Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gås frågor.  (läst 5943 gånger)

louise

• Gäst
SV: Gås frågor.
« Svar #20 skrivet: 18 maj-10 kl 23:30 »
jamen det är inte så lätt att visa. man kan tro man gör det, och så känner man sig själv för dåligt, och står och mesar fast man inte fattar det. Eller också luktar de rädslan. Eller också pallar man inte vara stark när nån väser å kastar sig på en och nyps.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 18 maj-10 kl 23:41 »
jag har antingen en lång käpp eller en kratta med mig i gåshagen... lätt att hålla herrn på avstånd då... oftast är det bara hannen som är ilsk och speciellt under våren försommaren...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 18 maj-10 kl 23:45 »
Om man är tveksam, åk och hälsa på någon med gäss, så vet man lite mer om hur man reagerar. Nog tycker jag att det verkar som att skånegäss är lite mer aggressiva än andra gäss, men jag har träffat flera skånegäss, och så illa tycler jag inte att det är. Att de försvarar sitt rede och sina ägg är ju inte så konstigt, måste man pilla med äggen får man stänga gässen ute.

Varför skulle ölandsgäss inte kunna vara lönsamma, stabon?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 19 maj-10 kl 00:17 »
Ölandsgäss är hälften så stora, men många utgifter är de samma som för vilka gäss som helst, tex slaktkostnaden. Men helst vill jag ha ölandsgäss. Hur är de i humöret?

Jag hälsade på en med ölandsgäss, men.. jag gick väl inte in nån närkamp med de. Väste gjorde de inte alls när vi stod utanför hagen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 19 maj-10 kl 06:45 »
Ja, slaktkostnaden kanske är ungefär densamma, på mitt lilla slakteri där jag slaktade kaniner, var det iofs en förhandlingsfråga vilket pris man fick betala. Och det lär gå in fler ölandsgäss per byggnadsyta och betesyta än skånegäss, kostnaden per kilo borde vara densamma där.

Dessutom borde man kunna plocka ut ett lite högre kilopris på hel gås för ölandsgåsen, skånegäss är ju så stora, att ska man tillaga dem hela, då får man ställa till med STORT kalas, och eventuellt skaffa större ugn...

Dessutom lägger skånegåsen färre ägg, och det du tjänar pengar på är ju att du får fram många ungar per föräldradjur, där tror jag att ölandsgåsen är bättre.

Jag har kläckt diverse ägg nu, och ägg som har åkt har dålig kläckprocent, det är bäst att ha egna avelsgrupper. Har du ölandsgås får du troligen inte maskinkläcka och kalla de gässlingarna för genbanksdjur (?), men du kan ju sälja ett antal ägg innan du låter dem samla ägg och börja ruva. Eller kläcka dem själv och sälja som icke-genbanksdjur.

Jag får själv hem en skånegåskarl imorgon, inte genbank, och har tänkt ha italienska gåshonor till honom, det blir mycket bättre ekonomi i det, även om det vore kul att kunna ha genbanksdjur. Det är svårt att få så mycket mer för en slaktad fågel bara för att den är (var ;)) genbank, att det är väger upp för den sämre produktionen. 5-7 gässlingar per hona ger inte så god ekonomi som 30-50 gässlingar per hona, man får inte nästan 10 gånger så mycket för genbanksdjuret...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nina K

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 19 maj-10 kl 16:36 »
jag har antingen en lång käpp eller en kratta med mig i gåshagen... lätt att hålla herrn på avstånd då... oftast är det bara hannen som är ilsk och speciellt under våren försommaren...

Ett bra råd om du är osäker :) Våra har inte attakerat någon beökare här. Personligen tror jag att hanteringen av gässen när de är små väger mycket. De vi har nu har vi haft sedan de var 1dag till 4 veckor gammla. De gick lösa med oss på gräsmatta på framsidan och vi arbetade med att få dem så tama att de sökte vårt sällskap istället för att fly fältet så fort vi kom nära. Blev mååånga hinkar gräs ;D Skulle rekomendera att köpa unga djur (inte könsmogna) upp till 6-7 månader.

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser