Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oljepanna Diom 20 Hundra  (läst 5702 gånger)

lukin

• Gäst
Oljepanna Diom 20 Hundra
« skrivet: 14 dec-09 kl 22:15 »
Hej,

Har precis köpt ett litet hus med oljepanna för värme och varmvatten. Olja vill jag helst slippa använda och undrar om det är någon som installerat en pelletsbrännare i denna typ av oljepanna, Diom 20 Hundra.

//sven

ersam

• -
SV: Oljepanna Diom 20 Hundra
« Svar #1 skrivet: 17 jan-10 kl 20:56 »
Hur går det för dig? Vårt föreningshus har en liknande panna och jag funderar på pellets där.

Lucköppningen är ca 10 cm. Samma för dig?

Har lämnat in en ritning och modellbeteckning hos en VVS-firma som skulle kolla med Värmebaronen.

bo_i_dala

« Svar #2 skrivet: 18 jan-10 kl 10:50 »
Hej!
Rent generellt kon man alltid byta oljebrännaren mot en pelletsbrännare.
Det som kan ställa till det är om avståndet mellan pannans botten och brännarhålets nedre kant är litet- då blit askan ett "problem", dvs du måste aska ur ofta.
Dessutom kan ett för kort avstånd till pannans bortre vägg tvinga dej att sätta in ett skydd (en plåt eller keramikplatta) så att inte elden träffar den kalla pannväggen vilket gör förbränningen sämre.

Slutsats- det går med stor sannolikhet!!
MVH

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 18 jan-10 kl 17:44 »
I detta fall så verkar öppningen vara för smal. Ska tydligen vara 14 cm för att brännarens ytterrör ska igenom.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 jan-10 kl 17:53 »
Jag har en gammal Diom, men kanske inte samma modell som du. Jag har aldrig sett en (kombipanna) som har eldats med olja, utan att det går att lägga in en pelletsbrännare, som ju väldigt många gjort.
Pelletsbrännare finns nog i de dimensioner som vanliga oljebrännare har (öppningar och så).
Min går på ved och tar 45cm pinnar lätt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 18 jan-10 kl 18:49 »
Detta är ingen kombipanna utan olja/el - tyvärr...

lukin

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 jan-10 kl 12:53 »
Min panna är inte ens olja/el utan enbart olja. Ringde värmebaronen och de sa att brännarkammaren behövde vara 230x230x365mm (BxHxD). Dessutom tror jag att öppningen är för smal för värmebaronens brännare, det finns ju dock andra med smalare brännarrör. Jag får mäta lite och se om jag hittar en lämplig brännare.

//sven

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 19 jan-10 kl 13:02 »
Brännarkammaren verkar ju funka iallafall. Ska försöka demontera luckan för att se hur stort hålet egentligen är.

bo_i_dala

« Svar #8 skrivet: 21 jan-10 kl 20:24 »
Hej!
Vad sitter det för brännare där nu?? Storlek på det hål den sitter i??
MVH

lukin

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 jan-10 kl 22:16 »
Min har en lamboguini (stavning?) brännare med ett rör på endast 80 mm i diameter, tyvärr.

//sven

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 21 jan-10 kl 22:18 »
Bentone. Troligen samma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser