Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Overlock frågor  (läst 2650 gånger)

Gille

• -
Overlock frågor
« skrivet: 10 dec-09 kl 22:38 »
1. Hur får man öglan man får i slutet att bli 4 trådar man kan fästa?
2. Hur avslutar man i en cirkel, så att det ser snyggt ut?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Jennyt

• Västergötland
SV: Overlock frågor
« Svar #1 skrivet: 10 dec-09 kl 22:49 »
På fråga ett vet jag inte vd jag ska svara......jag brukar bara klippa av.....gör jag fel då..... ???

När jag gör en cirkel brukar jag bara fasa ut och klippa rent. Snyggt vet jag inte men ::)

Ska bli kul att höra hur andra gör ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #2 skrivet: 11 dec-09 kl 10:03 »
På fråga ett: Man drar i en av trådarna, så sluts dom alla ihop. Behöver inte fästas då, bara att klippa av. :)
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 11 dec-09 kl 11:45 »
Overlocken gör liksom en "kejda" av trådarna. När man trätt maskinen så håller man i alla trådarna bakåt och trampar på pedalen tills kedjan är ett par cm. När man sytt ihop tygstyckena låter man det bildas en ny kedja och drar sedan av den mot kniven eller klipper av den med trådsax. Om sömmen ska korsas av en ny söm, låter jag kedjesnutten vara kvar och kör bara rakt över den med nästa söm så att maskinen klipper av den själv när den korsar sömmen. Det är sällan man behöver fästa den, men ibland kommer man inte undan det. Då kan man trampa så det blir en lite längre kedja som man trär i en stramaljnål med udd och fäster i sömmen.

Cirkel....hm....man knör så gott det går?!  :) Är det insidan av en cirkel som en halsringning, kan man klippa små snitt, som solstrålar utåt. Är det en rundel, som t.ex en rund kudde eller hjässan på en hatt får man stanna upp, lyfta på pressarfoten lite, vrida och släppa ned pressarfoten och köra tills man måste göra om samma sak igen.

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 13 dec-09 kl 22:20 »
På fråga ett vet jag inte vd jag ska svara......jag brukar bara klippa av.....gör jag fel då..... ???

När jag gör en cirkel brukar jag bara fasa ut och klippa rent. Snyggt vet jag inte men ::)

Ska bli kul att höra hur andra gör ;)
Klipper jag takt av så åker sömmen ganska snart upp  :-\

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 14 dec-09 kl 12:10 »
Hmmmm, jag tror jag behöver ett exempel för att kunna förklara bättre....

Om jag syr runt ett ärmslut så syr jag lite omlott och fasar ut. Klipper rent och sedan viker jag upp och syr med dubbelnålen.....

Om jag syr ihop ett ben så slutar ju sömmen så att säga i inget och då spar jag en liten tafs. Sedan syr jag ju ändå över när jag syr i nederkanten av benet. Sedan gör jag ju som ärmen.

Om jag av nån anledning syr en söm som slutar så att säga rakt ut.....(konstig förklaring) så brukar jag su så att det blir en bit söm i tomme. Sedan sur jag av den egna sömmen, så att det blir en ögla...... Inte direkt snyggt, men det brukar sällan vara på ställen som syns...

Vad är det i för situationer som sömmen går upp för dig?.......
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Gille

• -
« Svar #6 skrivet: 15 dec-09 kl 12:24 »
Klipper jag av är det i alla sömmar som det till sist går upp. Och ska jag göra en snygg avslutning är det sådant som ska synas utåt, tex tygbinda eller amningsinlägg.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 15 dec-09 kl 13:11 »
Ahaa....du syr sånna grejer :D De tvättas ju en hel del e klart. Då får vi nog båda ta till Sonica och Gruffs metoder ;)

Kabo

« Svar #8 skrivet: 17 dec-09 kl 04:03 »
När jag kommit runt lyfter jag kniven och syr en bit omlott,  sedan trär jag in tafsen i sömmen.

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 17 dec-09 kl 23:14 »
När jag kommit runt lyfter jag kniven och syr en bit omlott,  sedan trär jag in tafsen i sömmen.
Använder du typ stoppnål då?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 18 dec-09 kl 03:03 »
Stramaljnål.

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 2 användare (1 dolda)
Dmslr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser