Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smartaste sättet att investera pengar?  (läst 14580 gånger)

Miamiamia

• Uppland
Smartaste sättet att investera pengar?
« skrivet: 08 dec-09 kl 23:17 »
Finns det någon som har något smart förslag på hur man ska investera pengar som man inte behöver för tillfället? På ett sätt som inte är speciellt oetiskt eller miljöskadligt, gärna tvärtom. Där man inte heller utsätts för inflation i pengarnas värde, som på t.ex. bankkonton.

Mina tankar: Guld är inte så bra att spara i just nu eftersom det är toppdyrt just nu. Bankkonton ger antagligen värdeminskning p.g.a. inflationen. De flesta aktier och fonder är oetiska oavsett vad de utger sig för att vara. Kanske vindkraftsaktier som bara ligger stilla på VP-kontot vore bra? Men med denna regering verkar det ju inte så lovande för vindkraften. Skog och fastigheter kan vara smarta investeringar men de är väldigt långsiktiga plus att de kräver arbetsinsatser.

Spelar det verkligen någon roll för världens välmående ifall jag bojkottar aktiemarknaden? Om jag deltar i det spelet? Inget förändras väl ändå för att jag köper och säljer aktier, även fast de handlar med fossila bränslen eller vapen?

Anders Plogen

• -
SV: Smartaste sättet att investera pengar?
« Svar #1 skrivet: 08 dec-09 kl 23:38 »
Sätt in dem på ett räntefritt JAK-konto. Så kan någon annan låna dem till något bra projekt. Skänk bort sparpoängen till något du vill stödja, eller behåll dem till framtida lån.

Klackbua

• WildBlog
« Svar #2 skrivet: 09 dec-09 kl 15:16 »
Jag köper helt enkelt mark! På mitt mark kan *jag* bestämmer och även kontolera att den drivs ekologiskt.  ;D

Med denna pengar som jag har "över" spekulerar jag så aggressivt som mögligt. Jag kallar det: "Att suga pengar ur marknader". Tanken är: Jag är övertygad att jag kan använda pengarna på ett mer ekologiskt och moraliskt sätt än kanske andra gör. Därför är det helt enkelt bättre att jag får mer pengarna än andra få.

Till exempel: När "min granne" skulle tjäna på börsen 500.000 spänn - ska han kanske köper en ny pil åt sig. När jag skulle tjäna samma belopp blir det en skogsskifte till. Därför tycker jag att det är bättre att jag få pengarna och ingen annan.
Och därför tänker jag även att det är viktigt att tjäna pengarna på platser där det finns inte så särskilt många folk som tänker ekologiskt.  ;)

Att ge bort pengarna utan ränta betyder ju bara att andra kan få någon sorts "ränta" genom att skaffa sig någonting som dom egentligen inte (än) har råd med. Visst kan det vara bra och ekologiska saker... men är det inte enklare med att köper mark åt sig själv?
Om man är överens med sig själv att marken behöver inte tjäna max med pengar - är det ju redan helt enkelt ekologiskt. Och dessutom finns det inte ens risk på saken. Takk inflationen stiger värden alla 10år med omkring 100% i Fiat-pengarna. Fast det betyder inte att det finns någon "förtjänst" i saken, so klart - betyder det ju dessutom att man förlorar inget genom inflationen.

Miamiamia

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 12 dec-09 kl 21:51 »
Anders: Jag vet inte jag är tillräckligt osjälvisk för JAK-sparande. Själv tror jag väl inte att jag kommer behöva låna pengar framöver. Men inte vet jag. Har jag dom i JAK blir jag väl tvungen att låna framöver, för då springer ju inflationen ifatt mej.

Klackbua: Du har intressanta tankar! Du gör en spännande avvägning mellan egoism och världsförbättrande åtgärder. Skitsmart tanke. Vad menas med "Fiat-pengarna" förresten?

Patrik Berggren

• Jobba Hemifrån
« Svar #4 skrivet: 14 dec-09 kl 14:41 »
Investera i "cashflow" (kassaflöde/penningflöde), t ex genom att skapa informationsprodukter, tjäna pengar på webbplatser eller varför inte börja med network marketing.

Skriv lite tips i denna tråd om hur man kan komma igång och tjäna pengar på internet, som verkligen är en bra investering som kan öka med 5 - 10 % per månad, eller mer beroende på hur aktiv man är.

Sysslar själv med internetmarknadsföring (tjäna pengar på internet) på heltid sedan 2 år tillbaka

Mvh
Patrik Berggren

Miamiamia

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 15 dec-09 kl 22:08 »
Jag är lite mer inne på att förvärvsarbeta snarare än att sitta och tjäna pengar på internet. Är mer inne på att spara de pengar jag redan har.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 15 dec-09 kl 22:45 »
Ekologisk blir man när man inser att pengar är medel inte mål.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dräng

• -
« Svar #7 skrivet: 17 dec-09 kl 14:26 »

Tungt sagt! Det bästa jag läst på länge, det borde stå på insidan av varje ytterdörr i hela världen.

Men ja, mark då? Det behöver ju inte vara skog som ju är en väldigt(?) långsiktig investering. Du kan ju köpa någon mark som du senare kan använda till något. Du skulle kunna dela med dig av den till stadsbor som vill odla t.ex. Överskott kan ju gå till verksamheten som sköter marken och går det bra kan du senare sälja marken i lika stora delar till alla som brukar den.

Patrik Berggren

• Jobba Hemifrån
« Svar #8 skrivet: 17 dec-09 kl 16:22 »

Helt riktigt. Pengar är det som ger oss möjlighet att göra det vi vill

/Patrik Berggren

Patrik Berggren

• Jobba Hemifrån
« Svar #9 skrivet: 17 dec-09 kl 16:26 »
Jag är lite mer inne på att förvärvsarbeta snarare än att sitta och tjäna pengar på internet. Är mer inne på att spara de pengar jag redan har.
Själv är jag inne på att få min frihet där jag själv bestämmer OM jag vill jobba och om jag vill jobba så väljer jag exakt VAD jag vill jobba med.

Att förvärsarbeta är detsamma som att "bara klara sig" och göra någon "annan rik".

/Patrik Berggren

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 17 dec-09 kl 16:34 »
Själv är jag inne på att få min frihet där jag själv bestämmer OM jag vill jobba och om jag vill jobba så väljer jag exakt VAD jag vill jobba med.

Du jobbar ju inte, du säljer förpackad luft till intet ont anade människor.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #11 skrivet: 17 dec-09 kl 16:52 »

Att förvärsarbeta är detsamma som att "bara klara sig" och göra någon "annan rik".

/Patrik Berggren

"Bara klara sig" nähä, du, det är det inte om man har minsta ekonomiska sinne. Jag tjänar inte en spec hög lön och jag har mycket pengar över varje månad och lever ett gott liv ändå. "Göra någon annan rik" är sant, dock, men jag tycker företagande är urtrist och jag unnar den som tjänar på mitt arbete både pengarna och det besväret.
elliha.blogspot.com

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #12 skrivet: 17 dec-09 kl 17:36 »
http://www.betterglobe.com/treesRegistration.aspx?aid=

Här kan du göra något bra för klimatet samt för några av jordens fattigaste folk samtidigt som du under en period av 5-20 år kan tjäna pengar på dina donerade träd
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 17 dec-09 kl 17:40 »
Vill man ha ränta, kan man låna till mikroföretagare, som för en eller annan tusenlapp, kan ändra sitt liv.  En stick eller symaskin i ett uland kan ändra mycket för en kvinna med några barn.

trädman

« Svar #14 skrivet: 17 dec-09 kl 19:57 »
Investera i "cashflow" (kassaflöde/penningflöde), t ex genom att skapa informationsprodukter, tjäna pengar på webbplatser eller varför inte börja med network marketing.

Skriv lite tips i denna tråd om hur man kan komma igång och tjäna pengar på internet, som verkligen är en bra investering som kan öka med 5 - 10 % per månad, eller mer beroende på hur aktiv man är.

Sysslar själv med internetmarknadsföring (tjäna pengar på internet) på heltid sedan 2 år tillbaka

Mvh
Patrik Berggren

Hur bär man sig år för att investera i Cashflow? Att investeringar kan generera cashflow, åt både det ena och det andra hållet är bekant. Liksom att investeringen i sig oorsakar ett negativt cashflow när den ska betalas.

Patrik Berggren

• Jobba Hemifrån
« Svar #15 skrivet: 17 dec-09 kl 20:05 »

Hur bär man sig år för att investera i Cashflow? Att investeringar kan generera cashflow, åt både det ena och det andra hållet är bekant. Liksom att investeringen i sig oorsakar ett negativt cashflow när den ska betalas.

Alla investeringar har antingen ett cashflow eller/och "capital gain". Den senare, "capital gain", är den vanligaste typen av investeringar (många aktier, fonder, banksparande etc.).

Jag gillar investeringar som direkt, eller inom kort tid, genererar positivt "cashflow"

/Patrik Berggren

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 17 dec-09 kl 20:16 »
Det finns många sätt att tjäna pengar på nätet, jag har använt en del av livet även åt det, bla drivit webb-hotell redan i början av nittiotalet.

Väldigt många är tvivelaktigt seriösa, "Get Rich Quick" där man antingen säljer en billig vara till överpris i ett pyramidsystem eller helt enkelt tar betalt för att tala om att man kan ta betalt för att tala om.

Eller samlar en massa gratisinfo i public domain och stöper om det till någon sorts kurs.

Enligt mottot "Den siste idioten är inte född" går det givetvis att göra en hacka på det mesta, men oftast blir det inte så mycket av det för de flesta.

Miamiamia

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 17 dec-09 kl 23:05 »
Nu har det verkligen blivit snurr på tråden här då, trevligt!

Visst är det väl så att pengar bara är ett medel, men det är ett väldigt viktigt medel. Samhället är uppbyggt kring pengar. Pengar är väldigt viktigt för människor. Sedan ska man ju inte tro att pengar gör en lycklig, men brist på pengar ger mycket oro hos många.

Hursomhelst, att köpa träd utomlands kan vara en idé. En mycket långsiktig idé. Får fundera mer på saken, har redan funderat lite på det.

Någon som har några fler förslag? :-)

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 18 dec-09 kl 00:08 »
Nu har det verkligen blivit snurr på tråden här då, trevligt!

Visst är det väl så att pengar bara är ett medel, men det är ett väldigt viktigt medel. Samhället är uppbyggt kring pengar. Pengar är väldigt viktigt för människor. Sedan ska man ju inte tro att pengar gör en lycklig, men brist på pengar ger mycket oro hos många.

Hursomhelst, att köpa träd utomlands kan vara en idé. En mycket långsiktig idé. Får fundera mer på saken, har redan funderat lite på det.

Någon som har några fler förslag? :-)

Pyramidspelsnorrman verkar ligga bakom.
en googlad länk Blev lite misstänksam då inget företag presenterades.
å andra sidan, om allt vore korrekt skött så hade iden varit finemang!
Alex
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 18 dec-09 kl 09:25 »
Jag behövde inte googla, det räckte med länken i profilen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser