Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trumsjuka nu ......?  (läst 6223 gånger)

agge

Trumsjuka nu ......?
« skrivet: 09 dec-09 kl 21:10 »
Nu mitt i innesäsongen har en tacka fått trumsjuka, trodde att det var på frodiga beten som dom fick det.
Tackorna är så tjocka att dom  bara får ensilage väldigt torrt sådant.
Men tydligen har något blivit fel i mag balansen.
Nu har hon fått under dagen ( enl. telefon rådgivning av vet ) mjölk blandat med matolja och miniform-droppar blandat i vatten,
 i ett par omgångar, samt massage av magen, o en o annan rap har det kommit, men hon är lika stinn o hängig.
Så nu kan jag bara vänta o hoppas att det går vägen :-\

hustran

SV: Trumsjuka nu ......?
« Svar #1 skrivet: 10 dec-09 kl 07:53 »
Ett litet tips är kanske, ställ henne högt med frambenen.

agge

« Svar #2 skrivet: 12 dec-09 kl 09:40 »
Det gick vägen.
Tackan är tillbaka i flocken o ser ut som om hon aldrig varit sjuk. ;D
Nu hoppas vi att hon lammar som planerat i mitten på januari.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 dec-09 kl 10:08 »
Så skönt att hon klarade sig!
Bra jobbat!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

« Svar #4 skrivet: 12 dec-09 kl 17:47 »
Skönt att höra det gick bra. Det är inget kul när får blir dåliga. Antingen blir de snabbt bra igen. Eller så kolar de rätt av. Min erfarenhet är att det går väldigt snabbt i endera riktningen. Ofta hinner man knappt tillkalla en veterinär. Vad säger ni andra?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 dec-09 kl 09:02 »
Min erfarehet är att det kräver ett tränat och alert öga för att se de första tecknen på att något är fel. Om det fattas (vilket det gör de första åren, i alla fall) och man inte ser förrän symtomen är stora - då går det snabbt!

Om man ser från "början" så har man lite längre startsträcka och hinner klura ut vad som är fel. Då kan botemedlet hinna komma i tid.

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #6 skrivet: 14 dec-09 kl 07:52 »
Vallhunden o ulfg, ni har båda rätt i era antaganden.
Kan säga att det varierar enormt med fårras. Visst hjälper ett vältränat fåröga, men får beter sig olika, speciellt beroende på hur ursprungliga de är.
Mina finullsfår visade tidigt att de var sjuka/hängiga. Då hade man en lång startsträcka och hann tillkalla vet.
Mina gutar är lömska, de försöker hänga med in i det sista. Ett finullsfår kunde ligga en vecka och verka halvdött, för att sedan komma på fötter igen. Har ett gutefår lagt sig, då är det ofta kört. De har en annan kämpa glöd och kraftigare överlevnadsinstinkt. När de ger upp (vilket sängläge är) så är de halvdöda. Alltså ofta hopplösa att behandla.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 21 feb-10 kl 09:03 »
Vi har en ungtacka (10mån) som igår, mitt i snöstormen, visade tydliga tecken på trumsjuka. Vi behandlade med ljummen mjölk och olja vi också, och peppar peppar så har svullnaden gått ner idag så förhoppningsvis går det vägen.

Men varför åker de på ngt sådant här mitt i vintern? De äter samma foder (ensilage och en gnutta spannmål) som de gjort de senaste 3 månaderna?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Maddie

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 21 feb-10 kl 09:38 »
jag undrar om det inte kan vara så att de hittar  ensilage som har jäst eller nåt, alltså gammalt som har blivit kvar under någonstans som de får fram.. Här brukar det bli något fall tidigt  på våren, när det börjar bli varmare..

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #9 skrivet: 21 feb-10 kl 11:51 »
Ja det kan ju vara en teori. Men vi har haft 10-15 minus hur länge som helst och de har stått inne på begränsad yta, inget gammal jox någonstans....
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 22 feb-10 kl 01:20 »
Men varför åker de på ngt sådant här mitt i vintern? De äter samma foder (ensilage och en gnutta spannmål) som de gjort de senaste 3 månaderna?

Klöverrikt ensilage alt. hö kan ge trumsjuka.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #11 skrivet: 22 feb-10 kl 07:08 »
Ja det känner jag till, men det är inte klöverrikt? (egen skörd)

Kan det vara så, att det varit en torva klöver ngnstans i vallen, och därmed ensilaget, och att hon av ngn anledning fått tag i den själv och tuggat i sig? Känns lite långsökt i ett annars ganska klöverfattigt grovfoder, men...

agge

« Svar #12 skrivet: 22 feb-10 kl 13:15 »
När jag ringde vår vet. i samband med att vi hade trumsjuka i dec. fick jag till svar att det kan komma när som helst och oftast hittar man ingen orsak till det.
Ett tips vi fick var att sätta en pinne i munnen och knyta den som ett  betsel, så dom hela tiden tuggar på nåt det underlättar rapningen.

Jag tyckte faktiskt att man såg att det lättade.

Ulla Krull

« Svar #13 skrivet: 22 feb-10 kl 20:25 »
Ett annat tips är att föra ner en slang i magsäcken och släppa ut luften.
Antingen skaffar man en sond lagom stor för tackor i hårdare gummi hos veterinären eller så tar man en duschslang och rundar till kanterna så de inte blir vassa.

Jag "luftade" två tackor förra året som kom i obalans, troligtvis efter för snabb ökning av kraftfodret ihop med ett mycket bra ensilage. Det var något helt sanslöst vad det blåste ut luft ur slangen när den kom ner till vommen! Man hade lätt kunnat torka ett långt hår med all den luften (fast det luktade inte så gott  :-[).
Den första tackan dog, troligtvis för att jag inte fattade snabbt nog vad som var fel men den andra återvände till livet på en diet av halm och vatten till att börja med.
Man kan försiktigt röra slangen lite upp och ner för det kan finnas flera luftfickor att tömma.

Sen är det också bra att gå med dem så de rör på sig.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #14 skrivet: 22 feb-10 kl 20:30 »
vid trumsjuka ger man olja.. gärna matolja .. räcker ofta med någon dl.. o sen gå med dem eller ställa dem högt med frmbenen.. gammalt bodrtrix.

har man inte matolja så smält smör o lite varm mjölk o ge..

om man är osäker på om de fått trumsjuka så kan man lyssna efter ljud från vomme.. de skall gurgla o låta.. är de tyst så är de inte ett bra tecken.

trumsjuka kan de få av olika anledningar..
tex en tuss dåligt foder.. eller ätit nåt annat de inte borde.
de blir skumm i våmmen o d kan de inte rapa..

typisk är ju annars om man släpper hungriga djur på klöver bete eller på grön bete om de regnat.. så vi brukar ge dem somvanligt först hö... o sen släpper man ut dem. eller att man slår grönt till dem.
sen kan man gärna ge dem lite hö ocås..
för att våmmen skall funka så är de ju vitkgt med strå i fodret..
 :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #15 skrivet: 23 feb-10 kl 08:07 »
ställa dem högt med frmbenen.. gammalt bondtrix.

Det gjorde våran ungtacka självmant. Hon stod helst med frambenen uppe på en sten som stack ut ur grunden. de är inte så dumma, djuren!

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser