Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  röka fårkött  (läst 12415 gånger)

ulfg

röka fårkött
« skrivet: 10 dec-09 kl 19:02 »
Hej, nån som vet om något rökeri i Norra Halland/Göteborg som tar emot lårstekar av får att röka till fårfioler? Alla tips emottages tacksamt.
Nån förövrigt som prövat  på att röka fårkött själv och har erfarenheter att dela med sig av?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vallhunden

• Västergötland
SV: röka fårkött
« Svar #1 skrivet: 11 dec-09 kl 09:42 »
Det går kanonbra att röka fårkött!
Jag har en kompis som hävdar att ju äldre tacka, desto bättre. Vikitigt att köttet är välhängt, har jag förstått.

Det finns flera lanthandlar i min omgivning som röker får/lammkött. Kolla runt lite med dina affärer i omgivningen.

(Hajoms Kooperativa, i 0320-riktnummerområdet t ex)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

« Svar #2 skrivet: 11 dec-09 kl 21:41 »
Hej, stort tack för fint svar. Kastar mig över telefonluren och börjar ringa runt  på lanthandlar  i 0320 området. Tack.  Enligt fransk kokbok skall kött till fårfioler som röks och grytor vara kött från 1-3 åriga får. Inte lammkött. Lammkött har enligt denna kokbok för lite karaktär för matlagning av lite kraftigare saker. Man lagar inte Boeuf Bourgignonne på mjälllt och ljust kalvköt...

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #3 skrivet: 11 dec-09 kl 22:55 »
Våran granne rökte i år 4st "lammfioler" åt oss. Otroligt gott, han rökte även "baggfiol" från en annan grannes stångsliga avelsbagge även denna mycket gott. Kanske var smaken av grannes bagge lite kraftigare. Ett av våra lamm var ca 9 månader det andra ca 7. Alla djur hade hängd i 40 dyngsgrader men vid olika årstider. Många Jägare häromkring så det röks allt möjligt nästan varje vecka. Rökungen är ett gammal hemmabygge. Grannen både spruta saltlak i köttet och lägger sen i minst ett dyng i en tunna. Han rökte även lammhjärta åt oss men dem har vi ej provat än.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 dec-09 kl 17:32 »
jag lät röka fårbog men den smakar inte få ralls. Tyvärr vet ja ginte om det är en bagge på 2 år eller en tacka på 12 som jag lämnade in.. har blandat ihop de två i frysen. Men båda borde ju ha fårsmak väl?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 12 dec-09 kl 17:43 »
Tja... Allt är relativt  ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

« Svar #6 skrivet: 12 dec-09 kl 17:44 »
Röka fårbog låter också gott. Men det var tråkigt att höra att dina bogar inte alls smakade får. Vad smakade de då?

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 dec-09 kl 01:16 »
tja... det smakade rökt. Inget annat.

regnpipan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 dec-09 kl 08:42 »
jag lät röka fårbog men den smakar inte få ralls. Tyvärr vet ja ginte om det är en bagge på 2 år eller en tacka på 12 som jag lämnade in.. har blandat ihop de två i frysen. Men båda borde ju ha fårsmak väl?

För magra kanske?

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 dec-09 kl 09:56 »
jaha... funkar det så? Det har inte slagit mig faktiskt.

Mor i Katthult

• fd fårfarmare med stor familj
    • Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 16 dec-09 kl 10:09 »
Så kan det vara. Jag har fått lära mig att fårsmaken beror på ett enzym som finns i fettet. Fett från unga djur är annorlunda än fett från äldre djur. När vi hade kvar rökeriet så kallrökte vi får bog och lufttorkade dem. De blev underbart goda. Väldigt lättsålda på julmarknad och bra betalt blev det också.

Min farmor talade om att när de gjorde grytor på gamla tackor hällde de lite kaffe i grytan för det neutraliserade ullsmaken på riktigt gamla djur. Provat det själv och det fungerade tyckte jag.
Livet är för kort för att vänta...

ulfg

« Svar #11 skrivet: 16 dec-09 kl 12:12 »

Jag reagerar lite  på det här talet om att fårkött kan ha eller alltid har "ullsmak". När vi pratar om nötkött - är det så då att vi har i lite mjök i grytan för att neutralisera "nötsmaken"? Inte? Varför inte det?

Mor i Katthult

• fd fårfarmare med stor familj
    • Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 16 dec-09 kl 20:23 »

Jag reagerar lite  på det här talet om att fårkött kan ha eller alltid har "ullsmak". När vi pratar om nötkött - är det så då att vi har i lite mjök i grytan för att neutralisera "nötsmaken"? Inte? Varför inte det?

Jag personligen tror att det har med smaklökar att göra, en del människor är känsligare för galtsmak/lukt på griskött, en del säger sig känna skillnad på kött från ko och tjur, och en del är känsligare när det gäller "ullsmak". Jag tror att var och en har sina favoritrecept på maträtter med råvaror som man tycker om. Samma gäller väl bönor och vitlök. En del gillar det, andra inte...
Livet är för kort för att vänta...

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 dec-09 kl 20:29 »
Det stämmer att galtsmak också är beroende av smaklökar. I europa är det mest nordbor som känner smaken, och framför allt kvinnor.

Lindhultsoriginal

• Sluta aldrig le!
    • Halland
    • Drömträdgård
« Svar #14 skrivet: 16 dec-09 kl 21:29 »
Ring Tage Bolander i Tofta, Varberg. Vi brukar röka där...telefonnumret hittar du på Eniro.

Mvh från Karl-Gustav, Lindhult.
Självhushålls & kulinarisk lantrasfantast! Bor med min underbara fru Ulrika på gården Lindhult. Håller Jakthundar(Basset artesien normand), Gutefår, Linderödssvin, Myskankor, Höns(blandad kompott), Japanska Jumbovaktlar och Gotlandskanin.....

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 dec-09 kl 10:00 »
har han godkänt rökeri?

ulfg

« Svar #16 skrivet: 17 dec-09 kl 12:39 »
Nu har jag precis styckat min 2 åriga bagge som jag slaktade mitt i brunsten i slutet på första veckan i december. Provstekte omgående 1 kotlett och en karrébit för att testa smaken. Baggar tagna mitt i brunsten skall ju enligt många kunna ha "galt"smak, smaka brunst och dessutom ha en kraftig och utpräglad "ull"-smak. Inga snälla saker sagda om något kött...
Jag stekte kotletterna lätt i olivolja, saltade, pepprade och lät dem ligga lite i eftervärme för att få ett svagt rosa, nästan genomstekt kött. Jag skar inte bort något av fettkappan och smakade även på detta ljusa och vita späck.
Provsmakningen avlöpte sålunda: klassisk lätt och neutral köttsmak, ingen som helst eftersmak av några bitoner av något. Något mer grovtrådigt kött än av lamm. Även fettet milt med en neutral lätt smak. Jag förstår egentligen ingenting av vad folk tycker sig tycka om fårkött...

regnpipan

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 dec-09 kl 13:33 »
Provstekte omgående 1 kotlett och en karrébit för att testa smaken.

Med all respekt käre vän. Jag känner några av dina övriga laster, kan det inte vara så att dessa kanske döljer vissa smaker  ;)

Å andra sidan kan jag göra om ditt försök någon dag innan julafton då jag har en brunstig bagge som skall styckas som konsekvens av att han rymde över till grannens löpska hondjur.

ulfg

« Svar #18 skrivet: 17 dec-09 kl 15:45 »
Käre broder, trots ditt i övrigt svårt syndfulla leverne,  så är du välkommen att göra om mitt försök nästa vecka. 
Glöm inte att helt fördomsfritt rapportera efteråt din egen recension av smakupplevelsen av din svårt brunstande bagge  ;)

regnpipan

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 dec-09 kl 19:09 »
Käre broder, trots ditt i övrigt svårt syndfulla leverne,  så är du välkommen att göra om mitt försök nästa vecka. 
Glöm inte att helt fördomsfritt rapportera efteråt din egen recension av smakupplevelsen av din svårt brunstande bagge  ;)

Bäste broder, slaktkroppen har inte hanterats på optimalt sätt. Jag var inte beredd på den köldperiod som inföll undeer mörningsprocessen vilket innebar att kroppen redan efter något dygn vart djupfryst. Som alla vet innebär detta stor risk för köldsammandragning och ett väldigt segt kött som resultat....

Hur som helst. Jag har lagat ett långkok och lite kebab på köttet. Ingen brunstsmak, däremot en väldigt tydlig lukt när jag stekte köttflisorna till kebaben. Misstänker att kryddningen dödade ev smakupplevelser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser