Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gås frågor.  (läst 5941 gånger)

Daaniel

• Gäst
Gås frågor.
« skrivet: 13 dec-09 kl 23:00 »
Ska bygga en damm till 2010 och har blivit lite nyfiken på gäss och undrar lite saker.

Är dem så aggresiva och arga som det sägs?
Kan man ha dem ihop med ankor?

putte95

• Gäst
SV: Gås frågor.
« Svar #1 skrivet: 13 dec-09 kl 23:14 »
om du vill  ha dammen ren och fin så ska du nog inte ha gäss i den .. även om ankorna också skitar ner mycket så kan jag säga att gässen skitar ner tre gånger mer.. de skiter hur mycket som helst och så drar de ner massa saker i vattnet som grenar gräs mm..

jag tycker absolut inte där är aggreisva mot mig alltså de väser ju när man är nära dem men inte mer..
nu har jag ju inte haft en vaktande hane till en hona med ungar.  då vet jag inte hur de beter sig.

jag hade mina  ihop med ankorna men för några dagar sen så var gåshanen på en anka. han tog henne i vingen och kastade iväg henne så nu får de gå skiljda ..

Daaniel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 dec-09 kl 23:15 »
om du vill  ha dammen ren och fin så ska du nog inte ha gäss i den .. även om ankorna också skitar ner mycket så kan jag säga att gässen skitar ner tre gånger mer.. de skiter hur mycket som helst och så drar de ner massa saker i vattnet som grenar gräs mm..

jag tycker absolut inte där är aggreisva mot mig alltså de väser ju när man är nära dem men inte mer..
nu har jag ju inte haft en vaktande hane till en hona med ungar.  då vet jag inte hur de beter sig.

jag hade mina  ihop med ankorna men för några dagar sen så var gåshanen på en anka. han tog henne i vingen och kastade iväg henne så nu får de gå skiljda ..
haha okej, tror inte jag skaffar gäss då ;o är det samma sak med svanar?

putte95

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 dec-09 kl 23:19 »
det vet jag däremot inte :D.. menar du svarta svanar eller knölsvanar?..

Daaniel

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 dec-09 kl 23:21 »
det vet jag däremot inte :D.. menar du svarta svanar eller knölsvanar?..
har ingen aning, svan som svan :P har inte tänkt att ha svanar men bara undar ;D

putte95

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 dec-09 kl 23:26 »
ok men vet heller inte hur det är med en massa regler och så för att få hålla svanar i fångenskap..

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 jan-10 kl 17:07 »
Jag har mina gäss ihop med hönsen, ankorna i en angränsande hage, gässen står alltid jättenära ankorna, pekingankorna, de verkar gilla varann..
Fjäderfän och kaniner

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 18 maj-10 kl 20:12 »
Måste bara fråga, när man ser på klipp på internet och så är gäss jätte aggresivva och springer efter en m.m.
Är det inte så "IRL"? Vill gärna ha gäss men vill inte behöva vara rädd varje gång jag går in till dem :P

Finns det någon gässras som inte flyger?? :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 18 maj-10 kl 20:36 »
Måste bara fråga, när man ser på klipp på internet och så är gäss jätte aggresivva och springer efter en m.m.
Är det inte så "IRL"? Vill gärna ha gäss men vill inte behöva vara rädd varje gång jag går in till dem :P

Finns det någon gässras som inte flyger?? :P

tror jag skippar gäss efter jag läst detta  :-X http://www.alternativ.nu/index.php?topic=57908.0
Dem kommer gå med andra fjäderfän så...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

patrick.

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 maj-10 kl 20:47 »
jag har mina tsm med hönsen och de funkar alldeles utmärkt, men ankor gick inte!! de blev prylade så in i norden (inte hanen dock)
ja de e aggresiva mot personer som är okända, men aldrig att de skulle vara aggresiv mot mig så de flyger på mig.  visst de väser åt mig med men de är ju inte så farligt ;)

Nina K

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 18 maj-10 kl 20:49 »
 ;D Vi har två som är kaxiga. Om du flyr så har du förlorat. Vi står kvar och konfronterar dem. Jagar dem tillbaks ibland. De vänder o går sen trumpetande tillbaks till damerna. Har endast blivit biten en gång då inne i boxen då jag lyfte upp han FRU ;). Inte så faligt ont.

Våra två beter sig så endast under häckningen för att inpa på damerna om att de vågar försvara dem. Våra gäss går tillsamans med pekingankor och myskor. Vid middag får ankorna vänta på sin tur eller få ett nyp. Våra knölgäss är lungnare med ankorna tycker jag. Inga nyp eller så.

patrick.

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 maj-10 kl 20:52 »
ja precis.. man får ju visa vem som bestämmer  ;)

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 18 maj-10 kl 21:02 »
Tror jag skippar gäss endå, verkar så krångliga :P

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 maj-10 kl 21:10 »
Äh jag börjar fan bli skeptisk med, har planerat att slänga ut fåren och ha gäss istället, men..

Men vad fan ska man då ha för betesdjur som inte äter grovfoder och är ganska litet? Det finns ju inget.

Har ni fler tips på hur man får gässen snälla? Mer än att "springa emot dem"?

Nina K

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 18 maj-10 kl 21:44 »
Våra gäss har vi haft sedan små. Mycket kontakt med oss människor. Varför inte börja med lättare ras gås?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 18 maj-10 kl 21:49 »
jag tycker italienare är riktigt trevliga... betar grymt..lagom stora ca 7kg
Fjäderfän och kaniner

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 18 maj-10 kl 23:00 »
Jag vill bara ha skånegäss. Har bara genbanksdjur här, och Ölandsgås blir tyvärr för dyrt kilopris för att kunna säljas.  Är skånegägsen särskitl jobbiga eller?

patrick.

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 maj-10 kl 23:12 »
de hörs ju en hel del ja,,. och kanske inte de fredligaste mot okända ;),,, har ju bara haft skåne så har ju inget att jämföra meD..

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 18 maj-10 kl 23:14 »
Mot okända kan jag kanske leva med. Men min egen vardag vill jag inte ska gå ut på en massa säkerhetstänk, faror och matkkamper. jag har nog med ilskna baggar och suggor och galt med fetingtänder.

patrick.

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 maj-10 kl 23:22 »
visa bara att det är du som bestämmer så kommer de inte göra något mot dig :),

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 2 användare
isa, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser