Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla bord ska se lite slitet ut.  (läst 36060 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Måla bord ska se lite slitet ut.
« Svar #20 skrivet: 21 feb-12 kl 08:05 »
Jag brukar måla med en matt grundfärg (rekommenderar Flyggers), bara 5 enheters glans och stryka på med en disksvamp. Färgen blir fint ojämn och det är lätt att putsa bort färgen på kanterna eller där man brukar hitta slitaget. Vill man sedan måla om så har man en bra grund.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Visigot

  • Inlägg: 160
    • Västergötland
SV: Måla bord ska se lite slitet ut.
« Svar #21 skrivet: 27 feb-12 kl 21:04 »
Jag målade om ett köksbord för några år sedan. Jag använde enklast tänkbara verktyg. Först målade jag ljusblått på de ställen där jag ville att bordet skulle vara slitet - ex på kanter och på bordsbenen. Sen tog jag klövervaseline (finns ju att köpa överallt) och smetade på de ljusblåa partierna. Därefter målade jag hela bordet antikvitt, jag målade alltså även ovanpå de ställen där jag smetat vaseline. När färgen torkat var det bara att ta en trasa och gnugga bort vaselinet - så de blåa partierna kom fram.  :D
Fast man bör använda en pensel som man inte är alltför rädd om eftersom den blir rätt kletig.
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Måla bord ska se lite slitet ut.
« Svar #22 skrivet: 27 feb-12 kl 21:12 »
Fick faktiskt knepet med vax(vaselin)
Tack tack.
Hedemorahöns

oscar97

  • Inlägg: 90
  • Dvärg New Hampshire
    • Skåne
SV: Måla bord ska se lite slitet ut.
« Svar #23 skrivet: 01 apr-12 kl 20:18 »
Det går även att ta hårspray under färgen och sedan skrubba bort färgen ;)
..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 1 användare
krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser