Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför blir vissa småkrusiga skinn...  (läst 1018 gånger)

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
Varför blir vissa småkrusiga skinn...
« skrivet: 19 dec-09 kl 12:47 »
... jättefina med urskiljbar lock och andra med "ihopfiltade" stuppiga lockar??

Tycker det är svårt att bedöma innan man skickar vilka skinn som kommer bli bra, någon som har nåt tips?? I mina ögon kan två till synes lika fina skinn skilja sig markant när man får tillbaka dem från berederiet.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Varför blir vissa småkrusiga skinn...
« Svar #1 skrivet: 19 dec-09 kl 16:09 »
Om du klipper ner skinnen i beredningen, så måste du titta på de innersta centimetrarna för att se hur skinnen/locken kommer att bli.
Om du har hellånga skinn, så är det bättre att inte har en bottenull/ "ludd" mellan lockarna/staplarna. Är det mycket bottenull, så blir skinnen lätt vaddiga...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Varför blir vissa småkrusiga skinn...
« Svar #2 skrivet: 20 dec-09 kl 21:47 »
tack för svar

alltså... är detta något av "hemligheten" med gotlandsskinnen? Jag är ingen expert på denna fårras (långt ifrån) men de gotlandstackor jag har haft närkontakt med har haft en väldigt gles päls i förhållande till mina allmogedamer. Ska man satsa på lite glespälsade damer att avla på om man vill ha en urskiljd lock?

Wisteria

  • Inlägg: 293
SV: Varför blir vissa småkrusiga skinn...
« Svar #3 skrivet: 20 dec-09 kl 23:16 »
Som jag har förstått det så finns det två olika sorters ullhår: bottenull och täckhår. Lamm som har mycket bottenull såsom merinofår och andra engelska köttrasfår på dem har man avlat bort täckhåren.
Bottenullen är finfibrigare och sticks inte så mycket medan täckhåren är i regel lite stickigare.
På de gotländska pälsfåren har man avlat så att bottenhåren och täckhåren har blivit lika varandra och det är helt unikt i världen. Det ger den där fina glansen och locken.
På andra får har man oftast helt avlat bort de stickiga täckhåren. Var sak har sin plats som det heter och förr använde man tex Gutefårens päls som har mycket täckhår att väva segel med. Det täckhåret är ihåligt, lätt. Ja just det man har avlat det gotländska pälsfåret ifrån gutefåret..
Man avlar på pälsens kvalite. Behåll och avla på de tackor du tycker är vackra, se på glansen och locken. Om mina tackor haft parasiter eller dåligt hull kan de få dåliga skinn. Var noggran med mineraler. Köp en exellent bagge...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

271 gäster, 5 användare
Tångräkan, glennwesterlund, javill, Be, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser