Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biodling inomhus?  (läst 1996 gånger)

ersam

• -
Biodling inomhus?
« skrivet: 15 dec-09 kl 10:07 »
Liten fundering med tanke på invintringsproblem och liknande. Skulle det gå att invintra inomhus istället om man får problem?

Om man nu har ett samhälle som då absolut inte drar ner något eller andra orsaker som att man fått bin sent på året skulle man då inte kunna fixa detta hemma i exempelvis källaren?

På natten tar man sonika och bär ner bikupan i ett helt bitätt rum och sätter på värme.

Då tänker jag mig två alternativ:
1. Låt de små flyga omkring därnere - ställ ut honung eller sockerlösning som de då kan dra in.
2. Håll de inburade genom att sätta för flustret. Mata på genom exempelvis foderlåda.

När de då är klara så stäng för och bär ut kupan igen.

Eventuellt skulle man kunna passa på att byta ramar (alternativ 1 ovan) och spraya med mjölksyra för att få ner Varroan.

Hopplöst projekt eller?  ???

poze

• Östergötland
SV: Biodling inomhus?
« Svar #1 skrivet: 15 dec-09 kl 10:55 »
jag har fått bin att dra ner foder vid 12 grader inomhus. blev väldigt fuktigt så det får man tänka på med ventilation eller avfuktare.
ha inte så varmt så de är ute och flyger, gör nog mer skada än nytta då drar dom nog mot eventuellt ljus därinne.

jag gjorde så här i alla fall:

Tog in en pall med 4 samhällen, höjde successivt till 12 grader, med 3-4 grader per dag, använde en låda med foderramar istället för en foderlåda så blev det mer yta för dem och mer värme till fodret. 10 kg 60% sockerlösning 30 grader varm drogs ner på en vecka. sedan ner med pallen i jordkällaren så fick de stå där till valborg.

det gick ganska smidigt men jag vet inte endå om det är värt det, det höga marknadspriset på bin är ju inte i propotion till arbetet att dra upp nya utan bara till efterfrågan. bättre att övervintra några drottningar och dela samhällen i mars/april någon gång tycker jag då har man stora starka samhällen till våren. I år gjorde jag 21 avläggare på 3 samhällen (skulle nog kunna gjort 36) + att jag skattade 60 kg/samhälle från dem trots dåligt väder, resterande delade jag på 2 med samma snitt på honung.

om man tvunget vill rädda några sådana samhällen så kan man istället sno några foderramar från något annat samhälle, ha någon låda i reserv som man bara skakar över bina i eller byter ut ramar i befintligt klot.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Marco.en.ingrid

• Dalsland
    • Myrängens Bigård
SV: Biodling inomhus?
« Svar #2 skrivet: 27 dec-09 kl 20:53 »
Hej !
Alldrig testad det men det är oxå möjligt att lägga en blött papper på ramerna och sedan
strö över med strösocker typ 15 kg.
göra det lite blött oxå.och ser till att bienerna kan komma ditt oxå då. nån biodlare i Nord Amerika har gjort det nån gång
och det funkade.

Poze hur gör man 21 avläggare av 3 sammhälle ? när börjar man och hur gör man? det låter jätte intressant !!
Trodde inte att man kunde ta honungen ifrån en ny avläggare( för lite).

Tack på förhand !!

//Marco

Dela detta:

* Inloggade just nu

1003 gäster, 4 användare
karsan, PeggyolKnight, Nataks, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser