Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  amerikanska blåbär  (läst 12336 gånger)

jotr

amerikanska blåbär
« skrivet: 16 dec-09 kl 12:29 »
är det någon som kan svara på en ungefärlig mängd bär man kan förvänta sig av en dylik buske/ar.
har försökt att leta reda på men det svävar melan några dl till flera liter.
buskarna växer i zon 5-6

sonica

• Hälsingland
    • Extend
SV: amerikanska blåbär
« Svar #1 skrivet: 16 dec-09 kl 12:36 »
Jag fick knappt en dl på två buskar i år. Planterades sommaren 2008. Känndes lite. Kanske blir det fler nästa år....
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #2 skrivet: 16 dec-09 kl 19:10 »
det är viktigt att ha två buskar av olika sort, även om de är självpollinerande så blir det mer och större bär om de är 2 olika sorter. De måste ju självklart blomma samtidigt oxå då för att kunna pollinera varandra.... bara att tänka på...:)
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 18 dec-09 kl 13:32 »
Och am blåbär vill växa i jord med lågt ph, så plantera dem i torvblandad jord, annars kan näringsupptaget bli sämre. Jag brukar även täcka med gräs/löv under mina buskar, de är känsliga för uttorkning, skörden blir väldigt dålig om busken torkar i fel skede. Och så är det bra om man har mycket pollinerande insekter, då blir bären större och fler kart sätts. Flera sorter är bra, precis som påpekats tidigare. Och eftersom de inte vill torka ut och kan skadas av för mycket vårsol, så är lätt halvskugga att föredra framför brännande solsken, enligt min erfarenhet.

Annars är am blåbär lättskötta, bären håller länge på busken och skörden brukar bli stor på exemplar som är väletablerade och där man följer ovanstående råd. Busken kan dock behöva ett par tre år innan det blir någon nämnvärd skörd, framför allt om de torkar ut eller inte får tillräckligt med näring.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #4 skrivet: 02 jan-10 kl 13:34 »
ieenilorac ger bra svar :)

lågt pH ( lägg på okalkat torv varje år), gräv upp jord från granar och tallar i skogen (den lite torvliknande jorden) och lägg på. Sen håller du så fuktigt och fint som du kan utan att ge stillastående väta :)
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

idalinda

« Svar #5 skrivet: 04 jan-10 kl 18:56 »
Vad jag vet är jorden under i granar inte lämlig för blåbär, däremot den under tallar !

Busken ger sin fulla skörd först när den är ca. 8 år, men ger bär sedan 60 år framåt, minst.
Men jorden måste vara anpassad till blåbären och en bra pollinering är viktigt för att få riktigt stora bär.

pyrola

• Trädgårdsmästarstudent, trädbeskärare, vegetarian
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 10 jan-10 kl 15:57 »
Det är väldigt olika hur mycket bär man får från de olika sorterna. Jag gjorde praktik hos en kille i höstas, som hade flera olika blåbärsbuskar. En av dem hade gett flera liter bär, och fortsatte att nästan spruta fram bär i en rasande hastighet. Fast de var inte alls lika goda som en annan sort han hade. Så det är väldigt olika på smakerna också.
Tyvärr vet  jag inte alls vad det var för sorter han hade.
Fjällvandra, laga vegmat, virka, leka med råttor, beskära träd, klättra i träd, nysta garn, trädgårdera

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #7 skrivet: 11 jan-10 kl 08:22 »
Det är sant! Mina två ger väldigt olika smak på bären. Det är två olika sorter, för pollineringens skull. Dom är båda goda, men den ena ger mycket smakrikare bär.
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

skogslisa

• Husbehovsodlare som drömmer om en skogsträdgård
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 17 jan-10 kl 22:27 »
Har 4 sorters blåbär här. De första jag satte för ca 10 år sedan är Northcountry och Northblue och har gett stadig och bra skörd hela tiden.  För 3 år sedan köpte jag till 2 buskar, den ena heter Reka och den andra minns jag inte nu. Jag odlar dem i full sol på sandig jord, förbättrad med kompost och torvmull vid plantering, och lägger varje år på ett tjockt lager tallbarr (minst 10 cm). Under odlar jag smultron. Blåbären verkar trivas bra och i år slog de alla rekord i skörd. Svårt att säga hur många liter totalt eftersom det mesta gick direkt in i munnen. Men jag skulle tippa på ca 7-8 liter på de äldsta buskarna och kanske 4 liter på de nyaste. 2 sorter är tidiga och 2 sorter är sena så vi smaskade blåbär från mitt i sommaren tills frosten nöp de sista. Alla sorter smakar verkligen olika och det är så kul när det kommer folk hit och provsmakar för alla tycker olika om vilken som är godast !
"Var den förändring som du vill se i världen"
Gandhi

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #9 skrivet: 18 jan-10 kl 09:08 »
Wow! Vilken skörd! Måste testa med tallbarren! Jag har lagt på lite kompost jord, men inte testat barren. Vad är det i tall som är bra? Och som inte finns i gran? Är det så att våra vanliga skogsblåbär växer i tallskog? Kan inte säga att jag lagt märke till det, men så kanske det är.....Vi har mycket vanliga blåbär och mycket tall.

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #10 skrivet: 23 jan-10 kl 08:49 »
var mycket försiktig med kompostjord eftersom plantorna är känsliga för näring.
Framförallt om pH-värdet inte är bra (näringsupptaget/behovet skiljer sig enormt vid olika pH).
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #11 skrivet: 23 jan-10 kl 09:32 »
Ahh, då ska jag bara fixa tallbarr och jord från under tall att lägga på i år. Jag ska ev. flytta dom också, för jag har andra planer där dom står. Då kanske det kan vara bra att fylla på i gropen med tall jord?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 23 jan-10 kl 16:42 »
Man ska alltid blanda in den befintliga jorden i den nya när man planterar, annars finns det risk att vattnet inte transporteras bort från planteringsgropen på ett bra sätt, och att den planterade växtens rötter stannar i gropen och inte vill växa ut i den omgivande jorden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ankfarm

• Halland
« Svar #13 skrivet: 24 jan-10 kl 20:17 »
Vill bara tillägga att för att spara pengar så kan man börja med att köpa två plantor av olika sorter och sedan ta sticklingar för att föröka dessa. Det tar något år längre innan man får ordentligt med bär då, men det är ganska enkelt. Ta ett halvförvedat skott, cirka 10 cm långt, ta av bladen på nedersta delen, sätt i kruka med surjord tills de tagit sig eller sätt direkt på plats, men då får du vara noga med vattningen, det är lätt att glömma när de står direkt i rabatten. Mina köpeplantor var tre år i sommras och jag fick sammanlagt en liter, men vet inte hur många som slank direkt ner i barnamagarna...
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

Jan lindgren

« Svar #14 skrivet: 24 jan-10 kl 20:33 »
Hej!
Tyvärr så är inte alla blåbärssorter så enkla att föröka. Vissa går bäst med örtartade sticklingar andra är lättare med vintersticklingar så det är bara att pröva. Emil och Putte är mycket enkla att föröka med örtartade, likaså rena V. angustifolium.
MVH
Jan

Psson

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 04 sep-11 kl 21:37 »
Är sugen på att försöka mig på att odla blåbär. Som total nybörjare på allt som handlar om odling så undrar jag dock om det är lämpligt att plantera dom nu eller om det är bättre att vänta till våren?

Jan lindgren

« Svar #16 skrivet: 05 sep-11 kl 09:27 »
Hej!
Eftersom man alltid köper krukodlade plantor så kan du plantera dem när du vill.
MVH
Jan

christelle

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 07 sep-11 kl 06:33 »
Vad jag vet är jorden under i granar inte lämlig för blåbär, däremot den under tallar !

Busken ger sin fulla skörd först när den är ca. 8 år, men ger bär sedan 60 år framåt, minst.
Men jorden måste vara anpassad till blåbären och en bra pollinering är viktigt för att få riktigt stora bär.
Stämmer nog väldigt bra - jag har mina två stora och gamla buskar inhägnade av torvblock och under en tall som var rätt liten när buskarna kom dit men nu skuggar ner buskarna rejält, har aldrig gödslat utan de klarar sig på löv, mossa som jag skrapar ner från berget bredvid och alla barr och kottar som kommer från tallen, de vattnas vid torka vår och sommar och ger mycket stora och goda bär som mognar varteftersom vid denna tiden.  Funderar nu på att dela buskarna men vet inte om det går kanske någon här vet?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 07 sep-11 kl 07:00 »
De storsta blabaren jag nagonsin sett plockade jag fran nagra buskar som vaxte pa en svavelosande vulkansluttning. Buskarna var over 2m hoga och blabaren stora som stenkulor (de man lirade med som liten). Nu finns det ju inga vulkane i Sverige men lagt ph-varde och gott om sol fungerade i det har fallet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser