Beträffande smörjning av separatorer, så använd INTE sågkedjeolja eller andra vegetabiliska oljor (t ex rapsolja). De angriper nämligen brons- och mässingsdelarna i växellådan, eller man kanske snarare ska säga att närvaron av sådana metaller förstör vegetabiliska oljor.
Ester- eller glykolbaserade oljor såsom bromsvätska, miljöanpassad hydraulolja eller modern kylkompressorolja bör inte heller användas, av ungefär samma skäl.
Det är bättre med någon vanlig, inte alltför tunnflytande mineralolja (eller mineraloljeliknande syntetolja) - t ex bilmotorolja, ATF, hydraulolja. Växellådsolja går säkert också bra om man tolererar lukten, undvik dock sådan som är märkt GL5 eftersom den precis som vegetabiliska oljor kan angripa kopparlegeringar. Heter den däremot GL1, GL4 eller GL4/5 så är det inga problem.
Skulle man drabbas av en separator där växellådan är svårt hopbeckad av uråldrig eller olämplig olja, så finns det chans att modern syntetisk motorolja kan lösa problemet om den får god tid på sig, gärna i kombination med värme (uppåt 80 grader under flera timmar, helst med vevning åtminstone då och då under tiden). Dagens motoroljor har nämligen mycket bra beck- och sotlösande egenskaper.