Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rymning tillåts icke  (läst 964 gånger)

regnpipan

• Gäst
Rymning tillåts icke
« skrivet: 15 dec-09 kl 08:41 »
Igår kväll när jag kom hem hade grannen ringt. Vår bagge hade rymt in till grannes tackor. Vår erfarenhet är att när ett djur rymt en gång så fortsätter det. Detta innebar givetvis att jag så fort jag hämtat hem baggen slaktade honom. Egentligen hade jag tänkt låta honom vara kvar någon månad till, men nu blev det som det blev. Detta gav mig för övrigt en bra chans att kolla i vilken kondition djuret var. Han hade en del fett, men inte så mycket som man ibland ser på höstkanten när de är som mest "uppätna". Det verkar med andra ord som att årets taktikomläggning vad gäller utfodring har fungerat väl.

I år har våra 12 (nu 11) djur en hage på ca 2 hektar att strossa runt i. De har även fri tillgång till ensilage. Ingen havre, inget hö, ingen lösbajs utan bara fina hårda kulor. Och rasen är bakgårdsblanding av olika nordiska raser, främst gotlandsfår, eftersom urvalet baseras på färg och pälsegenskap.

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 3 användare
ärt, Tur-Johan, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser