Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  en fråga  (läst 954 gånger)

fjällan

• Östergötland
en fråga
« skrivet: 02 dec-09 kl 08:36 »
mina bin har inte dragit ner all t bifor i år, för första ,gången  använder jag fodringslådor, kanfodret vara kvar ? eller frysr det , blir för kallt tak för bina eller? om jag tömmer dom kanlådorna sitta kvar då? enkelt att stödfodra i vår t.ex
enannan fråga , jag har 24 ramar med cementhonung . från granbarkborren sägs det,(f-n) vad göra? doppa i varmvatten och fodra i vår? 24ramar?

fjällan

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
SV: en fråga
« Svar #1 skrivet: 04 dec-09 kl 16:55 »
Ja, spara cementhonungen till våren. Doppa dem i vatten innan och sätt dem på kupan i april månad under yngellådan. Då kommer bina sakta men säkert att slicka rent ramarna och använda honungen till foder för ynglet. OBS: du måste täcka av honungen om den är lockad.

Nu är det sent kanske, men annars hade jag prövat att fylla ballonger och försökt att värma upp fodret och gett dem det i en matarbräda istället. Nu kanske det är bättre att ta in det och försöka mata dem med ballong efter rensningsflygningen istället. Om du lämnar det på finns det risk att det suger åt sig vatten och börjar att jäsa och annat. Så därför är det bättre att plocka av det nu.

Lycka till.
//Roger

fjällan

• Östergötland
SV: en fråga
« Svar #2 skrivet: 06 dec-09 kl 23:07 »
tack snälla för svar, ska göra som du säger

Dela detta:

* Inloggade just nu

849 gäster, 1 användare
Idellazkk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser