Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antwerpen Skägghöns erfarenheter???  (läst 18467 gånger)

Anna Ho

• Östergötland
SV: Antwerpen skägghöns färger
« Svar #20 skrivet: 04 dec-09 kl 09:14 »
En av mina goaste hönsvänner har en massa olika Antwerpen färger (vaktel, guld & silver, svartvit fläckig och svart).
Tycker rasen är jättefin och skulle gärna ha, men tupparnas galande "gör ju hål i huvet på en"  *ryser*  >:( ;D
« Senast ändrad: 04 dec-09 kl 09:35 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

stuvhult

• Blekinge
« Svar #21 skrivet: 04 dec-09 kl 12:12 »
Ja jösses!

Det här galandet smygs det inte med.
Några stycken som gal ikapp kan faktiskt få öronen att gråta....
Dock är det en av mina favoritraser.
Jag och min dotter Moa bor på en liten gård i skogen med familjen. Vi har en dansk svensk gårdshund som heter Zlatan och alla höns:Plymouth rock, Antwerpen skägghöns, Maran, Isbar,Mignon, Mandarinänder.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #22 skrivet: 06 dec-09 kl 19:14 »
nu går jag tillbaka till min tupp: han är väl inte färgren??? han har svart skägg och fjädrarna i kragen är delvis svarta.  kan man fortfarande göra sådär med en vaktel färgad höna???

jag har fått hem en nu höna nu som är svart/vitfläckig, vad blir det för kycklingar av dem?????

//njura
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Gert

• Småland
« Svar #23 skrivet: 06 dec-09 kl 19:40 »
Jag har haft tuppar som såg lika dana ut och dom kom från en korsning mellan svart och isabell.
Då kan man tänka sej att man får svart vitfläckig, blå vitfläckig kanske också pärlgrå vitfläckig vid en
sån korsning. Men räkna inte med nåt färgrent utan alla får olika nyanser av guld i halsen.

JBF

• Småland
« Svar #24 skrivet: 06 dec-09 kl 19:48 »
Har inte Johnny Nilsson i Laholm (?) en massa antwerpen i olika färger?
Vet inte alls vilka färger som finns i landet nu, men det verkar finnas en del odlare i alla fall...

//JBF som själv haft superfina svarta och vaktelfärgade antisar.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Gert

• Småland
« Svar #25 skrivet: 06 dec-09 kl 19:54 »
Jo, han tog ju SRFs vandringspris i år med vaktelfärgade.
Dessutom fanns det gul vitfläckig som ny färg.

JBF

• Småland
« Svar #26 skrivet: 06 dec-09 kl 19:56 »
Ja, jag såg det på Knallebygdens hemsida. Himla fin ras faktiskt. Synd som sagt på galandet och kaxandet.. Kanske skulle skaffa mig några igen.
Gert, fick du nå napp på västgöten?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

trallallaa

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 10 sep-10 kl 13:01 »
Var ju på en liten tripp till Skåne,där jag hämtade upp lite Antwerpen Skäggisar.
Lite dåliga bilder, men alla är i olika inhägnader,eftersom jag inte vill blanda dem med mina egna ännu:

och ni som har orkat titta ända hit ner,får även se mina små _ _ _ _ _ _ >:D,
ett par:

« Senast ändrad: 10 sep-10 kl 13:09 av trallallaa »

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #28 skrivet: 10 sep-10 kl 13:20 »
Jag har haft denna ras i många färger och det är jättetrevliga höns duktiga värpare och bra ruvare så lycka till  :)

trallallaa

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 10 sep-10 kl 14:00 »
Citera
Grattis till alla nya pippifåglar   Nu gäller det bara att lösa problemet med "rymmaren"
Håv, heter nog lösningen på problemet  ;D .
Jag har en stoooor håv, fungerar utmärkt då en viss lite  Ko Shamo höna, jag har,vägrar gå in!
Din vita kyckling, växer och frodas  ;) .

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #30 skrivet: 10 sep-10 kl 14:08 »
Åh Vad fina!!! :D Kommer du blanda antwerperna? färgerna alltså?
Och S var också väldigt fina! :D:D
EDIT: Hur mycket väger Antwerp's?
« Senast ändrad: 10 sep-10 kl 14:13 av ╚ⓥⓐⓡⓖⓖⓡⓐⓥ╝ ♂ »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #31 skrivet: 10 sep-10 kl 14:30 »
Håv, heter nog lösningen på problemet  ;D .
Jag har en stoooor håv, fungerar utmärkt då en viss lite  Ko Shamo höna, jag har,vägrar gå in!
Din vita kyckling, växer och frodas  ;) .
Rymmaren är lättfångad kvällstid då hon snällt går in i hönshuset och sitter på pinne ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jakobsson

« Svar #32 skrivet: 10 sep-10 kl 14:40 »
Cheeses vlka snyggosar på bild 3 & 4!!! Helsnygga färger!!!

Vart i Skåne har du varit?

//
Jakobssons fru

rackarns

• Närke
« Svar #33 skrivet: 10 sep-10 kl 18:46 »
Va fina dom är! Särskilt den ljusa blommiga på sista bilden. skulle så gärna vilja ha dvärghöns igen.. bara för de är så himla trevliga. Mina Millefleur var supertama. Är antwerpen snarlika mille i temprament/storlek? <3

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 10 sep-10 kl 19:00 »
vet att jan jenå, heter han va?, är väldigt duktig på antwerpen.. har fin fina poäng på sina djur! har varit där och kollat, han har massa fina färger och djur :D

trallallaa

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 11 sep-10 kl 08:54 »
Citera
Åh Vad fina!!!  Kommer du blanda antwerperna? färgerna alltså?
Och S var också väldigt fina! :D
EDIT: Hur mycket väger Antwerp's?
Jag kommer att ha dem uppdelade så att alla porslin går med varandra och vaktel i par och svarta i par.
De väger ca 600-700g .
Citera
Vart i Skåne har du varit?

4 st fick jag från Lina här på forumet, de andra från Ingvar Nilsson i Våxtorp. Det roliga är att han är även domare, så jag fick en bedömning på (Linas) Isabellhöna ,på plats. Hon fick 93 poäng  ;D.

Ingvar hade även stjärtlös Antwerpen Skägg,Grubbe, och en ras som jag glömt vad den hette. Liknar Antwerpen, men har benfjädrar och enkelkam, något  " Ukkel" ??

Citera
Va fina dom är! Särskilt den ljusa blommiga på sista bilden.
Jag tror jag lyckades med den bilden, så därför ser hon extra fin ut  :-*, men jag håller med, hon är fin hon  :P

rackarns

• Närke
« Svar #36 skrivet: 11 sep-10 kl 16:56 »
Var på Bergslagens rasfjäderfäförenings höns-bytar/salu/visningsdag idag och där fanns massor med antwerpen till salu. Det var svårt att hålla plånboken nere i fickan :P Fick inte med mig några höns hem som tur var.. hehe.. men gu så fina de var/är.
Lycka till med dem! :)
Och undrar vad det är för ras på de två bilderna du bifogat sist i första inlägget? fina de också!
« Senast ändrad: 11 sep-10 kl 17:03 av rackarns »

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Antwerpen Skägghöns erfarenheter???
« Svar #37 skrivet: 02 aug-12 kl 22:37 »
Har av en bekants bekant fått tag i fem avelsägg av Antwerpen Skägghöns, ëfter 8 dagar är det två som har utvecklats och lever. Har ingen erfarenhet av rasen, kan någon som har dessa skriva en rad och ev. någon bild? De ska i framtiden gå med mina två Chabo, en tupp och en höna. Har letat lite efter trådar om dem men hittar inte så bra.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Sirpa

• -
SV: Antwerpen Skägghöns erfarenheter???
« Svar #38 skrivet: 03 aug-12 kl 23:36 »
Har ingen erfarenhet av rasen, kan någon som har dessa skriva en rad och ev. någon bild?
Har letat lite efter trådar om dem men hittar inte så bra.

Frågan lagd i tråd :)
« Senast ändrad: 04 aug-12 kl 00:08 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #39 skrivet: 03 aug-12 kl 23:40 »
De ser väldigt köldtåliga ut...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser