jag har fått bin att dra ner foder vid 12 grader inomhus. blev väldigt fuktigt så det får man tänka på med ventilation eller avfuktare.
ha inte så varmt så de är ute och flyger, gör nog mer skada än nytta då drar dom nog mot eventuellt ljus därinne.
jag gjorde så här i alla fall:
Tog in en pall med 4 samhällen, höjde successivt till 12 grader, med 3-4 grader per dag, använde en låda med foderramar istället för en foderlåda så blev det mer yta för dem och mer värme till fodret. 10 kg 60% sockerlösning 30 grader varm drogs ner på en vecka. sedan ner med pallen i jordkällaren så fick de stå där till valborg.
det gick ganska smidigt men jag vet inte endå om det är värt det, det höga marknadspriset på bin är ju inte i propotion till arbetet att dra upp nya utan bara till efterfrågan. bättre att övervintra några drottningar och dela samhällen i mars/april någon gång tycker jag då har man stora starka samhällen till våren. I år gjorde jag 21 avläggare på 3 samhällen (skulle nog kunna gjort 36) + att jag skattade 60 kg/samhälle från dem trots dåligt väder, resterande delade jag på 2 med samma snitt på honung.
om man tvunget vill rädda några sådana samhällen så kan man istället sno några foderramar från något annat samhälle, ha någon låda i reserv som man bara skakar över bina i eller byter ut ramar i befintligt klot.