Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klara Fimbulvintern!  (läst 7162 gånger)

stedevil

SV: Klara Fimbulvintern!
« Svar #20 skrivet: 15 dec-09 kl 10:55 »
Luft-sol-paneler är ett inte bara bra för förvärmning av frisk/uteluft vintertid, de är också väldigt bra för att luft-torka frukt/bär/kött/svamp mm under sommarhalvåret... :)

Helt klart värt att bygga själv för en billig peng för den som försöker leva snålt nu och vara beredd på katastrofer.

M8e

• Västerbotten
« Svar #21 skrivet: 15 dec-09 kl 12:14 »
Luft-sol-paneler är ett inte bara bra för förvärmning av frisk/uteluft vintertid, de är också väldigt bra för att luft-torka frukt/bär/kött/svamp mm under sommarhalvåret... :)

Helt klart värt att bygga själv för en billig peng för den som försöker leva snålt nu och vara beredd på katastrofer.

Om man bygger ett earthship eller liknande så skulle man även kunna använda luftsolfångare/poolsolfångare för att värma upp marken runt huset. Man skulle nog även kunna värma sin odling(drivbänkar osv) så att man kan börja säsongen lite tidigare och sluta senare.
Jordvärme men tvärt om?

Man kan även torka kött. Kanin-jerky skulle vara ett bra proteintillskott som kan lagras länge.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

sub rosa

« Svar #22 skrivet: 15 dec-09 kl 20:49 »
Två länkar som kanske kan hjälpa .

Mormonernas överlevnadsbok , över 200 sidor om att klara det stora katastrofen . vad man behöver lagra , hur mycket .
Till och med vilka fröer som är värda att satsa på i detta läge .
http://www.abysmal.com/LDS/Preparedness/Preparedness.pdf

Svenska överlevnads forumet
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/board/index.html

Bortsett från ett flitigt bruk av bibelcitat och en retorik som hämtad från Knutby -fanns en hel del användbara tips. tackar och bockar!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

sub rosa

« Svar #23 skrivet: 15 dec-09 kl 21:02 »
Jag tror inte det skulle vara något större problem att överleva på det naturen har att ge om krisen skulle komma. Problemet är om man har en familj att försörja, då blir det genast mångdubbelt värre

Nu har jag ett familjeansvar och det får jag leva med och vill inget annat, men klart att jag hade jag klarat mig utan större problem på egen hand. Frågan är bara om man kan förlita sig på skogen och landet. Om en tvär omställning i klimatet får villebråd att fly eller duka under och växtligheten att gå i stå- hur leva av skogen då? Då måste man likt forntidens jägar/samlarkultur flytta sig med villebrådet i kanske svårfarbar terräng; eller likt en herde valla sin flock. Hmmmm! Tänkvärt!
PS: Huggorm går bra att äta, jag har provat! Smakar som allt annat- lite som kyckling! ;D
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!

sub rosa

« Svar #24 skrivet: 15 dec-09 kl 21:22 »
Om en del av huset byggs som orangeri/vinterträdgård få man inte bara längre odlingsäsong utan ett trevligt ljusinsläpp och bättre innomhusklimat  :) Solen hjälper även till att värma upp huset om man planerar det väl med tex ett golv med värmeslingor som absorberar värme på dagen och avger på natten. Att accumelera sådan värme är inget problem ......om man har ström vill säga.

Man bör nog fundera på att alstra sin egen ström? Sol vind eller vatten kanske en kombo! Billigt (på sikt) under normaltid/behändigt under kristid.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #25 skrivet: 16 dec-09 kl 00:04 »
Här är en länk till en sida där man listat upp de 100 varor som tar slut först. Vet inte hur relevant den är för svenska förhållanden men jag kan tänka att behoven är liknande.

Food Storage Calculator för beräkning av hur mycket mat det kan gå åt.

Jag tror att de mest troliga av tänkbara katastrofer är att elleveranserna kan slås ut under lång tid och att oroligheter och krig världen över kan tillfälligt slå ut transporterna av mat och prylar. Det är väl ungefär här jag funderat på att lägga min ribba. I ett längre perspektiv blir oljan för dyr för att användas för att transportera mat jorden runt och vi måste då se till att vi kan odla det vi behöver här i Sverige.

Det skadar aldrig att börja handla dubbelt av vissa grejer, matvaror och lägga upp ett litet lager. Det gäller bara att komma igång men det är ibland långt mellan ord och handling. Jag har inte börjat än… Men jag prenumererar på Åter iaf och snart kanske jag har en egen markplätt att sitta på.

I Åter nr 3/01 fanns en artikel om en enkelt byggd tork gjord av ett fönster och brödbackar. Funderar på att göra en variant av den, där jag har ett ”torkskåp” inne i ett uthus och på utsidan ha lutade fönster mot väggen. Jag behöver en rejäl anordning för att ta hand om skördarna.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #26 skrivet: 16 dec-09 kl 00:10 »
Självklart ska man kunna klara sig helt utan el, annars är det skrutt till survivalbostad.
Ingen borrad brunn alltså.

Huggorm

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 16 dec-09 kl 06:16 »
Nu har jag ett familjeansvar och det får jag leva med och vill inget annat, men klart att jag hade jag klarat mig utan större problem på egen hand. Frågan är bara om man kan förlita sig på skogen och landet. Om en tvär omställning i klimatet får villebråd att fly eller duka under och växtligheten att gå i stå- hur leva av skogen då? Då måste man likt forntidens jägar/samlarkultur flytta sig med villebrådet i kanske svårfarbar terräng; eller likt en herde valla sin flock. Hmmmm! Tänkvärt!
PS: Huggorm går bra att äta, jag har provat! Smakar som allt annat- lite som kyckling! ;D
Insjöfisken finns kvar nästan oberoende av vad som händer på land. Där har vi en källa till mat att räkna med även om klimatet ändrar sig markant.
Självklart ska man kunna klara sig helt utan el, annars är det skrutt till survivalbostad.
Eller också en borrad brunn med en vanlig grävd som reserv. Eller så kanske det finns handpumpar att koppla till sin borrade brunn?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #28 skrivet: 16 dec-09 kl 07:21 »
Precis, om man nu ska vara förberedd på allt kanske man inte ska hålla på att bära vatten i spann, då hinner man inte förbereda allt annat som behöver fixas.

Men skapa backupmöjlighet när inte den rimligt enkla lösningen funkar. Vad gäller brunn och en hel del annat elberoende så är detta smart även när man bor så att strömmen försvinner mer eller mindre ofta annars också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

bua

« Svar #29 skrivet: 16 dec-09 kl 14:44 »

Det går utmärkt att ha handpump på djupborrad brunn, så har jag det.

Sen behöver man ju inte bära flera kubik/månad, man lär sig spara. Jag skulle vilja ha eldriven pump för att kunna vattna odlingarna vid torka men annars fungerar det bra.

Personligen så tror inte jag att det är särskilt lätt att överleva på det naturen ger, de flesta jag känner till är stolta om de klarar 1 månad under sommaren. Dessutom tror jag att det är nästan helt omöjligt om man är ensam, men att det kan gå om man är en grupp som fungerar tillsammans och som har skaffat sig kunskap. Jag känner bara ca 10 pers som ens klarar av att göra upp eld utan tändstickor!

tinna.m

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 16 dec-09 kl 14:58 »
Bör man inte kunna pumpa vatten med cykelpump?
Altså en cykeldriven/fotdriven pump istället för rickepump?
Direktdriven då, inte via dynamo... ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 16 dec-09 kl 15:17 »

Personligen så tror inte jag att det är särskilt lätt att överleva på det naturen ger, de flesta jag känner till är stolta om de klarar 1 månad under sommaren.
Jag känner en kille som levt mer än ett halvår i skogen, på det som naturen ger! Fast hans definition av "natur" är kanske lite generösare än än den allmänt vedertagna.
Han har iallafall byggt ett skydd och har det varmt och ombonat.
Det enda som saknades var sällskap. Någon att dela mödor och glädjeämnen med. Nu har de blivit ett par stycken, och det enda de saknar är kvinnligt sällskap.
När (om) kvinnor gör dem sällskap, kommer det enda de saknar att vara lugn och ro hahahahha  ;D
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

esten

• -
« Svar #32 skrivet: 16 dec-09 kl 15:27 »
[quote author

Personligen så tror inte jag att det är särskilt lätt att överleva på det naturen ger, de flesta jag känner till är stolta om de klarar 1 månad under sommaren. Dessutom tror jag att det är nästan helt omöjligt om man är ensam, men att det kan gå om man är en grupp som fungerar tillsammans och som har skaffat sig kunskap. Jag känner bara ca 10 pers som ens klarar av att göra upp eld utan tändstickor!
[/quote]
Det finns nog flera anledningar till att ha många barn än avsaknaden i preventivmetoder tex tryggheten att vid ålderdom eller sjukdom alltid ha den arbetskraft som behövs för överlevnad .Även om det också innebär att maten kanske inte alltid räcker ända fram .

Den största överlevnadsfaktorn (tror jag ) är tryggheten / förvissningen om att man faktiskt kommer att klara det , utan den kan allt annat kvitta och det är lättare att ge upp .

Bland piloter nedskjutna under vietnamkriget har man undersökt vad som var det viktigaste för att klara strapatsen genom djungeln .
Det var konstigt nog kängorna som hade störst betydelse .

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 16 dec-09 kl 15:38 »

Den största överlevnadsfaktorn (tror jag ) är tryggheten / förvissningen om att man faktiskt kommer att klara det , utan den kan allt annat kvitta och det är lättare att ge upp .
Ja det tror jag också! Det absolut viktigaste är en bra mix av optimistisk pessimism, kryddad med jävlaranamma och sisu. Eller är det kanske samma sak?
Citera

Bland piloter nedskjutna under vietnamkriget har man undersökt vad som var det viktigaste för att klara strapatsen genom djungeln .
Det var konstigt nog kängorna som hade störst betydelse .
Förmodligen menar du bland amerikanska piloter, vilket inte är så förvånande eftersom minsta rispa kunde innebära döden. Eftersom amerikanska armen dessutom var svårt nerknarkad så var de nog inte så försiktiga med var de satta fötterna.
De vietamesiska hade nog inga skor och klarade sig bra ändå, så allt är relativt.
« Senast ändrad: 16 dec-09 kl 15:39 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

esten

• -
« Svar #34 skrivet: 16 dec-09 kl 15:44 »
Förlåt om jag var otydlig !
Naturligtvis menar jag de Amerikanska piloterna , som skjöts ner över Vietnams djungler .

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 16 dec-09 kl 15:47 »
Asch du var inte otydlig, amerikanerna var ju de som hade flygmaskinerna.
Bara jag som ville framföra att allt är relativt.  ;)
~ Kahlil Gibran~

esten

• -
« Svar #36 skrivet: 16 dec-09 kl 15:52 »
Jo , Vietnameserna var ju också på hemmaplan och hade lite mer trygghet/kunskap om överlevnad i de tropiska skogarna .
I jämförelse till de Amerikanska . Deras utbildning gav nog stora luckor i vad som var ätligt och inte eller vilka djur och växter som var dödliga .
Man hittar ju fortfarande helt okända arter (för oss i alla fall ) i de trakterna av världen .

esten

• -
« Svar #37 skrivet: 16 dec-09 kl 16:11 »
Man ställde en liknande fråga till Svenska värnpliktiga från skåne som tjänstgjorde uppe i Boden .
Vad skulle få er att desertera ?
De allra flesta utryckte osäkerhet/hot om invarsion i Skåne .
Hotet och rädslan över vad som kunde hända med släkt , fru , barn ,osv .

Kunskap kan alltså vara bra att införskaffa för att minska sårbarhet och utsatthet . Men den betyder inte allt .

trädman

« Svar #38 skrivet: 16 dec-09 kl 21:07 »
Insjöfisken finns kvar nästan oberoende av vad som händer på land. Där har vi en källa till mat att räkna med även om klimatet ändrar sig markant. Eller också en borrad brunn med en vanlig grävd som reserv. Eller så kanske det finns handpumpar att koppla till sin borrade brunn?

Det går att handpumpa även ur borrade brunnar med en "vanlig" gårdspump med mycket långt rör och  en lika lång stång ner till själva kolvpumpen (som sitter nere i brunnen, även om det är en grävd brunn)

Huggorm

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 16 dec-09 kl 21:24 »
Det går att handpumpa även ur borrade brunnar med en "vanlig" gårdspump med mycket långt rör och  en lika lång stång ner till själva kolvpumpen (som sitter nere i brunnen, även om det är en grävd brunn)

Jobbigt om den borrade brunnen är 100m djup, då blir ju stången ganska tung när man pumpar

Dela detta:

* Inloggade just nu

886 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser