Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öb´s saffran?  (läst 9875 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Öb´s saffran?
« Svar #20 skrivet: 29 nov-09 kl 21:54 »
Plockade ner en saffranspåse inköpt på ÖB från fläkthyllan för att undersöka. Priset var 20 kr för 0,5 gram, dvs 40000 kr/kg. På påsen står:

SAFFRAN
Klass 1 enligt ISO:s kvalitetsstandard
Äkta saffran från krokuspistiller. Används till bakning, ris, fisk och kötträtter. Tips: vid bakning mal saffran och en halv sockerbit till fint pulver. Utröres i 1/4 dl hett vatten.
Importerad & förpackad av:
ASIAN IMPEX AB, UPPSALA
Konsumentkontakt: 018-122103
För mer information se vår hemsida: www.asianimpex.se

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 29 nov-09 kl 22:00 »
Plockade ner en saffranspåse inköpt på ÖB från fläkthyllan för att undersöka. Priset var 20 kr för 0,5 gram, dvs 40000 kr/kg. På påsen står:

SAFFRAN
Klass 1 enligt ISO:s kvalitetsstandard
Äkta saffran från krokuspistiller. Används till bakning, ris, fisk och kötträtter. Tips: vid bakning mal saffran och en halv sockerbit till fint pulver. Utröres i 1/4 dl hett vatten.
Importerad & förpackad av:
ASIAN IMPEX AB, UPPSALA
Konsumentkontakt: 018-122103
För mer information se vår hemsida: www.asianimpex.se

Det låter himla bra. Jag hoppas verkligen att det är sant (men jag har lite svårt att tro på det ;)). Vill ju inte vara adventspessimisten här!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 29 nov-09 kl 22:18 »
Eftersom påsen är kvar har jag förstås inte provbakat med saffranet. ;) Återkommer i ärendet.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #23 skrivet: 29 nov-09 kl 22:48 »
@ appeltorp 13: var tittade du på grossistpriser nånstans? enbart från svenska grossister eller även utländska?

när jag skulle handla saffran på ÖB nu i fredags var det slut. priset gäller fram tills torsdag, sen visste de inte vad ledningen hade bestämt. jag känner som sagt ingen skillnad på ÖB:s saffran och dyrare saffran, men är priset tydligt under grossistpriset även från utlandet, så kan det helt enkelt vara en drive för att locka kunder. ingen går ju in på ÖB för bara ett eller två paket saffran ;)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #24 skrivet: 30 nov-09 kl 14:38 »
Jag tycker att priset låter lite för bra för att vara sant. Inte för att vara pessimist, men maken och jag driver restaurang och har kollat på grossistpriser. Det billigaste kilopris vi kunnat hitta är på över 64 000kr/kg, men priser på 75 000 kr och uppåt är vanligare. Detta gäller alltså äkta saffran i stora förpackningar. Saffran är en av de mest förfalskade kryddorna på marknaden, och utan att ha testat själv så vågar jag nästan gissa på att ÖB:s saffran är utblandad med något annat (tex gurkmeja, gult färgämne, arom eller alltihop samtidigt). Ett annat alternativ är att ÖB:s saffran visst kommer från saffranskrokusen, men att man har använt hela växten och inte pistillerna. Då heter det egentligen saffranspulp och kostar runt 3 500kr/kg i grossistledet.

Innebär att ½ gram skulle kosta 32 - 38 kr i grossistledet i större förpackningar. Sedan tillkommer förpackning i ½-g förpackning + handelns påslag. Det är, som Reefat el Sayed sa, en gravad hund, någonstans i prissättningen.

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 30 nov-09 kl 17:56 »
@ appeltorp 13: var tittade du på grossistpriser nånstans? enbart från svenska grossister eller även utländska?

när jag skulle handla saffran på ÖB nu i fredags var det slut. priset gäller fram tills torsdag, sen visste de inte vad ledningen hade bestämt. jag känner som sagt ingen skillnad på ÖB:s saffran och dyrare saffran, men är priset tydligt under grossistpriset även från utlandet, så kan det helt enkelt vara en drive för att locka kunder. ingen går ju in på ÖB för bara ett eller två paket saffran ;)

Vi har kollat runt lite tidigare, men det jag kikade på igår när jag skrev här (för att försäkra mig om att jag inte tog siffror ur luften) var den svenska restauranggrossisten Servera. De har saffran från flera olika leverantörer, och den billigaste kom från Santa Maria, en av de dyrare från Werners Gourmetservice. Nu kollade jag i lite fler prislistor för att jag blev nyfiken. Från Bio Food kan jag få tag på (icke ekologisk) saffran för 11,73kr/0,5g eller 20,40kr/1g. Detta är alltså iransk saffran, pris från grossist utan moms. Plötsligt låter det inte lika orimligt med ÖB:s priser! Sen är det ju precis som du skriver att lågpriskedjor gärna kör med lockpriser, för att de räknar med att folk hittar en massa andra saker de vill köpa när de ändå är på ÖB! Tilläggas ska att det i Bio Foods prislista stod att dessa produkter är en bristvara, dvs det finns inte så många kvar. Således skulle det kunna vara saffran som är kvar från förra eller förrförra året (men den behöver inte vara sämre för det om den förvarats rätt).

Enda sättet att få veta är att baka och testa! ;D

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #26 skrivet: 30 nov-09 kl 23:11 »
vad kul gräj

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #27 skrivet: 01 dec-09 kl 01:13 »
jag tror att om du kikar lite till eller kikar på producenter direkt från iran så kommer du betydligt lägra också ;)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #28 skrivet: 02 dec-09 kl 15:26 »
köpte 7 paket saffran på öb igår. nu har jag då så att iaf jag klarar mig samt kan skicka hem till släkten.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #29 skrivet: 06 dec-09 kl 16:30 »
Oj vilket bra pris! Låter som jag ska ta en sväng till ÖB i morgon då...  ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #30 skrivet: 06 dec-09 kl 17:01 »
Jag köpte två kuvert saffran på ica för 30kr häromdagen .,,ganska så bra pris.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #31 skrivet: 06 dec-09 kl 17:21 »
Också bra pris ja. Jag köpte en påse för... var det 37,50? Otroligt dyrt var det iaf...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Therese K

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 06 dec-09 kl 18:56 »
Idag har jag bakat med ö&b saffran. Men jag hade ju bara 1 paket, i receptet skulle man ha 2.. :-\ Men det blev jätte goda bullar ;D :P
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #33 skrivet: 06 dec-09 kl 19:43 »
det är bara att halvera alla mått i receptet, då blir det rätt ändå.  ;D

yggdrasil

• Småland
« Svar #34 skrivet: 16 dec-09 kl 19:45 »
hm jag fick betala 39kr för 0,5gr på Tempo, dyrt som stryk tycker ja, ska dock försöka få till något riktigt gott
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #35 skrivet: 16 dec-09 kl 20:35 »
i umeå är öb's saffran uppe i 25 kr/kuvert nu, så de har höjt en femma nu efter erbjudandeveckan. trots allt billigt om man jämför med nästan 40 spänn.

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare
Dha87

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser