Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klara Fimbulvintern!  (läst 7132 gånger)

sub rosa

Klara Fimbulvintern!
« skrivet: 12 dec-09 kl 21:16 »
Jag letar tomt att bygga på, men jag är sällsynt kräsen. Personligen skiter jag i utsikt och sjöläge och annat som brukar ligga högt upp på önskelistan. Om jag finner min plats och finner det för gott att bygga där så har platsen uppfyllt ett flertal kriterier. möjlighet till självförsörjning, oberoende. En risk och utsatthets analys av platsen med omgivning.

Om allt skulle skita sig globalt och nationellt med klimatballansen och samhällsstrukturen, och välfärdsstaten Sverige faller sönder och vi vaknar upp en morgon och plötsligt saknar el, värme, vatten och mat. Om vi skulle drabbas av översvämningar, torka, skogsbrand, extrem kyla eller andra katastrofer.

.........Låter det osannolikt? detta är vardag för miljontals människor idag världen över. Vad säger att det inte kan drabba oss!

Tar jag med så mycket som möjligt i beräkning och väljer plats och byggmetod och utformning av värme, vatten och avlopp tillgång på odlingsbar mark, ved och i stort sett allt jag kan komma på. Jag tänker på detta och mycket mer för att öka min och min familjs changs att klara en omvälvande strukturell förändring.

-Jag inser att jag omöjligt kan skydda mig mot allt men det skadar inte att vara förberedd! "preparatus supervivet"-den förberedde överlever.

......Så tänker jag, tänker ni något som jag, hur resonerar ni? -Om ni tycker jag låter som "Peter" och bara ropar "VARG" är era synpunkter mindre intressant.
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Tapio

• Västergötland
SV: Klara Fimbulvintern!
« Svar #1 skrivet: 13 dec-09 kl 11:40 »
......Så tänker jag, tänker ni något som jag, hur resonerar ni? -Om ni tycker jag låter som "Peter" och bara ropar "VARG" är era synpunkter mindre intressant.

Halaj!

Roligt!  ;D ;D
Först en fråga:
Vad tycker ni?

Sedan:
Om ni tycker annorlunda än jag vill jag inte höra det.

Det blir dålig stuns i diskussionen om den bara går ut på att deltagarna tävlar om vem som kan hålla med de andra mest.

Till saken. Om ditt tänkta scenario blir sanning är det bättre att du springer till skogs.
Skogen är full med mat säger de som vet. Det gäller bara att veta vad man kan äta och var det finns.

Det är bättre du signar upp dig på en överlevnadskurs. Billigare också.

//T

Skogshuggarn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 dec-09 kl 11:43 »
Jag siktar också på att bli så självförsörjande och oberoende som möjligt och har från och till tänkt i samma banor som du. Men som jag ser det är det inte försörjningen som är det största problemet i dina scenarion. Att odla sin egen mat och hålla sig med djur har folk gjort i alla tider och är inte så svårt om man har lite mark och är beredd på att lägga ner en massa tid på det. Problemet är väl snarast hur du ska skydda det du byggt upp för alla dem som inte förberett sig lika väl som du.
Är du inte beredd på att bo i en fästning eller skjuta skarpt på folk får du nog flytta långt, långt ut i obyggden för att vara ifred och där kommer du att få slita som ett djur. De områden som är glest befolkade är väl oftast så av en anledning, värdelösa odlindsmöjligheter, ont om jobb osv osv.

sub rosa

« Svar #3 skrivet: 13 dec-09 kl 12:03 »
Halaj!

Roligt!  ;D ;D
Först en fråga:
Vad tycker ni?

Sedan:
Om ni tycker annorlunda än jag vill jag inte höra det.

Det blir dålig stuns i diskussionen om den bara går ut på att deltagarna tävlar om vem som kan hålla med de andra mest.

Kortfattat: kritikern göra sig inget besvär -menade jag!  Diskusion hurvida jag är paranoid eller realist var inte tanken att avhandlas på denna tråd, men för all del "SHOOT" ::)

Till saken. Om ditt tänkta scenario blir sanning är det bättre att du springer till skogs.
Skogen är full med mat säger de som vet. Det gäller bara att veta vad man kan äta och var det finns.

Det är bättre du signar upp dig på en överlevnadskurs. Billigare också.

Har redan en diger utbildning och erfarenhet inom det fältet! men tack för tipset!

När stormen Gudrun slog till och stora delar av landet blev utan ström, kom somliga att inse sin utsatthet medan andra lättare "glömde" och gick vidare som om att det inte kan hända igen ???.

« Senast ändrad: 13 dec-09 kl 12:07 av sub rosa »
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 dec-09 kl 12:05 »
Allt kan ju hända, men man behöver inte från början ha skarpt läge, utan en plan och kunskap för eventuella kommande lägen, som man ju aldrig ändå vet hur det kan utfalla.

Torka, flod, kyla, värme, krig har inte allt gemensamt, och det blir att anpassa sig om något sådant inträder.

Vi lever inte i den bästa av världar, så det är nog värt att ägna någon tanke.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

sub rosa

« Svar #5 skrivet: 13 dec-09 kl 12:23 »
Allt kan ju hända, men man behöver inte från början ha skarpt läge, utan en plan och kunskap för eventuella kommande lägen, som man ju aldrig ändå vet hur det kan utfalla.

Torka, flod, kyla, värme, krig har inte allt gemensamt, och det blir att anpassa sig om något sådant inträder.

Vi lever inte i den bästa av världar, så det är nog värt att ägna någon tanke.

-Jo! "man ska ju inte måla fan på väggen" men när "Gudrun" slog ut elen hos oss kunde vi fortfarande laga mat på vår gasspis, värma vårt hus med vår kamin och lysa upp i mörkret med fotogenlampor. Grannar till oss fick ta sin tillflyckt till vår boning för de hade investerat i en frånluftsvärmepump och ny induktionshäll.
-Vad jag är ute efter är att de medvetna val vi gör i dag kan avgöra hur vi klarar en eventuell kris. -Jag vill inte gräva ner mig i en bunker och avskärma mig från all mänsklig kontakt.

M8e

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 13 dec-09 kl 12:28 »
Jag föreslår ett (semi-)underjordisk byggnad i norrlands inland långt in i någon skog. typ earthship/earth shelter

Där kan man vara skyddad från det mesta och odla och ha skog ifred. Det går faktiskt att odla där med, om man odlar i sandbädd så behöver man ingen speciell mark och det krävs även mindre yta.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 dec-09 kl 14:31 »
Det viktigaste tror jag är att inte välja en plats för nära vattnet. Översvämningar verkar bli allt vanligare, och ibland följer ju hela flodbäddar med i vattenströmmarna. Mitt ställe ligger några hundra meter från en större sjö, och det är perfekt. Ingen risk att hamna i vattnet, men nära nog för att kunna fiska upp min middag om det skulle krävas.

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 13 dec-09 kl 14:48 »
Jag tror inte heller att man ska låsa upp sig för hårt på en plats .
Klimatet vet vi som sagt inte så mycket om i dessa tider .
Och att då bygga en egen " Öde Ö " sas kan vara negativt .
Vad gör du om sommrarna blir för kalla ? För blöta ? Allt du planerat för egen och dina husdjurs försörjning slår fel ?
Det var mycket vanligare förr än idag , vi svalt även i Sverige för inte så länge sedan .
Att skaffa en Bow top , Vardo el liknande kanske är ett mer realistiskt alternativ och följa efter i naturens rytm och nyck .
Då går det att stanna på en plats , och kanske odla , samla (frukt o bär ) , och om klimat eller andra yttre faktorer förändras bara dra vidare .
Höns och kaniner är realistisk att kunna ta med , i överlevnads syfte även getter och får .

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 13 dec-09 kl 14:57 »
Bygg stället som ett rävgryt, med dolda rum, passager och utgångar.
För att kunna motstå belägring av utsvultna rövarband.
Och svårantändligt byggmaterial, så det blir knepigare att röka ut bosättarna.
« Senast ändrad: 13 dec-09 kl 15:11 av Foppas fot »

esten

• -
« Svar #10 skrivet: 13 dec-09 kl 15:01 »
En gammal underjordisk sambandscentral från militären ?
Brukar vara stora utrymmen utanför skyddsrumsdelen för förvaring .
Kanske möjligt att ha odlingar och husdjur där med rätt sorts belysning ?
Kommunerna har ju börjat sälja ut några av dem .

M8e

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 13 dec-09 kl 16:54 »
Nu för tiden så har vi ju även massa sätt att bevara och lagra mat.(vi kan tex kyla ner våra konserver eller paketera torkat/rökt kött för att få längre hållbarhet) Om det blir något dåligt år så går lagret minus och nästa så får man hoppas att det går plus. Om man äter det äldsta först så kan man hela tiden förnya lagret.

Vi kan ju även välja mellan fler grödor. Om det blir ett blött år så klarar sig det som tål/gillar blött väder sig, medans det andra som gillar torrare  klarar sig sämre...

i och med att man stannar på samma plats kan man även ha växthus, sandbäddar osv för att öka och få en säkrare produktion.
« Senast ändrad: 13 dec-09 kl 17:00 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 13 dec-09 kl 22:18 »
Jag tycker att du tänker vettigt sub rosa.

Det jag funderat på är vilken nivå man/jag ska ha. Vilka sorts katastrofer ska man förbereda sig på? Nu har vi väl endast Gudrun, div översvämningar, jordskred och skogsbränder att relatera till i dagsläget i Sverige. Men jag känner att beredskapen bör ligga högre än så.

Jag tycket att det är synd att andra gärna förlöjligar oss som vill stå rustade för om kriser uppstår. Nu tänker jag inte på någon i denna tråd, utan allmänt bland vanligt folk. Folk verkar tro att saker och ting händer bara andra.

Många människor stoppar huvudet i sanden och när väl skiten träffar fläkten så sitter de där och ser ut som intorkade strutshjärnor. Sedan skriks det högt ”Hur kunde detta ske?”, ”Varför har ingen sagt något?”, ”Varför kommer det ingen hjälp från samhället/staten?” osv.

Det första som jag tycker är viktigt är att allt som rör ens boende ska fungera om det blir elavbrott. Mitt eget planerade boende kommer inte att vara beroende av el utifrån. Stugan kommer att värmas upp med ved. Tyvärr kommer jag inte ha tillgång till egen skog. Kanske lyckas jag i framtiden köpa ett vedskift i anslutning till min tomt, som jag just nu väntar på besked om att få köpa. När jag väl har mitt eget ställe och om jag inte lyckats skaffa vedskiftet och det blir en större katastrof och att det inte går att få tag på ved så får jag väl tillfälligt låna ur bolagets skog och i efterhand göra rätt för mig. *konstig mening?*

För att få mitt boende att fungera så är tillgången till vatten det viktigaste. En gårdspump kommer jag att skaffa. Med ved värmer jag stugan och bastu/tvättstugan där jag kan sköta hygien och tvätt.

Tomten är ingen idealisk plats att odla på men jag tror att det går att få till det rätt bra ändå. Jag har inte så bra kroppsliga förutsättningar för självhushåll men kanske klarar jag av mer än jag tror. Tyvärr är jag idag beroende av Coop men målet är att minska på det. Har tankar på att ha rejäla lager av torrvaror mm.

Kanske kommer jag att ha vinsnurra, solceller och elverk.

Om en megastor samhällskatastrof inträffar så är det enda rätta att vara långt borta från andra människor om man vill överleva. Helst ute i obygden tillsammans med de människor som man vill omge sig med. Gärna med grannsamverkan då jag tror att har alla det lika bra så blir man inte rånad på sitt matförråd, solceller, elverk mm. Men var hittar man likasinnade som vill bo i norra Dalsland?

:)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

sub rosa

« Svar #13 skrivet: 14 dec-09 kl 19:11 »
var hittar man likasinnade som vill bo i norra Dalsland?

Jag har allt haft mina ögon på Dalsland med omnejd, även södra delarna av Värmland är intressant. För närvarande bor jag ca5mil utanför Gbg, i en liten bruksort i Sävelågnens dalgång. Fördelen med att bo här är att grannsamverkan är god men närheten till Gbg är är bra i goda tider och mindre bra om "skiten hamnar i fläkten" ;). Dalsland har annars det mesta i frågan om sjöar att fiska i, skog att "låna" ved ur och gott om odlingsbar mark med, för närvarande, gynsamt klimat.

Intressanta synpunkter tack!

sub rosa

« Svar #14 skrivet: 14 dec-09 kl 19:31 »
Bygg stället som ett rävgryt, med dolda rum, passager och utgångar.
För att kunna motstå belägring av utsvultna rövarband.
Och svårantändligt byggmaterial, så det blir knepigare att röka ut bosättarna.

Jag är med dig! Söker en S-Sv sluttning att delvis gräva in delar av huset i. Vill även nyttja S-läget för maximal ljus och värme användning. Utgrävda delar för föråd och nytjandet av jordkyla till livsmedelsförvaring. Murade, terraserade odlingar nedanför med god översikt och gynsamt (försvarbart läge) Inte olikt medeltida Italienska Castello- principen. Murarna hjälper även till att samla värme och förlänga odlingssässongen. Det höga läget minskar risken för översvämning. Jag funderar på val av byggmaterial som kan fungera utan att belasta vårt redan hårt pressade klimat för mycket? Givetvis ska allt funka praktiskt även som samhället ser ut idag.

sub rosa

« Svar #15 skrivet: 14 dec-09 kl 19:39 »
Jag tror inte heller att man ska låsa upp sig för hårt på en plats .
Klimatet vet vi som sagt inte så mycket om i dessa tider .
Och att då bygga en egen " Öde Ö " sas kan vara negativt .
Vad gör du om sommrarna blir för kalla ? För blöta ? Allt du planerat för egen och dina husdjurs försörjning slår fel ?
Det var mycket vanligare förr än idag , vi svalt även i Sverige för inte så länge sedan .
Att skaffa en Bow top , Vardo el liknande kanske är ett mer realistiskt alternativ och följa efter i naturens rytm och nyck .
Då går det att stanna på en plats , och kanske odla , samla (frukt o bär ) , och om klimat eller andra yttre faktorer förändras bara dra vidare .
Höns och kaniner är realistisk att kunna ta med , i överlevnads syfte även getter och får .

Kan man räkna med farbara vägar är det en god idé, själv lutar mot försvar av egen täppa och goda förådsmöjligheter men förskansad blir man ju givetvis mer utsatt! :-\

esten

• -
« Svar #16 skrivet: 14 dec-09 kl 19:55 »
Två länkar som kanske kan hjälpa .

Mormonernas överlevnadsbok , över 200 sidor om att klara det stora katastrofen . vad man behöver lagra , hur mycket .
Till och med vilka fröer som är värda att satsa på i detta läge .
http://www.abysmal.com/LDS/Preparedness/Preparedness.pdf

Svenska överlevnads forumet
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/board/index.html

esten

• -
« Svar #17 skrivet: 14 dec-09 kl 20:14 »
Det har ju också visats att om isen smälter och det kommer  mycket kallt ishavs vatten söderut så kommer golfströmmen att flyttas längre söderut .
Utan golfström får vi ett mycket kallare klimat än idag .
Något att ta i beräkningen kanske .
OM OM skulle komma sas .

Huggorm

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 14 dec-09 kl 20:15 »
Jag tror inte det skulle vara något större problem att överleva på det naturen har att ge om krisen skulle komma. Problemet är om man har en familj att försörja, då blir det genast mångdubbelt värre

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #19 skrivet: 14 dec-09 kl 23:39 »
Jag har allt haft mina ögon på Dalsland med omnejd, även södra delarna av Värmland är intressant. För närvarande bor jag ca5mil utanför Gbg, i en liten bruksort i Sävelågnens dalgång. Fördelen med att bo här är att grannsamverkan är god men närheten till Gbg är är bra i goda tider och mindre bra om "skiten hamnar i fläkten" ;). Dalsland har annars det mesta i frågan om sjöar att fiska i, skog att "låna" ved ur och gott om odlingsbar mark med, för närvarande, gynsamt klimat.

Intressanta synpunkter tack!

Tack så mycket. Tack till dig för en intressant tråd.

Vind, sol och elverket ska endast vara som bonus i tillvaron, vill slippa vara elberoende och även alternativelberoende i mitt boende.

Mitt bredband är lite segt ikväll men det ska finnas en kalkylator där man kan peta in och beräkna mängden mat för x antal personer hos mormonerna. Den kan vara intressant att kolla upp närmare.

Jag är lite insnöad i att torka frukt och bär och förvarar dem i glasburkar. Torrvaror som bönor, linser, ärtor mm är också lätta att lagra i glasburkar. När man ska förvara större mängder mat är det ju dumt att de innehåller massa vatten som tar mycket volym. Sedan går det att göra egna konserver i glasburkar - Inkokning av Petter B. Mycket intressant. Matlagringen behöver varken kyla eller konserveringsmedel för att hålla i evighet.

Sedan kan det vara bra att inte ha ”alla ägg i samma korg”. Alltså inte ha all mat lagrad på samma ställe med risk att man blir av med allt om något händer.

En större världskatastrof kan ju indirekt drabba oss genom att det inte går att frakta mat från andra länder. Så mormonernas framförhållning känns tryggt. Jag har för mig att de har ett års matförbrukning lagrad hemma. Det kan ju vara långt till nästa års skörd. Sedan kan man snegla på Amish-folket och inspireras av deras enkla livsstil.

Jag bor några km från Värmlandsgränsen. Vi har stora skogar här uppe i norra Dalsland. Man behöver ju inte flytta upp till Norrlands västra delar för att ”få lugn och ro”.   ;)

Välkommen hit.

« Senast ändrad: 15 dec-09 kl 00:37 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser