Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är Quorn bra?  (läst 12964 gånger)

Littlelemon

Är Quorn bra?
« skrivet: 28 nov-09 kl 13:13 »
Hej!
Jag är vegan men brukar inte äta "färdigmat" så mycket och har därför inte satt mig in så mycket i vilket som är bra eller mindre bra.

En sak är jag dock väldigt skeptiskt mot och det är soyaprodukter. Nu dök frågan upp från min älskade(som också vill gå över till min kost)
huruvida quorn är bra eller ej och jag har ingen uppfattning alls.
Så jag tänkte slänga ut lite frågor kring det:

- Är quorn att betrakta som onyttigt eller hälsofarligt?

- Om det är relativt dåligt, är det i alla fall bättre än att äta kött?

- Om det är bra/dåligt, varför?

Tacksam för svar!

=)

Lemon

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Är Quorn bra?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-09 kl 14:13 »
Om det vore hälsofarligt skulle det nog knappast säljas i affärerna? right..

Det är gott, det finns ju massor av olika fabrikat så där får man prova sig fram. Quorn / Soja produkter har ersatt mitt "köttsliga" behov iaf.. och jag lever ju.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Nordvikare

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 29 nov-09 kl 00:43 »
Mycket quorn-producerat försöker ju efterlikna köttprodukter. Det kan därför vara bra för den som stegvis vill gå över till mer "typisk" vegetarisk kost.

Problemet tycker jag är att det brukar vara rätt dyrt och ganska lite i förpackningarna. Smaken tyckte jag var okej när jag provade korv, biff, nuggets och lasagne för några år sedan. Är väl Hälsans kök som producerar alltihop. Tydligen använder de något bindeämne från ägg vilket gör att veganer inte äter deras produkter.

Jag tror inte quorn i sig är onyttigt. Det är visst någon typ av svamp.
« Senast ändrad: 29 nov-09 kl 00:45 av Nordvikare »
"Om man inte har tid att klappa sina djur, då har man för många."
- Erik Sjödin

Littlelemon

« Svar #3 skrivet: 29 nov-09 kl 13:24 »
Nordvikare:

Just för älsklingen tror jag att det skulle kunna vara bra under en övergångsperiod som du säger, att om man är torsk på kött så kan det vara ett sätt att "klara av" att gå över
till en vegetarisk kost.

För egen del vill jag inte ens tänka på saker som påminner om kött men för min älskling skulle det nog kunna vara perfekt i början.

Ett exempel på varför jag inte äter Soyaprodukter är att Soya-_>Östrogen->Cancer ex.bröstcancer. Men nu var det inte soya det gällde. Ville bara ta upp det som ett exempel för att jämföra och därmed öppna för diskussion kring vilka typer av ämnen, hormoner och liknande som eventuellt kan bildas av quorn

Tror inte att några såna där onaturliga produkter är något att ha i det långa loppet MEN
de kan ju alltid vara bättre eller sämre.

Det jag är ute efter är lite hur snacket går kring just quorn.

Om det exempelvis "enbart" är dåligt för att det är processat men att i övrigt förekommer inga skumma överraskningar.

Tacksam för svar!

Littlelemon

« Svar #4 skrivet: 29 nov-09 kl 13:27 »
Palleman:

ja du man blir vad man äter!

Utifrån faktumet att du äter det i kombination med ditt svar
kan jag bara tolka det på ett enda sätt att det inte är världens mest näringsrika mat. ;)

Om du nu inte skämtade då vill säga...  ??? ;) :)

Hemulen

• Mumindalen
« Svar #5 skrivet: 29 nov-09 kl 13:30 »
Finns gamla trådar om Quorn: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=31042.0

Jag äter Quorn men med måtta, det är mest när barnen tjatar som jag använder det. Svamp är knepiga organisamer och jag tror inte man ska ha det som basföda. Att äta någon gång då och då gör nog ingen större skada.

Quorn är inte veganskt, innehåller äggvita.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #6 skrivet: 29 nov-09 kl 16:50 »
Palleman:

ja du man blir vad man äter!

Utifrån faktumet att du äter det i kombination med ditt svar
kan jag bara tolka det på ett enda sätt att det inte är världens mest näringsrika mat. ;)

Om du nu inte skämtade då vill säga...  ??? ;) :)

Verkligen... men hur du nu menar är en gåta. Quorn är bra grejjer, för mig.. för nån annan, kanske inte.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

kanatlia

« Svar #7 skrivet: 29 nov-09 kl 17:10 »
Jag kanske har fel, men Quorn brukar väl inte vara veganskt?

Littlelemon

« Svar #8 skrivet: 29 nov-09 kl 19:56 »
Kanatlia:

Pojkvännen har nog inga tankar på att bli vegan ( närmsta tiden iaf)
Så av den anledningen skulle det ändå va ok. =)

Bara jag som är vegan och jag har som sagt inte satt mig in i färdigprodukterna eftersom jag inte känner något behov av dem=)

Bianca72

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 06 dec-09 kl 18:22 »
Inte får man väl ändå bröstcancer av att äta soyaprodukter??? Se på japanerna, de drabbas mer sällan av cancer än oss, och de äter mycket soya.
Enligt en insatt läkare jag haft som lärare var forskningen som kopplar bröstcancer till östrogenet misstolkad. Det fanns andra parametrar att ta hänsyn till som inte togs i beaktande. Minns inte hela historien nu, tyvärr.
38årig mamma, mormor, syster, flickvän, vegetarian, barnmorska, konstnär, livssökande, fången i ett samhälle som inte skänker lycka. Ska bryta mig loss, frågan är bara hur o när.

Gargån

• Glöm inte bort att ha roligt
« Svar #10 skrivet: 06 jan-10 kl 17:06 »
Quorn är en väldigt förädlad produkt och innehåller äggvita. Vill man veta vad man äter, så laga maten från grunden med bra råvaror. Jag  är övertygad om att man  vinner på att lägga ned mer tid på att laga maten själv. Ta den tiden av ditt liv och må bättre.

pyrola

• Trädgårdsmästarstudent, trädbeskärare, vegetarian
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 07 jan-10 kl 19:12 »
Jag tycker Quorn är ok, och mår bra av det även om jag inte äter det så ofta. Dels pga priset och dels för att det är skojigare att experimentera med linser och bönor.
Men jag tänkte att jag kunde berätta att jag har en kompis som blir as-sjuk av Quorn, hon tokspyr om hon får i sig minsta bit. Så det är tydligen inte alla som kommer så bra överens med Quornet.

Hoppas inte pojvännen det handlar om får en sådan reaktion på Quorn om han testar det!
Fjällvandra, laga vegmat, virka, leka med råttor, beskära träd, klättra i träd, nysta garn, trädgårdera

prutten

« Svar #12 skrivet: 18 jan-10 kl 11:53 »
Inte får man väl ändå bröstcancer av att äta soyaprodukter??? Se på japanerna, de drabbas mer sällan av cancer än oss, och de äter mycket soya.
Enligt en insatt läkare jag haft som lärare var forskningen som kopplar bröstcancer till östrogenet misstolkad. Det fanns andra parametrar att ta hänsyn till som inte togs i beaktande. Minns inte hela historien nu, tyvärr.

Jo, jag har läst i en bok av Micheal Pollan att soja är dåligt att äta. Det förhindrar kroppen att ta upp protein bland annat. Att äta soja i traditionellt förädlad form (som man gör i asien) som miso, tofu och sojasås där bönan har jäst först är däremot hälsosamt.

rosengård

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 07 feb-10 kl 22:15 »
När jag var på hälsohem för flera år sen så var det en näringsfysiolog som berättade att det är framtaget av en svampprodukt eller liknande.Hon sa att av alla svamp(bakterier)? så var detta inte något bra val,de kunde gjort det på någon bättre svamp(bakterie).Har tyvärr glömt vad det heter exakt,men minns tydligt att hon inte tyckte detta var en bra produkt,efersom den är helt konstlad.

Clementine

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 04 maj-10 kl 22:08 »
Jag äter inte quorn av två anledningar: 1 Det smakar spånplatta 2 Det är ett konstigt köttsubstitut som är proceserat och jag har för mig att de har dåligt näringsvärde. Inte mycket protein, vitaminer och mineraler. Men jag kan ha för mig fel.

Soja bitar, strimlor, äter jag ibland. Det är trevligt som omväxling, men inte i längden. Bönor och linser och ibland ägg, det gillar jag. Varför äta tråkiga saker när det finns så mycket fantastiska smaker i växtriket?
Jag har babylonsjukan!

Markus_H

« Svar #15 skrivet: 14 maj-10 kl 22:11 »
När jag var på hälsohem för flera år sen så var det en näringsfysiolog som berättade att det är framtaget av en svampprodukt eller liknande.Hon sa att av alla svamp(bakterier)? så var detta inte något bra val,de kunde gjort det på någon bättre svamp(bakterie).Har tyvärr glömt vad det heter exakt,men minns tydligt att hon inte tyckte detta var en bra produkt,efersom den är helt konstlad.
Quorn är en svamp inte bakterier. Annars håller jag med dig. Jag är förvisso allätare men äter och testar gärna vegetariskt. Quorn smakar radergummi och det tillhör en svampfamilj med ganska många otroligt giftiga och otrevliga svampar, därför litar jag inte helt på det.

olivoil

• Man med mål att bryta sig ur ekorrhjulet
    • Södermanland
« Svar #16 skrivet: 14 maj-10 kl 22:47 »
asch de e jättegott ;D
Var glad om du får höra att du är udda. Då är du troligen på rätt väg.

andal

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 12 jun-10 kl 17:57 »
Quorn är framtaget av ett brittiskt forskarlag och är mycel av en svamp ur Fusariumsläktet. Detta släkte är en av de giftigaste bland mikrosvampar, egentligen skulle man säga att det är ett mögel(man hittade det under en matta i england på 70-talet).
Svampen avsätter gift i det substrat den växer i. Troligtvis har man hittat nån bra extraheringsmetod men givetvis är jag lite tveksam. Även Quorn innehåller som färdig produkt en del östrogener. Tror detta är fytoöstrogener och dessa kan ha menlig effekt på kroppen i större mängd.
Vad gäller de allergiska reaktioner en del personer får utstå kanske detta i sig inte pekar på att den färdiga produkten skulle vara hälsofarlig men ibland pekar våra allergikers överkänslighet åt ett håll man skall vara försiktig med. Kan även tänka mig att det är en dosfråga för oss ickeallergiska.
Ja, ja, jag äter också ibland quorn när vi grillar på somrarna och när jag får det serverat på restaurang.

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser