Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Instruktioner till Separator!!  (läst 12597 gånger)

Chatarina

  • Inlägg: 25
    • Övriga världen
SV: Instruktioner till Separator!!
« Svar #20 skrivet: 27 jan-11 kl 19:30 »
Hej igen!
Hoppas att du får igång din separator Liselottan, håller tummarna. Lycka till!

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14100
    • Medelpad
SV: Instruktioner till Separator!!
« Svar #21 skrivet: 10 aug-16 kl 22:36 »
Beträffande smörjning av separatorer, så använd INTE sågkedjeolja eller andra vegetabiliska oljor (t ex rapsolja). De angriper nämligen brons- och mässingsdelarna i växellådan, eller man kanske snarare ska säga att närvaron av sådana metaller förstör vegetabiliska oljor.
Ester- eller glykolbaserade oljor såsom bromsvätska, miljöanpassad hydraulolja eller modern kylkompressorolja bör inte heller användas, av ungefär samma skäl.

Det är bättre med någon vanlig, inte alltför tunnflytande mineralolja (eller mineraloljeliknande syntetolja) - t ex bilmotorolja, ATF, hydraulolja. Växellådsolja går säkert också bra om man tolererar lukten, undvik dock sådan som är märkt GL5 eftersom den precis som vegetabiliska oljor kan angripa kopparlegeringar. Heter den däremot GL1, GL4 eller GL4/5 så är det inga problem.

Skulle man drabbas av en separator där växellådan är svårt hopbeckad av uråldrig eller olämplig olja, så finns det chans att modern syntetisk motorolja kan lösa problemet om den får god tid på sig, gärna i kombination med värme (uppåt 80 grader under flera timmar, helst med vevning åtminstone då och då under tiden). Dagens motoroljor har nämligen mycket bra beck- och sotlösande egenskaper.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1497
    • Ångermanland
SV: Instruktioner till Separator!!
« Svar #22 skrivet: 11 aug-16 kl 06:19 »
Hittade en manual till en separator där man rekommenderade shells hydraulolja 46, den oljan är väldigt tunn för att vara en hydraulolja.
Men har även fått tips på att oljan till vakuumpumpen för mjölkmaskinen ska passa till separatorn

 

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14100
    • Medelpad
SV: Instruktioner till Separator!!
« Svar #23 skrivet: 11 aug-16 kl 09:18 »
En hydraulolja enligt ISO VG 46 är väl en så att säga medeltjock hydraulolja. Gamla grävmaskiner och traktorhydraulik använder ofta en tjockare olja, VG 68. En ännu tunnare VG 32 är vanlig i servostyrningar på bilar och liknande, den har ungefär samma viskositet som ATF. Jag bytte olja i en kinatillverkad hydraulisk vedklyv för någon månad sedan, hade en gammal dunk VG 32 som jag fyllde på från och den oljan verkade ha ungefär samma viskositet som originaloljan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser