0192 kWh) knappt 0,02 kWh.
Om batteriet räcker i 0,5 h så drar datorn (0,0192/0,5=0,0382) knappt 0,04 kW eller 40 W.

Samma uträkning går att applicera på 2400 Ah's-batterierna.

Ha det gott!
/P
« Senast ändrad: 18 mar-06 kl 08:50 av PowerMizer »
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

tp

  • Gäst
Re:Bränsleceller
« Svar #4 skrivet: 23 mar-06 kl 14:28 »

Jag köpte en el energimätare på claes ohlsson fär ca 200 och där drar min stationära burk med skärm och högtalare 120 W. Rätt kul också att kolla runt på olika el apparater vad de faktiskt drar i standby läge. Det är verkligen inte självklart att de ligger på ett lågt watt tal har jag märkt.

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
Re:Bränsleceller
« Svar #5 skrivet: 24 mar-06 kl 09:49 »
Det mest intresanta är att se vad dator modem mm drar i standby. för att inte tala om tv video mm. det är endel onödig ström som förbrukas. jag har skaffat strömbrytare så att man stänger av allt.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 4 användare
Be, Stengrim, skräptanten, Bokesliden

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser