Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smartaste sättet att investera pengar?  (läst 14583 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Smartaste sättet att investera pengar?
« Svar #20 skrivet: 18 dec-09 kl 11:34 »
Det finns en tråd där man diskuterar MLM så det skall jag inte göra dock vill jag påpeka att det ÄR skillnad mellan MLM och pyramidspel!
http://www.rikatillsammans.se/2008/04/25/ytterligare-fragor-kring-better-globe/
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Skytten

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 18 dec-09 kl 11:38 »
Det finns en tråd där man diskuterar MLM så det skall jag inte göra dock vill jag påpeka att det ÄR skillnad mellan MLM och pyramidspel!
http://www.rikatillsammans.se/2008/04/25/ytterligare-fragor-kring-better-globe/

Skillnader finns, mest i teorin, i praktiken är skillnaden ibland hårfin. 
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Patrik Berggren

• Jobba Hemifrån
« Svar #22 skrivet: 18 dec-09 kl 14:32 »
Skillnader finns, mest i teorin, i praktiken är skillnaden ibland hårfin. 

Utveckla ditt påstående, det skulle vara intressant.

När det kommer till lagar och oegentligheter så är det ju vitalt att teori och praktik överensstämmer, vilket du säger att det inte gör.

/Patrik Berggren

Patrik Berggren

• Jobba Hemifrån
« Svar #23 skrivet: 18 dec-09 kl 14:34 »
[...]Sedan ska man ju inte tro att pengar gör en lycklig, men brist på pengar ger mycket oro hos många.[...]

Man brukar säga att man blir "mer av det man redan är" när man får mer pengar. Dvs, är du olycklig kommer du bli ännu olyckligare. Är du redan lycklig och nöjd med det du har, kommer du bli ännu mera lycklig och nöjd med mer pengar.

Pengar och alkohol tar oftast fram den rätta personen ;)

/Patrik Berggren

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #24 skrivet: 18 dec-09 kl 15:18 »
Hur kan ni få pengar över??? Om jag mot förmodan skulle få några tusen över, så går vattenpumpen, tvättmaskinen, frysen eller något annat sönder.
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

Patrik Berggren

• Jobba Hemifrån
« Svar #25 skrivet: 18 dec-09 kl 17:59 »
Hur kan ni få pengar över??? Om jag mot förmodan skulle få några tusen över, så går vattenpumpen, tvättmaskinen, frysen eller något annat sönder.

Planering, betala dig själv först ... öka ditt "cashflow" (penningflöde) ...

/Patrik Berggren

Skytten

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 18 dec-09 kl 19:14 »
Jag skulle kunna utveckla detta ordentligt, men jag kastar inte ofta pärlor för svinen!

Utveckla ditt påstående, det skulle vara intressant.
När det kommer till lagar och oegentligheter så är det ju vitalt att teori och praktik överensstämmer, vilket du säger att det inte gör.

/Patrik Berggren

Rexiam

« Svar #27 skrivet: 18 dec-09 kl 21:55 »
Det mesta som behöver sägas har redan sagts i tråden. Pengar kommer ur arbete, inte ur ingenting.

Desperata lycksökare som hoppas att kunna sälja andelar i kedjebrev eller pyramidspel (jag vet - ni gillar inte att man kallar er "nätverksförsäljning" vid dess rätta namn) har inte med ekonomi att göra. De systemen gagnar bara dem som sitter i toppen på pyramiden. Det är samma princip oavsett om försäljningen avser hårschampo eller finansiella placeringar á la Bernie Madoff.

Gör som de flesta som besöker sajten - "Buy land - they don´t make it anymore..."

trädman

« Svar #28 skrivet: 18 dec-09 kl 22:14 »
Alla investeringar har antingen ett cashflow eller/och "capital gain". Den senare, "capital gain", är den vanligaste typen av investeringar (många aktier, fonder, banksparande etc.).

Jag gillar investeringar som direkt, eller inom kort tid, genererar positivt "cashflow"

Ovanstående är nära snömos.

Att göra investeringen innebär, om den betalas med pengar, ett negativt kassaflöde för den som gör investeringen när investeringen betalas. Det är investerarens kassaflöde som rimligen är intressant. Om investeringen direkt ska ge positivt kassaflöde ska man omedelbart få tillbaka ett belopp som överstiger de investerade pengarna. Med investering menar man normalt en insats som förväntas leda till framtida avkastning, dvs det finns ett mått av långsiktighet i begreppet. Affärer som inte genererar något negativt kassaflöde brukar kallas arbitrage, och är normalt inte något som betraktas som investeringar investeringar.

Aktier, och banksparande genererar naturligtvis också ett kassaflöde till investeraren om utdelningen eller räntan är större än noll. Däremot brukar det dröja innan räntebetalningarna eller utdelningen överstiger den sammanlagda investeringen

trädman

« Svar #29 skrivet: 18 dec-09 kl 22:17 »
Nu har det verkligen blivit snurr på tråden här då, trevligt!

Visst är det väl så att pengar bara är ett medel, men det är ett väldigt viktigt medel. Samhället är uppbyggt kring pengar. Pengar är väldigt viktigt för människor. Sedan ska man ju inte tro att pengar gör en lycklig, men brist på pengar ger mycket oro hos många.

Hursomhelst, att köpa träd utomlands kan vara en idé. En mycket långsiktig idé. Får fundera mer på saken, har redan funderat lite på det.

Någon som har några fler förslag? :-)

Ja, köpa träd (skog) på hemmaplan i stället för utomlands. Då kan man lättare tillgodogöra sig skogens "direktavkastning", exempelvis timmer för eget byggande eller försäljning, brännved, jakt, fiske osv

Broberg

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 18 dec-09 kl 23:15 »
Citera
Pengar är det som ger oss möjlighet att göra det vi vill

/Patrik Berggren[/quo

Tänker inte svara på dina inlägg idag, då blir jag väl utkastad från forumet.I!

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 18 dec-09 kl 23:24 »
Det mesta som behöver sägas har redan sagts i tråden. Pengar kommer ur arbete, inte ur ingenting.

Desperata lycksökare som hoppas att kunna sälja andelar i kedjebrev eller pyramidspel (jag vet - ni gillar inte att man kallar er "nätverksförsäljning" vid dess rätta namn) har inte med ekonomi att göra. De systemen gagnar bara dem som sitter i toppen på pyramiden. Det är samma princip oavsett om försäljningen avser hårschampo eller finansiella placeringar á la Bernie Madoff.

Gör som de flesta som besöker sajten - "Buy land - they don´t make it anymore..."

säg inte det! Snart kommer det att komma massor av pengar ur ingenting! CO2, nån?
Ett pyramidspel som heter duga, det!!

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Suresh

• -
« Svar #32 skrivet: 19 dec-09 kl 00:24 »

säg inte det! Snart kommer det att komma massor av pengar ur ingenting! CO2, nån?
Ett pyramidspel som heter duga, det!!

Koldioxidskatter är bra, bara det kan administreras på ett förnuftigt sätt. Det får inte vara för lätt att fuska.

Skytten

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 19 dec-09 kl 06:38 »
Handel med utsläppsrätter är väl per definition luftaffärer.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #34 skrivet: 19 maj-10 kl 15:00 »
I'm a rich woman now - Mikrofinanshuset - SWE SUB

www.mikrofinans.se

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser