Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antwerpen Skägghöns erfarenheter???  (läst 18468 gånger)

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
Antwerpen Skägghöns erfarenheter???
« skrivet: 28 nov-09 kl 17:08 »
Hej jag undrar vilken färg min antwerpen skägg tupp har???

mvh njura
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Gert

• Småland
SV: Antwerpen skägghöns färger
« Svar #1 skrivet: 28 nov-09 kl 17:16 »
Ser ut som blå rapphönsfärgad men jag har inte hört talas om att den färgen skulle finnas på antwerpen.
Vet du nåt om hans föräldrar? Bilder kanske?

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #2 skrivet: 28 nov-09 kl 17:22 »
jag vet inte hur hans föreldrar såg ut, när jag köpte honom så fanns det bara en massa blåa + han.

jag gissa med på blå rapphönsfärgad men hittar inte färgen på internet.

mvh njura

Gert

• Småland
« Svar #3 skrivet: 28 nov-09 kl 17:25 »
Jag har nu hittat en blå rapphönsgärgad på den tyska hemsidan men den är under kategorin
inte erkänd färg i tyskland. Dom kallar den blå guldhalsad.

http://www.antwerpener-bartzwerge.de/

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 28 nov-09 kl 17:28 »

För att säkert kunna veta vad det är för färg bör man se en höna också. Om han kom från en grupp med blåa verkar det troligt att han är en färgkorsning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gert

• Småland
« Svar #5 skrivet: 28 nov-09 kl 17:39 »
Han saknar en del av tekningen för att kunna klassas som en färgren rapphönsfärgad.
När jag tänker efter så fick jag likadana när jag korsade svart och isabell porslin.
Avsikten jag hade med den korsningen var att ta fram pärlgrå antwerpen vilket lyckades så småningom.

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #6 skrivet: 28 nov-09 kl 17:42 »
Han saknar en del av tekningen för att kunna klassas som en färgren rapphönsfärgad.
När jag tänker efter så fick jag likadana när jag korsade svart och isabell porslin.
Avsikten jag hade med den korsningen var att ta fram pärlgrå antwerpen vilket lyckades så småningom.

jaha....jag som hoppades på att få tag i hönor till honom i samma färg :( :-\

Gert

• Småland
« Svar #7 skrivet: 28 nov-09 kl 17:43 »
Jag kan lova dej att det inte finns  såna i sverige.

_olfi_

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 28 nov-09 kl 17:43 »
NJURA!! Var rädd om den tuppen, mycket ovanlig färg.. Har du vaktelfärgade Antwerpen också?

Nu kanske det inte går att hitta en guldhalsad höna till honom, men han kan komma till nytta ändå. T ex, sätt honom på en vaktelfärgad höna så får du blå vaktel kycklingar, korsa tillbaka en blå vaktel tupp på en till vaktelfärgad höna för att få färgen helt ren. Det var därför jag frågade om du hade vatelfärgade också...

Ojoj, den där tuppen vill jag också ha!! Jag vill nämligen få fram blå vaktel, jag har själv Antwerpen i vaktel, svart och blå kanttecknad, men det är alldeles för svårt att få fram blå vaktel med hjälp av rent blåa djur.
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Gert

• Småland
« Svar #9 skrivet: 28 nov-09 kl 17:45 »
Jag håller med, satsa på blå vaktel istället.

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #10 skrivet: 28 nov-09 kl 17:48 »
????????????????????????jag fattade inte ett skit av det där, när jag köpte honom hängde det med 2 blåa hönor (döda). hade det gått o parat med dem??  Vill du ha honom kom och ta honom!!!

var bor du??

Gert

• Småland
« Svar #11 skrivet: 28 nov-09 kl 17:48 »
På 80-talet fanns det en ljus blå-gul vaktelfärgad variant som hade vaktel teckning
men med färger som en isabell porslin. Kanske kan du återskapa den färgen med hjälp
av denna tuppen.

_olfi_

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 29 nov-09 kl 16:46 »
På 80-talet fanns det en ljus blå-gul vaktelfärgad variant som hade vaktel teckning
men med färger som en isabell porslin. Kanske kan du återskapa den färgen med hjälp
av denna tuppen.

Om den ska ha så där ljusgul färg som på en isabell gissar jag på att man måste blanda in silver vaktel...
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Gert

• Småland
« Svar #13 skrivet: 29 nov-09 kl 16:53 »
Nä, man tog en vaktell tupp  och parade den med en isabell porslin höna.
Sen vardet syskonparning som gällde tills man fick önskat resultat.

_olfi_

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 02 dec-09 kl 21:42 »
av denna tuppen.

Var det möjligen denna färg? (se marginalen)

http://www.belgians.jatman.co.uk/mag/105/index.html

Gert

• Småland
« Svar #15 skrivet: 02 dec-09 kl 21:44 »
Citera
Var det möjligen denna färg? (se marginalen)

Ja, det var mycke likt.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 02 dec-09 kl 21:46 »
Um... Vad är det de grillar i en av bilderna? O__o'' (först en massa antwerpenbilder och sedan ser man något köttigt likt kyckling grillas  ::))
Söta små filurer! ;D De svarta är mina favoriter... Fick fram en kyckling förra året men den dog... =/
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

JBF

• Småland
« Svar #17 skrivet: 02 dec-09 kl 21:53 »
En herre som hjälpte mig en del i min hönsodlarungdom för ca 15 år sedan hade Antwerpen. Himla trevlig ras, synd bara att tupparna är aggressiva som få.. Herren i fråga hade vaktelfärgade, silver vaktel och blå/gul. Han flyttade tillbaka till Västergötland nånstans från min lilla håla i småland där han hade verkat som pastor i missionskyrkan. Vet ej om detta är till hjälp, för han kanske inte ens lever längre. Men färgen fanns i alla fall i mitten på nittiotalet i småland.

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

_olfi_

• Medelpad
« Svar #18 skrivet: 03 dec-09 kl 19:44 »
Ja visst är det en härlig ras.. Lite konstigt att den inte blivit mer populär än vad den blivit nu på senare år, då den vunnit nationalen, osv. Lite PR brukar hjälpa, men det är fortfarande omöjligt för mig att sälja Antwerpen  >:(

Jag har dem i guld-svart vaktelfärgat, svart, och blå randtecknad. Mycket bra djur på alla färger...

Tror ni (Gert kanske?) att det går att ta fram blå vaktel med hjälp av de blåa? Kanske tar lite lång tid innan man får ordning på färgen...

Gert

• Småland
« Svar #19 skrivet: 03 dec-09 kl 19:59 »
Jag satte ihop en vaktelfärgad tupp med en blå höna och fortsatte sedan med far x dotter parning
så redan i andra generationen så hade jag hyfsade blå vaktelfärgade antwerpen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser