Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Led lamps växtbelysning  (läst 5873 gånger)

MarieSerafim

Led lamps växtbelysning
« skrivet: 13 dec-09 kl 12:29 »
Har läst lite om ledlampsbelysning i växthus, det blir mycket billigare i längden även om inköp är dyrare. Är det någon som vet hur man bygger växthusbelysning själv till växthus?

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
SV: Led lamps växtbelysning
« Svar #1 skrivet: 13 dec-09 kl 13:06 »
När du köper led-belysning anpassad för växter så följer det oftast med armatur, så det behöver man inte oroa sig för. Man kan känna sig sugen på att köpa billiga led-lampor istället för speciell växtbelysning, men då får man tänka på att dessa har sämre anpassat ljus och därför inte fungerar lika bra.

Jag talar dock inte av erfarenhet, utan av det jag läst vad andra har skrivit.

fishyerik

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 14 dec-09 kl 11:55 »
Inte mycket billigare, nej, det är möjligt att få lite mer energieffektiv växtbelysning om man bygger själv, men bland annat måste man ha mycket bra (läs dyra) dioder och köra dioderna på betydligt lägre effekt än märkeffekten för att kunna spöa konventionell växtbelysningsteknik ur energieffektivitssynvinkel.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 14 dec-09 kl 17:24 »
De bästa LED för belysningsändamål som finns på marknaden idag har ungefär samma ljusutbyte som en vanlig lågenergilampa och är definitivt sämre än en modern lysrörsarmatur med HF-don. Tänk på att drivdonen för LED inte är helt förlustfria heller.

Fördelarna med LED framför lågenergilampor och lysrör är dels att de lyser med full ljusstyrka omedelbart efter tändning även i kyla (en lågenergilampa behöver ju 10 minuter innan den har kommit igång för fullt) och dels är de bättre om man vill få riktat ljus.
Lågenergilampor och lysrör är däremot att föredra om man vill ha allmänbelysning.

Färgspektrum är en annan sak att se upp med, dagens LED-lampor befinner sig på ungefär samma nivå på den punkten som 50- och 60-talens lysrör.

fishyerik

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 14 dec-09 kl 19:41 »
De bästa LED för belysningsändamål som finns på marknaden idag har ungefär samma ljusutbyte som en vanlig lågenergilampa och är definitivt sämre än en modern lysrörsarmatur med HF-don. Tänk på att drivdonen för LED inte är helt förlustfria heller.

Fördelarna med LED framför lågenergilampor och lysrör är dels att de lyser med full ljusstyrka omedelbart efter tändning även i kyla (en lågenergilampa behöver ju 10 minuter innan den har kommit igång för fullt) och dels är de bättre om man vill få riktat ljus.
Lågenergilampor och lysrör är däremot att föredra om man vill ha allmänbelysning.

Färgspektrum är en annan sak att se upp med, dagens LED-lampor befinner sig på ungefär samma nivå på den punkten som 50- och 60-talens lysrör.

Fast jag tror att det handlade om växtbelysning, eftersom det var till växthuset, alltså ljus för fotosyntes och inte allmänbelysning eller liknande det handlade om, och vad gäller färg på ljuset kan man lägga dom på valfri färg, och välja fritt till exempel om man ska ge dom massor av rött ljus så att de fotosyntiserar mycket utan att reagera med försvar mot för starkt ljus, vilket kanske är lämpligt för grönsaker, eller om man vill ge dom mycket blått så att de blir mer kompakta, och i många fall bilda röda pigment, vilket kanske är praktiskt om man odlar prydnandsväxter. Det är på det blå ljuset växterna avgör hur mycket ljus de får, det röda använder de utan att "förstå" att det är starkt ljus.

Det är bland annat på grund av att det med LED:ar går att välja vilken färg man vill ha som jag tror att de kommer att slå mycket fort på växtbelysningssidan när det kommer armaturer till någorlunda vettigt pris, och som faktiskt har högre verkningsgrad än konventionella växtbelysningar.  Detta tror jag kommer att inträffa inom 5 år, att de blir mer effektiva troligtvis tidigare, sen är det bara priset som saka ner. 

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 2 användare (1 dolda)
William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser