Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör ni med era hästar?  (läst 3055 gånger)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Vad gör ni med era hästar?
« skrivet: 13 mar-06 kl 10:54 »
Det var så kul att få se bilder på alla hästar folk har, så nu undrar jag vad ni gör med era hästar - kör eller rider eller både och? Eller kanske något helt annat?  ???

Tanken med min 2-åring (nsv bruks) är att hon ska lämnas bort för inkörning nu till hösten för att kunna användas till skogskörning och kanske även lite jordbrukskörning. Nästa år blir det nog inridning med sikte på skogsridning och längre fram kanske lite akademiskt eller western. Vill gärna också ta föl men det blir nog tidigast som 4-åring.

Kallblodstravaren som är 20 har mest gått i hagen de senaste åren, men tänkte försöka komma igång på lite längre skrittpromenader nu till våren så att han får komma ut och röra på sig lite mer.
Självhushåll till nytta och nöje

tessiem

Re:Vad gör ni med era hästar?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-06 kl 17:03 »
Min lilla 11månaderstös tränas i NH just nu (litegrann på amatörnivå)
tanken är att hon ska köras in när hon är 2,5år & ridas in vid 3,5. Ridas i western/akademisk samt hoppas lite. Mest en häst att ha kul med...

Det var så kul att få se bilder på alla hästar folk har, så nu undrar jag vad ni gör med era hästar - kör eller rider eller både och? Eller kanske något helt annat?  ???

Tanken med min 2-åring (nsv bruks) är att hon ska lämnas bort för inkörning nu till hösten för att kunna användas till skogskörning och kanske även lite jordbrukskörning. Nästa år blir det nog inridning med sikte på skogsridning och längre fram kanske lite akademiskt eller western. Vill gärna också ta föl men det blir nog tidigast som 4-åring.

Kallblodstravaren som är 20 har mest gått i hagen de senaste åren, men tänkte försöka komma igång på lite längre skrittpromenader nu till våren så att han får komma ut och röra på sig lite mer.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #2 skrivet: 13 mar-06 kl 19:04 »
Jag tävlar dressyr på min halvblodsvalack och rider ut i skogen. Tömkör en del också.

Lotta_och_Micke

• Skolan Forsaström
« Svar #3 skrivet: 13 mar-06 kl 19:56 »
Gamlingen rids och körs,har haft mycket kul med honom under våra tretton år tillsammans! Vi har varit med på ett par olika amatörteater uppsättningar och han har också varit tornerspels häst flera somrar.(Se bilder på vår hemsida!)
Detta tyckte han var superkul och han var riktigt duktig-fast självklart inte med sin larviga matte på ryggen ;)
Han är verkligen cool,men väldigt pigg fortfarande,trots att han är 21år!
Den lilla damen ska köras med rockard och sedan ska hon få gå med släpräfsa och slira vår grusplan samt annat småjobb.

hönstanten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 mar-06 kl 07:10 »
Vi har en ardenner som vi rider i skogen och kör. Det har varit kanonbra slädunderlag ett tag nu  :)
Till våren ska vi använda honom i jordbruket för första året. Vi håller på att renovera gamla jordbruksmaskiner..

/HT

isa

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 14 mar-06 kl 09:24 »
rider mest i skogen
hoppar naturhinder
tränar lite dressyr till husbehov
tolkar harvar ridbanan
skall satsa mer på körningen
detta år
Gammal är äldst.

lyckans

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 mar-06 kl 12:52 »
när jag red min häst vare dryssyr eller så kör vi henne som sakt tycker om hoppning så är mycket dressyr eller skogsridning på henne.

andreana

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 mar-06 kl 19:50 »
jag rider & kör båda mina hästar.
Bruks med fjordisen & trav med varmblodet, men har under vintern börjat köra varmblodet med släde oxå.

trollpip

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 21 mar-06 kl 13:34 »
Och jag har svårt att bestämma vad jag vill hålla på med. Samt att motivationen varit dålig nu i vinter… Får hoppas att den kommer nu!! Jag har en fyraårig fjording som jag håller lite smått på att rida in. Jag åker häst för tillfället… Sen framöver ska vi köra in henne. Med halvblodsdamen rider vi mest barbacka på ridbana eller på vägar. Har varit svårt i vinter då hon gått barfota. Tränar akademiskt på henne samt NH. Och snart får jag tillbax mitt varmblod som jag kan rida och köra. Så det blir att köra henne och ta någon av de andra hästarna på släp tänkte jag!

Har ni några tips hur man kan få fart på motivationen?? ??? ???
Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

DunderBettan

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 22 mar-06 kl 08:25 »
Just nu rider inte jag min häst så mycket, ett arabsto på 14 år. Hinner inte eftersom jag har en 6 månaders bebis. Jag har en medryttare som rider henne fem dagar i veckan, mest ute på längre turer. Men när jag rider blir det dressyr. Inte engelsk, utan mer en blandning mellan akademsikt, klassiskt och kanske lite western. Jag tycker inte vi kommit så långt så jag kan säga att vi tillhör antingen det ena eller det andra. Men min inspiration finns där. NH är också en viktig del.

Någon som inspirerar mig otroligt mycket är Alexander Nevzorov. Gå in på hans hemsida
http://www.nevzorov-haute-ecole.com/en/
Tänk att ha en sådan relation till sin häst...

Böcker är också en bra inspirationskälla.

Och våren såklart!  :D
Jag säker på att du kommer bli mer motiverad när det blir grönare och allt vaknar till liv.
« Senast ändrad: 22 mar-06 kl 08:29 av Dunder Bettan »

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 23 mar-06 kl 12:41 »
Hitta någon att träna för som du verkligen trivs med. Sedan är det bara att ha en fast tid inbokad och du kommer att få motivationen på köpet  ;D

Allvarligt talat så håller jag med om att det är supersvårt att hitta på något som är genomförbart i vardagen under dessa månader. Jag ser det som en, för mina hästar, och för mig  ;) välbehövlig paus i ridandet....

Våren är på väg, ljuset har redan kommit och snart kommer lusten att rida helt av sig själv !

/skogstrollet

Sharon

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 apr-06 kl 22:12 »
När jag rider, så blir det mest i skog och mark, men just nu så överlåter jag mesta ridningen till min femtonåriga dotter, för jag har en ettåring som är mammig. Hoppas ta upp mer med ridningen i sommar. Ska då rida till mitt varmblodssto lite mer. Vi har tömkört en del, men har ingen vagn så vi kan inte köra henne just nu. Hästen var skadad hela sommaren och en bit in på hösten, så mycket av tiden har varit att få henne ok och musklad för att klara vinterhalkan. (hon slet av en sträcksena i ena bakbenet) Men hon är ok nu tack och lov.

Mycket av vår motivation bygger på att hålla hästen i form, för då mår hon bra och vi med. Efter att ha sett henne i så bedrövligt skick som efter operation och sövning så är varje dag med välmående häst motivation nog att orka i oika väder!

Krösamaja

« Svar #12 skrivet: 04 maj-06 kl 17:59 »
Vi har ett nordsvenskt kallblod som vi har ridit lite grann på och sen har hon mest gått med föl, ska föla i början på juni igen.
Sen har vi kvar min första häst, som är ett varmblod. Hon rids och tömkörs lite grann. Har inte blivit så mkt det senaste tiden. Eventuellt ska hon betäckas i år.
Och så har vi en Islandshäst. Det är mest min, dom andra delar typ hela familjen på.  ;) Det är mest islandshästen som används främst till ridning och så nu i vinter har hon blivit inkörd och så har hon hjälp min pappa i skogen med att dra ved. Ska såsmåning om börja köra henne för en rockard med.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser