Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klara Fimbulvintern!  (läst 7133 gånger)

bua

SV: Klara Fimbulvintern!
« Svar #40 skrivet: 17 dec-09 kl 11:00 »
Min borrade brunn är 90m. Självtryck gör att vattnet kommer betydligt längre upp. Det är inte jobbigare att pumpa.

Skytten

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 17 dec-09 kl 11:03 »
Visst skulle det gå att leva på naturen, det har man gjort under människans mesta tid.  Man måste dock känna till hur saker fungerar, och man behöver stora revir.

Någon som minns den japansk-Ryska filmen Vägvisaren, som tydligt visar på faror för den som inte vet hur det hela ska hanteras.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

bua

« Svar #42 skrivet: 17 dec-09 kl 11:10 »
Jag känner en kille som levt mer än ett halvår i skogen, på det som naturen ger! Fast hans definition av "natur" är kanske lite generösare än än den allmänt vedertagna.

Nja - jag vet vem du menar, han hade en hel massa saker med från "civilisationen" som bl a kläder och verktyg. Dessutom tror jag han dumpstrade mat...

Insjöfisken, som Huggorm påpekar, dör nog inte ut. Men hur får man upp den - tillverka krokar av ben med hjälp av en flintakniv? Samla nässlor och röta till fiber, spinna och göra nät av? Så för att klara fimbulvintern ska man hamstra fisknät och metkrokar!

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #43 skrivet: 17 dec-09 kl 11:14 »
Så himla mycket fisk är det inte i de flesta sjöar, det skulle sina ganska snart om många hade det som stapelföda.
Och i övrigt är det rätt dåligt med ätbart i naturen, man kan väl överleva med rätta kunskaperna, men knappast mer än så.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #44 skrivet: 17 dec-09 kl 11:18 »
Nja - jag vet vem du menar, han hade en hel massa saker med från "civilisationen" som bl a kläder och verktyg. Dessutom tror jag han dumpstrade mat...
Jag har funderat och diskuterat kring detta med andra som funderar i dessa banor. Vad jag kommit fram till för mig själv är att i en överlevnadssituation så får man inte vara för ortodox, det gäller att använda alla resurser som står till buds.
Den här killen (om vi tänker på samma) hade ångest ett tag för att han faktist använde (ett fåtal) moderna resurser. Jag tyckte att det räcker med att han försöker leva primitivt, han måste inte låtsas som att han lever i ett annat årtusende också.
En primitiv överlevare skulle aldrig bry sig om såna detaljer, och använda det h@n kom över för att klara sin vardag.
Det är intressant att fundera kring var man ska dra gränsen!

Vad gäller dumpstring så är det bara ännu ett sätt att få mat i magen.
Citera

Insjöfisken, som Huggorm påpekar, dör nog inte ut. Men hur får man upp den - tillverka krokar av ben med hjälp av en flintakniv? Samla nässlor och röta till fiber, spinna och göra nät av? Så för att klara fimbulvintern ska man hamstra fisknät och metkrokar!
Insjöfisk skulle ivarjefall jag vara lite försiktig med, med tanke på anrikning av tungmetaller i småsjöar.
Har inga klara fakta, men hellre fiskar jag i havet. Men återigen, är man akut hungrig så är kanske lite tungmetaller en petitess i sammanhanget..
« Senast ändrad: 17 dec-09 kl 11:28 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #45 skrivet: 17 dec-09 kl 11:30 »
Så himla mycket fisk är det inte i de flesta sjöar, det skulle sina ganska snart om många hade det som stapelföda.
Och i övrigt är det rätt dåligt med ätbart i naturen, man kan väl överleva med rätta kunskaperna, men knappast mer än så.

Ja utan jakt så är det väldigt knapert här i norden.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Huggorm

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 17 dec-09 kl 21:01 »
Det är det som är problemet med ett resande liv. Är man bofast kan man odla. Det var när svenska folket gick från jägare och samlare till bönder som folkmängden ökade för då kunde fler livnära sig

sub rosa

« Svar #47 skrivet: 17 dec-09 kl 23:04 »
Intessanta betraktelser, men kanske vi bör fortsätta den delen av diskusionen under rubriken "MAT" och inte bygga & bo.
Att somliga hävdar överlevnad i skogen och andra i fast bebyggelse framgår klart här men, om vi nu ska förbereda en bostad/plats att bygga på... Hur skulle ni gå till väga, vad tänker ni på för att fungera idag men klara en mer utmanandet tid? - Givetvis är matfrågan fundanmental men i övrigt menar jag! Skydd, val av terräng-högt, lågt skog, berg, uppvärmning, elförsörjning, mm. Byggteknik i fråga? Ovan under mark/semi ....ja vad tänkas! alla motiverade idéer och synpunkter är intressanta!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #48 skrivet: 17 dec-09 kl 23:17 »
Jag skulle inte bygga nåt alls om jag väntade att det ska skita sig snart.
Vad jag menar är att det sällan blir som man tänkt sig i krissituationer.
Det är opportunisterna som klarar sig bäst då, inte dom som biter sig fast i förutbestämda mönster.

« Senast ändrad: 17 dec-09 kl 23:27 av Foppas fot »

tinna.m

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 17 dec-09 kl 23:22 »
Hade inte ens borstat tänderna... >:(
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

esten

• -
« Svar #50 skrivet: 17 dec-09 kl 23:28 »
Jag skulle lägga mig på en höjd och ganska öppet .
Vid krig/katastrof (A;B;C )så blåser smittämnena bort lättare , i ett skogsområde ligger smittan kvar .
Lättare att få överblick runt om och kanske skydda det som behöver låsas in .
Kylan kryper ner i dalgångarna och kan förstöra odlingar med nattfrost , jag satsar hellre på sorter från nordligare klimatzoner .
(Kan i och för sig ha lite på sidan om , som "godis" , men inte lita på för försörjning)
Noga välja djur och växter , och räkna på mängder för att även vid missväxt ha ett förråd att ta av .
Att så långt möjligt inte binda mig till sammhället för elektrifiering av maskiner utan lita på handkraft och också ha backupsystem om något skulle fela ändå .
elsystem , uppvärmning , mm .
Tex ha en vatten pump för el för bekvämlighet när allt är normalt , men sedan ha handpump på gården , men om även den felar kunna öppna locket och släppa ner en hink i ett rep . Men också ha fler alternativa vatten källor i minnet om en skulle bli förorenad .
Fortsätta på det här viset för varje system som kan behöva alternativa system .

Men även förbereda för en snabb avfärd , att ha packat för snabb avfärd , med allt som kan tänkas behövas på väg .
« Senast ändrad: 17 dec-09 kl 23:31 av esten »

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 17 dec-09 kl 23:41 »

Om samhället skulle rasa samman, kommer äganderätten få sig en törn och naturresurser lättare plundras. nyttjas såklart.. 
Inte för nära ett stort samhälle, inte långt ifrån jakt/fiske/konservfabriken:)
Skydd från starka vindar som kyler, minst tio meter(?) över nuvarande havsnivå, rinnande vatten är bra. Eller i vart fall bra med grundvatten.

Min plats har allt detta, en sydslänt, tio meter från en bäck. Fem hundra meter från insjö och ett par kilometer från havet.  Ett granitberg i ryggen och skog runtomkring. Flera hektar odlingsbar mark, även om leran är lite väl finkornig för min smak. Svamp och bär finns i skogen. Fruktträd i trädgården.
 Jorden bör vara direkt odlingsbar eller med enkla medel beredd till detta.  Alltså Ej granskog i första hand.
Trevliga grannar ingår!
Där har jag knäckt: mat, el från skovelhjul i bäcken eller vindsnurra, uppvärmning, hygien, sysselsättning samt sällskap åt barnet och mig.
Men det ska bli en typ sommarstuga långt innan det skiter sig ;D
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser