Ja, slaktkostnaden kanske är ungefär densamma, på mitt lilla slakteri där jag slaktade kaniner, var det iofs en förhandlingsfråga vilket pris man fick betala. Och det lär gå in fler ölandsgäss per byggnadsyta och betesyta än skånegäss, kostnaden per kilo borde vara densamma där.
Dessutom borde man kunna plocka ut ett lite högre kilopris på hel gås för ölandsgåsen, skånegäss är ju så stora, att ska man tillaga dem hela, då får man ställa till med STORT kalas, och eventuellt skaffa större ugn...
Dessutom lägger skånegåsen färre ägg, och det du tjänar pengar på är ju att du får fram många ungar per föräldradjur, där tror jag att ölandsgåsen är bättre.
Jag har kläckt diverse ägg nu, och ägg som har åkt har dålig kläckprocent, det är bäst att ha egna avelsgrupper. Har du ölandsgås får du troligen inte maskinkläcka och kalla de gässlingarna för genbanksdjur (?), men du kan ju sälja ett antal ägg innan du låter dem samla ägg och börja ruva. Eller kläcka dem själv och sälja som icke-genbanksdjur.
Jag får själv hem en skånegåskarl imorgon, inte genbank, och har tänkt ha italienska gåshonor till honom, det blir mycket bättre ekonomi i det, även om det vore kul att kunna ha genbanksdjur. Det är svårt att få så mycket mer för en slaktad fågel bara för att den är (var

) genbank, att det är väger upp för den sämre produktionen. 5-7 gässlingar per hona ger inte så god ekonomi som 30-50 gässlingar per hona, man får inte nästan 10 gånger så mycket för genbanksdjuret...