Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öb´s saffran?  (läst 9872 gånger)

incarnadine

Öb´s saffran?
« skrivet: 26 nov-09 kl 21:53 »
Hej! Läste genom öbs annonsblad idag...två påsar saffran för 20 kr. Fint! Men hur smakar det? Ngn som provat?

Köpte santaamarias med häromdagen...33 spänn för halvt gram...dyra bullar alltså!

;)

Therese K

• Skåne
SV: Öb´s saffran?
« Svar #1 skrivet: 26 nov-09 kl 22:00 »
Jag köpte saffran idag på ö&b.. Men jag har inte provat än.. återkommer senare :)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

incarnadine

« Svar #2 skrivet: 26 nov-09 kl 22:25 »
ja! Gör gärna det! Ingen kan ju påstå att det är dyrt iaf.  ;)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 27 nov-09 kl 00:50 »
jag brukar köpa saffran på ÖB. är som vilket saffran som helst.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

incarnadine

« Svar #4 skrivet: 27 nov-09 kl 08:53 »
jaha, tycker du det! Ja, jag blir förvånad. Kanske man skulle våga sig på att köpa det då.  ;D Usch, nu kändes det ju som att jag tjänade pengar här... ;) Haha

lumpus

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 nov-09 kl 09:09 »
känns som en räddning,tänkte bojjkotta saffran i år men öb är kanske räddningen?  återkom ni som provat öb saffran för recention tack!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 27 nov-09 kl 10:09 »
Apropå saffran, och lite OT. Jag såg på TV att man odlar saffran på Gotland.

Det måste man väl säga är alternativt.

incarnadine

« Svar #7 skrivet: 27 nov-09 kl 11:01 »
med tanke på priserna så är det kanske ngt att tänka på. Är det i växthus och så eller? Känns som att det ska odlas varmt. Ligger lite i tiden känns det som ju, transporten från Gotland istället för Iran är ju bättre!

Såg idag att ett pkt saffran kostade 20, alltså inte två för tjugo som jag skrev först. Ändock billigt.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 27 nov-09 kl 12:41 »
oj, har kvar två paket sen förra året. tror jag betalade bara hälften för ett paket då  :o öb's saffran gör att degen blir gul och smakar saffran. så ja, jag tycker att det inte skiljer sig från ICA's eller konsums saffran.
« Senast ändrad: 27 nov-09 kl 12:45 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 27 nov-09 kl 14:33 »
med tanke på priserna så är det kanske ngt att tänka på. Är det i växthus och så eller? Känns som att det ska odlas varmt. Ligger lite i tiden känns det som ju, transporten från Gotland istället för Iran är ju bättre!

Såg idag att ett pkt saffran kostade 20, alltså inte två för tjugo som jag skrev först. Ändock billigt.

http://www.sr.se/Gotland/nyheter/artikel.asp?artikel=3253570
http://www.stafva.se/saffran.pab

Ett par länkar. Såg ut (på TV) att vara på friland, de tål tydligen neråt 20 minusgrader och snö.

incarnadine

« Svar #11 skrivet: 28 nov-09 kl 10:46 »
wow! Det var spännande! Tack för länktipsen!  ;D

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #12 skrivet: 28 nov-09 kl 13:06 »
http://www.sr.se/Gotland/nyheter/artikel.asp?artikel=3253570
http://www.stafva.se/saffran.pab

Ett par länkar. Såg ut (på TV) att vara på friland, de tål tydligen neråt 20 minusgrader och snö.

ja, jäklar det trodde man inte att de var så tåliga. då är det väl bara sätta igång.

incarnadine

« Svar #13 skrivet: 28 nov-09 kl 17:10 »
ja precis. och som hon sa i inslaget så förökade dom sig själv...krokusarna alltså, alltså det ligger ju lite pengar i det om man bara har plats.  :P

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 28 nov-09 kl 18:31 »
fast 20 - 30 gram av 20 000 lökar låter något, nja vad ska man säga, lite?

incarnadine

« Svar #15 skrivet: 28 nov-09 kl 22:43 »
nää tänkte med på det ...men senare i inslaget sa 200 gram tror jag...hmm

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #16 skrivet: 29 nov-09 kl 16:58 »
nånting jag reagerade på var att de plockade hela blomman. för ett antal år sen såg jag en kort dokumentär om kryddor där de tog upp saffran med bland annat. där visade de att de gula trådarna drogs ut ur blomman istället när den skördades. det tycker jag verkar enklare än att skörda hela blomman för att sedan sortera igen. ???

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #17 skrivet: 29 nov-09 kl 17:22 »
Spontant känns det som följer. Om blommorna blir "mogna" samtidigt torde det vara enklare att ta trådarna direkt, och sedan inte komma tillbaka för ny skörd. Blir blommorna "mogna" vid olika tidpunkter är det förmodligen smidigare att ta bort hela blomman, för då slipper man titta efter i redan "skördade" blommor.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #18 skrivet: 29 nov-09 kl 17:28 »
jo, det ligger nåt i det. man skulle kanske kunna förknippa honung med saffran eller förstör man saffranet då?

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 nov-09 kl 20:36 »
Jag tycker att priset låter lite för bra för att vara sant. Inte för att vara pessimist, men maken och jag driver restaurang och har kollat på grossistpriser. Det billigaste kilopris vi kunnat hitta är på över 64 000kr/kg, men priser på 75 000 kr och uppåt är vanligare. Detta gäller alltså äkta saffran i stora förpackningar. Saffran är en av de mest förfalskade kryddorna på marknaden, och utan att ha testat själv så vågar jag nästan gissa på att ÖB:s saffran är utblandad med något annat (tex gurkmeja, gult färgämne, arom eller alltihop samtidigt). Ett annat alternativ är att ÖB:s saffran visst kommer från saffranskrokusen, men att man har använt hela växten och inte pistillerna. Då heter det egentligen saffranspulp och kostar runt 3 500kr/kg i grossistledet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 1 användare
Dha87

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser