Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla bord ska se lite slitet ut.  (läst 36738 gånger)

Lycka

• Ångermanland
Måla bord ska se lite slitet ut.
« skrivet: 01 dec-09 kl 08:25 »
Jag har fyndat ett bord på loppis.
Måste måla om det.
Hur målar jag det och får det att se gammalt och slitet ut.
Hedemorahöns

Jennyt

• Västergötland
SV: Måla bord ska se lite slitet ut.
« Svar #1 skrivet: 01 dec-09 kl 09:17 »
Det gäller att måla många olika lager. Helst en färg under och en över. Ännu snyggare med tre olika färger. Måla första lagret och närd et är tar du en scottsprite (stavning) och "suddar på lämpliga ställen, måla nästa lager när det förasta torkat, gör likadant och igen och igen. Försök sudda på de naturliga slitställena. Kan vara snyggt att avsluta med en typ lasyr, så att färgen blir lite "randig" ton i ton. Allra sist kan du ta en tandborste och sprätta lite svart eller mörkbrun färg.

Jag ahr sett en möbel som var brunröd under och turkosblå ovanpå. URSYGGT ;)

Hoppas du blir nöjd. Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #2 skrivet: 01 dec-09 kl 10:49 »
I årets sista nummer av Vi i Villa finns beskrivit hur man målar en kommod så den ser gammal o sliten ut. Det fungerar säkert också på ett bord.
http://www.viivilla.se/Inredning/Mobler/Mobler-med-vacker-patina.aspx?menu=&area=&noarea=0&category=&std=false
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #3 skrivet: 01 dec-09 kl 18:08 »
Jag tycker det känns konstigt att lägga ner tid på att få något att se gammalt och slitet ut!

Det skulle jag aldrig lägga tid på, men för den som vill är lasyr, stålull och kanske 3 olika färger som avviker något från varandra en utgångspunkt.

(med avviker något menar jag att man bara ska bryta färgerna något genom att t.ex ta en huvudfärg och slå av kanske hälften lika fördelat i två andra kärl. I dessa tillsätter man lämplig liten mängd för att få en avvikande ton, till vit färg kan man kanske t.ex. bryta med en gnutta rött resp gult.)
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 01 dec-09 kl 22:08 »
Bordet är gammalt men så tråkigt att
bara måla det rätt upp och ner.
Ska iaf prova, det med stearin lät spännande.
Tack ska ni ha för tipsen
Hedemorahöns

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 02 dec-09 kl 00:16 »
Det finns färg som krackelerar och då kommer underliggande färg fram och färgen ser sprucken ut och i mitt tycke mer åldrat än att slipa och göra onödiga jack med kedjor och andra tillhyggen.
Hur ser andra gamla möbler ut?
 Inte har man väl tappat så många hårda saker på dem eller hammare eller jackat med syl eller diverse förstörelse föremål...
Jag är personligen rädd om mina möbler...och jag skulle inte vilja ha jackiga möbler...så tråkigt...det kan ju räcka med att torka lite extra med en grovporig svamp på de mest utstickande ytorna som kanterna på bordsbenen eller tag en hårdare papperstuss och tag ett tag med den på bordskanten...
Panduro har det säkert eller en välsorterad målarfirma.
Är träet fint kan man väl bara lasera det och använda en brytande ton = pigment i. Måla det som marmorering det är en gammal teknik och olika nyanser i olika stråk och målat med pensel och svamp etc... och i olika lager tunnt, tunnt på varandra. Böcker om sådant får du nog tag i på bibblan.
Är det egentligen en fin gammal modell av möbel som kan vara värt en hel del bör rustas varsamt, och kanske för värdets skull bör bevaras i brefintligt skick, hör med antikhandlare.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 02 dec-09 kl 10:31 »
Nu e hade lacerat som en duk ovanpå bordet, i blått och rött, sedan hade de målat ett par lingonkransar på mitten. Låter lite konstigt, men det var jättefint.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 02 dec-09 kl 11:09 »
ja ja ::) jag har ingen konstnärlig ådra :'(
Blir glad om jag klarar målningen ;)
Guben har sagt NEJ detta projekt får jag klara själv.
Hedemorahöns

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 02 dec-09 kl 11:13 »
Du kommer klara det galant :D Heja, heja

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 02 dec-09 kl 11:48 »
tack Jenny
Orden värmer en tants hjärta :)
Hedemorahöns

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 20 feb-12 kl 08:19 »
Väcker denna tråd igen.
Flera förslag.
Hedemorahöns

Lucky luke

• The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
« Svar #11 skrivet: 20 feb-12 kl 12:49 »
Hejsan! Jag brukar "Relica" gitarrer och då gör jag följande. Slår emot på lämpliga ställen med olika verktyg så den ser kantstött ut. Därefter raspar jag ytan på vissa ställen. Nu går jag på och grundar med en "primer" finns att köpa på Biltema eller i ditt fall kanske en grundfärg. Efter primern gnuggar jag in lite snus och kaffesump mot primern. Sandpapprar med ett grovt sandpapper och lackar sen med den färg jag vill ha. I ditt fall så skulle jag ställa ut bordet så det får bli lite väderslitet en till två veckor.............tada bordet kommer se äldre ut
Hälsningar från Michael

Just_me

• Småland
« Svar #12 skrivet: 20 feb-12 kl 14:02 »
Googla på det eller kolla youtube, såg nått på äntligen hemma en gång i den stilen :)

Annars kan man slå lite med en kedja när man målat 2-3 lager så blir det nött och färgen spricker lite.

Lägg ut bilder sen så vi får se resultatet :D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 20 feb-12 kl 14:21 »
Jag kan ju inte lägga ut bilder har inte lärt mig under alla år :-\
Hedemorahöns

Just_me

• Småland
« Svar #14 skrivet: 20 feb-12 kl 14:36 »
Jag kan ju inte lägga ut bilder har inte lärt mig under alla år :-\

Om du lyckas få in bilden på datorn kan du göra så här:

Högerklicka på bilden så du får upp en rull-list.
Klicka på "Egenskaper"
Kolla så att "storlek" är under 192kb

Är den över 192kb måste du göra följande (finns säkert mer än ett sätt men så här gör jag)

Högerklicka på bildfilen
sätt pilen över "Öppna med"
Välj "Microsoft office Picture manager"

När den öppnats klickar du på "Redigera bilder" längst upp i mitten.
Välj "komprimera bilder" bland valen till höger.
Bocka i "Webbsidor" och klicka "Ok"
Spara bilden så.

Sen är det bara att klicka på "Fler alternativ" här där du skriver inlägg.

"Välj fil" -> leta upp din bild och så ok.

De flesta försöker lägga till bilder som är för stora och så ger de upp när det inte går :)

Hoppas det här hjälpte lite!

malarmaster

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 feb-12 kl 16:47 »
det enklaste ochdet jag gör för att möbler ska se antika ut är följande:
möbeln måste vara trären från början,hack o repor får gärna vara kvar.
måla möbeln med en oljebaserad grundfärg(matt) kulör kan vara ljusgrå eller krämgul. .på kanter o utsatta bitar behöver den inte täcka,fyll inte heller sprickor,repor o hack med färg,de skall helst vara trärena.
efter torkning slipa utsatta ytor med ett slippapper korn 120-150,slipa längs med träfibrerna.utsatta ytor = de ytor som är utsatta för slitage typ kanter hörn m.m. slipning skall utföras så det blir mjuka övergångar till trä.
sedan blandar man kokt linolja med hälften balsamterpentin,tillsätter grön umbra(ett pulverfärgpigment) i oljan till önskad ton,målar på med en bred pensel samt efter 10-15 minuter torkar av överskottet med en trase.
du får nu en skitig yta som ser enormt använd ut,sliten och gammal.vill man ha den riktigt matt strör man över krita och borstar av.
jag har säkert gjort över 1000 möbler med denna metod o möblerna finns i de flesta antikaffärer,är det en 1700-talsmöbel i grått är det säkert en kopia från mig.du ser ingen skillnad på äkta o "fusk" då möblerna från början är 1800-tal med tillagda detaljer. Ulf

La Ladin

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 20 feb-12 kl 19:40 »

det enklaste ochdet jag gör för att möbler ska se antika ut är följande:
möbeln måste vara trären från början,hack o repor får gärna vara kvar.
måla möbeln med en oljebaserad grundfärg(matt) kulör kan vara ljusgrå eller krämgul. .på kanter o utsatta bitar behöver den inte täcka,fyll inte heller sprickor,repor o hack med färg,de skall helst vara trärena.
efter torkning slipa utsatta ytor med ett slippapper korn 120-150,slipa längs med träfibrerna.utsatta ytor = de ytor som är utsatta för slitage typ kanter hörn m.m. slipning skall utföras så det blir mjuka övergångar till trä.
sedan blandar man kokt linolja med hälften balsamterpentin,tillsätter grön umbra(ett pulverfärgpigment) i oljan till önskad ton,målar på med en bred pensel samt efter 10-15 minuter torkar av överskottet med en trase.
du får nu en skitig yta som ser enormt använd ut,sliten och gammal.vill man ha den riktigt matt strör man över krita och borstar av.
jag har säkert gjort över 1000 möbler med denna metod o möblerna finns i de flesta antikaffärer,är det en 1700-talsmöbel i grått är det säkert en kopia från mig.du ser ingen skillnad på äkta o "fusk" då möblerna från början är 1800-tal med tillagda detaljer. Ulf

Jo, för det allra mesta ser man skillnad på 17 och 1800-tal om man har ett någorlunda tränat öga. Och har någon lyckats med konststycket att "förfalska" 1700-talsmöbler på det viset tycker i alla fall jag att man kan ifrågasätta etiken i det...  ::)

snöängeln

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 20 feb-12 kl 19:48 »
Har målat mitt köksbord med vanlig linoljefärg (tunt lager) o efter några år är de helt naturligt slitet efter någa skurningar med såpa o grön hushållssvamp antar att det går o skynda på prosessen genom o skura/skrubba bordet när färgen är helt torr o kanske använda lite trollull också för mer slitna hörn o  kanter

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 20 feb-12 kl 19:57 »

Jo, för det allra mesta ser man skillnad på 17 och 1800-tal om man har ett någorlunda tränat öga. Och har någon lyckats med konststycket att "förfalska" 1700-talsmöbler på det viset tycker i alla fall jag att man kan ifrågasätta etiken i det...  ::)
de säljs såklart inte som 1700-talsmöbler, utan som trendiga inredningsdetaljer. Jag har sett sådana, och om det är malarmaster som gjort dem, så är han skicklig, de är väldigt fina. Men ingen har påstått att det är 1700-tal i de butiker jag har varit i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 21 feb-12 kl 07:31 »
Nja inte behöver de varken se ut som 17 eller 1800-tal ;)
Men tack för alla tips brån snus *fniss" till grön umbra.

Skicka gärna flera :)
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser