Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skatt, privatperson hyr ut lantbruk  (läst 12100 gånger)

louise

• Gäst
skatt, privatperson hyr ut lantbruk
« skrivet: 02 dec-09 kl 13:04 »
har mejlat skatteverket, men det tar ju tre veckor att få svar. Nån som vet vilken skatt (%) man ska betala om man som privatperson hyr ut sitt lantbruk?

Fordson

SV: skatt, privatperson hyr ut lantbruk
« Svar #1 skrivet: 02 dec-09 kl 17:05 »
Ska du ge upp?
Skulle tippa på att det är 30%.
« Senast ändrad: 02 dec-09 kl 19:04 av Fordson »

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 dec-09 kl 20:03 »
Tippning gills inte:-)

Ge upp? Verkligen inte! Jag klurar på smart skatteplanering.

Fordson

« Svar #3 skrivet: 03 dec-09 kl 09:34 »
Men ring skatteverket. Det gör jag alltid. Mail kan man inte vänta på.
Min erfarenhet är att dom faktiskt är ganska tillmötesgående och hjälpsamma.

Mor i Katthult

• fd fårfarmare med stor familj
    • Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 03 dec-09 kl 09:44 »
När du säger hyr ut sitt lantbruk, menar du då enbart jordbruksmark, eller hel fastighet eller lantbruksföretag?
Livet är för kort för att vänta...

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 dec-09 kl 17:52 »

Den fastighet det gäller är både mark och ekonomibyggnader. jag ska inte hyra ut ett företag. Och som parantes kan jag nämna att jag aldrig hört talas om folk som hyr ett företag, är det verkligen möjligt att sådant finns?

Jag ringer av princip aldrig skatteverket förjag vill ha alla deras svar skriftligt. De har svarat idag, men helt obegripligt, så jag har ställt en följdfråga.

Mor i Katthult

• fd fårfarmare med stor familj
    • Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 03 dec-09 kl 18:10 »
Uthyrning av mark och ekonomibyggnader är samma som att arrendera ut. Det skall tas upp som intäkt i den deklaration som lämnas in för fastigheten. Om du går med vinst skall således både egenavgifter och skatt betalas in.  :-\
Livet är för kort för att vänta...

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 dec-09 kl 21:22 »
Jag vet att man ska skatta för alla inkomster. Men jag förstår inte vad som skulle vara så speciellt med ordet "arrendera ut". Det är inget skattemässigt begrepp för mig. Menar du att man betraktas som företag bara för att man arrenderar ut nåt?

Min förhoppning är förstås att privatpersonen betalar lägre skatt än aktiebolaget, dv inte 60 % som du förslår.

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 dec-09 kl 22:35 »
Äger man en jordbruksfastighet så är man ju automatiskt näringsidkare, och arrendet blir en intäkt i företaget precis som vilken annan som helst. Att hyra ut som privatperson kan ju bara funka på hobbynivå eller svart. Annars är det ju en rörelse.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 dec-09 kl 22:40 »
men du gör ju så ex, vad fan är poängen?

trädman

« Svar #10 skrivet: 04 dec-09 kl 00:28 »
Oavsett vad du kallar upplåtelsen av marken och byggnaderna hamnar avgiften/hyran/arrendet som en intäkt i ägarens näringsverksamhet. Hur den intäkten sedan beskattats beror alldeles på vad ägaren har för skattesituation i övrigt. Har denne gott om eget kapital kan det räcka med kapitalskatt (genom räntefördelning) sen finns hela skalan uppåt till värnskatt, eller vad det nu heter när man betalar 25% i statsskatt.

Hyr man ut en privatbostad på en jordbruksfastighet tror jag man i praktiken kan välja att ha den "i rörelsen" där både kostnader och intäkter i näringsverksamheten eller som privatbostad där man inte får göra avdrag för kostnader, men intäkten beskattas som inkomst av kapital efter någotslags schablonavdrag.

Det är svårt att se att det finns så mycket skattevinster att göra genom att hyra ut sin fastighet till eget bolag el liknande.

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 dec-09 kl 13:54 »
men du gör ju så ex, vad fan är poängen?

Poängen har inget med skatter att göra, utan bara ett sätt att skydda sin gård om rörelsen går åt skogen. Sprida risken helt enkelt.
Lägger man arrendet på samma summa som ägaren betalar i räntor, så blir det ju heller ingen skatt för ägaren.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 dec-09 kl 14:10 »
Jamen! Det är ju skatten jag försöker komma åt. Men ägaren /åprivatpersonen måste ju betala skatt på inkomsten, så man kommer ju inte undan.

trädman

« Svar #13 skrivet: 04 dec-09 kl 21:49 »
Jamen! Det är ju skatten jag försöker komma åt. Men ägaren /åprivatpersonen måste ju betala skatt på inkomsten, så man kommer ju inte undan.

Nej, det är nog det som är avsikten med systemet. För att kunna ta ut pengar ur sin näringsverksamhet med låg skattebelastning bör verksamheten gå bra så man kan bygga upp ett stort eget kapital vilket ger möjlighet till räntefördelning (endast kapitalskatt) vilket i sin tur gör det "billigt" att öka det egna kapitalet. Dvs det gäller att komma in i en god cirkel.

I övrigt finns nog inte så väldigt mycket att göra om man inte har rejält stora intäkter och har råd att bygga strukturer med utländska bolag osv. Det kostar dock så mycket att det krävs rejäla belopp för att man ska ha råd att betala arvodena till behövliga advokater, skatteexperter osv.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 04 dec-09 kl 21:59 »
Allmogen är inte fullt så inavlad som vissa kanske tror.
Hade det funnits ett kryphål så var det i allmänt bruk sen länge.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 dec-09 kl 12:09 »
Hemskt månbga lantbruk drivs som AB och eftersom det är förbjudet för AB att äga lantbruk, så tror man ju liskom att det är nåt ekonomiskt smart de kommit på där..

trädman

« Svar #16 skrivet: 06 dec-09 kl 00:22 »
Hemskt månbga lantbruk drivs som AB och eftersom det är förbjudet för AB att äga lantbruk, så tror man ju liskom att det är nåt ekonomiskt smart de kommit på där..

Som skattesystemet ser ut i dag är det sällan någon skattemässig poäng i sig att driva verksamheten i AB. Tidigare var skillnaderna större och om verksamheten var av det lite mer omfattande slaget så fanns det nog en del skattevinster att göra.

Däremot kan det finnas andra goda skäl att driva verksamheten i AB. Det är exempelvis en bra modell för att hantera flera delägare, som kanske inte alla äger fastigheterna som brukas. Det kan också vara en fördel för att bygga en barriär mellan sin privata egendom och företagets om verksamheten innebär ekonomiska risker som och man vill begränsa sin personliga exponering. Det senare förutsätter att man har nog med kapital för att göra bolaget oberoende av personliga borgensåtaganden, fastighetsinteckningar i privatägda fastigheter osv.

Existens?

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 dec-09 kl 09:31 »
Sköter man ett AB på rätt sätt, så det uppfyller de krav som trädman drog upp, så är ett AB alltid att föredra, oavsett vad för verksamhet man bedriver.
Det blir då ett bra skydd mot den rävsax som en enskild firma kan bli.

Skattemässigt så går dock det mesta jämt ut.

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 dec-09 kl 11:19 »
Äh. Besviken.

Men det är ju nåt med att det kan redovisas som inkomst av kapital, är det nån fördel? Och ibland betalar man särskild löneskatt, inte de vanliga skatterna som i enskild firma. Vad är det? Och när får man göra det?

trädman

« Svar #19 skrivet: 08 dec-09 kl 00:16 »
Äh. Besviken.

Men det är ju nåt med att det kan redovisas som inkomst av kapital, är det nån fördel? Och ibland betalar man särskild löneskatt, inte de vanliga skatterna som i enskild firma. Vad är det? Och när får man göra det?

Du kan beskatta en del av överskottet i enskild näringsverksamhet som kapital också (räntefördelning). Syftet med detta var bland annat att minska skilnaderna mellan AB och andra företagsformer. Ju större eget kapital destu större blir beloppet du bara betalar kapitalskatt på. Dessa inkomster är då naturligtvis inte pensionsgrundande, underlag för SGI osv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 2 användare (1 dolda)
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser