Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saffransodling  (läst 3530 gånger)

tonebender

• Västergötland
SV: Saffransodling
« Svar #1 skrivet: 27 nov-09 kl 16:33 »
Jätteintressant!

Jag blev nyfiken och sökte på wikipedia.
Saffransidan är en riktig pärla.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 08 dec-09 kl 08:53 »
Åh, fy vad häftigt!!
Jag älskar saffran! :D Det skulle jag vilja odla någon gång!
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 dec-09 kl 09:00 »
Högt kilopris, speciellt i år när skörden i Iran blivit dålig.  Räkna med ca 40000  välutvecklade blommor för ett kilo.
jag tror att det är få platser i Sverige där det kan lyckas.

Jag har sett odlingar i Iran, stora gula ytor, en väldigt arbetsintensiv odling.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

bo_i_dala

« Svar #4 skrivet: 08 dec-09 kl 16:17 »
Hej!
På Gotland odlas 20000 lökar på försök i år!
Någon som vet vad det är för klimatzon i de stora saffransodlingsländerna??
mvh

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 dec-09 kl 16:40 »
Iran står för en stor del av världsproduktionen.  Man borde sprida bruket till Afganistan, då kilopriset på varan är högre än det de livnär sig på nu.

Klimatet är relativt torrt, men pga höjd inte direkt så varmt som i centrala delarna av Iran.  Gotland  kanke går, de har väl tänkt till före satsningen.
Även om det går, så är arbetet med det väldigt omfattande, och jag känner inte till hur det kan rationalliseras.

Priset är extremt nu, pga missväxt i de iranska odlingarna, troligtvis blir priset ungefär 50% av nu när det stabiliseats.

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 08 dec-09 kl 16:45 »
Några år gammalt klipp men ändå:

Citera
According to an article in Sunday edition of Economic Abrar daily, Iran ranks first by producing annually 150-180 tons of saffron.

It added that Greece, Morocco, Kashmir, Spain and Italy stand first to sixth by exporting 5.7 tons, 2.3 tons, 2.3 tons, one ton and 0.1 ton per year respectively.

första bästa artikel jag hittade

mistel

• -
« Svar #7 skrivet: 08 dec-09 kl 19:40 »
Iran står för en stor del av världsproduktionen.  Man borde sprida bruket till Afganistan, då kilopriset på varan är högre än det de livnär sig på nu.

Detta har man redan tänkt på för det finns projekt i afganistan där opieodlarna får saffranskrokusknölar ifall de lägger ner opieodlingen.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 08 dec-09 kl 20:10 »
Dett sista året har priset varir över 30000:-/kg,  opiumpriset har varit sjunkande  pga överproduktion.  Saffran har dessuton högre pris i första ledet i förhållande till opium, så det borde gå bra att få bönderna med sig. Nu bestämmer knarkbaroner och krigsherrar fortfarande mycket i landet, vilket gör det svårare.

En annan gröda som det finns hög efterfrågan och är lämpat för området är granatäpplen, ett kommande functional food.

Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser