Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilket salt till skinnberedning?  (läst 13581 gånger)

ulfg

SV: vilket salt till skinnberedning?
« Svar #20 skrivet: 27 dec-09 kl 18:23 »
Ett möjligt fel han gjorde var att han bara saltade en gång. Det bästa är att salta en gång och sedan hälla bort saltet efter en vecka och salta om ytterligare en gång. Till slut skicka in skinnet efter två veckor. Saltet drar ut vätska vilket gör att den andra omgången salt verkligen drar ur överskottsvätskan ur skinnet, så att skinnet blir bra och inte läcker vid transport. Jag tror inte heller att det var så bra att vika skinnet. Saltet släppte kanske på ovandelen och föll neråt så att det inte sög så bra. Bättre lycka nästa gång. Kul ni ville ta vara på älgskinnet i alla fall. De flesta verkar skära sönder älgskinnet vid slakt och sedan slängs det bara.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

bo_i_dala

« Svar #21 skrivet: 28 dec-09 kl 19:43 »
Hej!

Vid hudsaltning i större skala läggs hudarna i en trave (ovikta) med rikligt med salt mellan varje hud, så ligger dom i 1-3 veckor, därefter tas dom upp skakas av och viks, läggs på pall och körs till garveriet där man kylförvarar före beredning.

garverier köper även hudar från baltikum, dessa hudar är putsade så att det inte finns en massa fett mm kvar och dessa dudar lagras ytterligare en vända (1-3 veckor)på trave (ovikta) med nytt salt mellan hudarna- detta ger en "torrare" hud som när den viks på pall klarar transporten till garveriet i Sverige.

Till saltning av hudar fick jag lära att det SKA vara natriumclorid!
mvh

sarbe453

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 28 dec-09 kl 20:22 »
Aha, så det var både fel salt, felaktigt vikt och bara saltat en gång!!!

Tur att far min, har många jägarkompisar så han kan få ett nytt skinn. Det viktigaste tyckte han var att tranås inte ville ha något betalt i alla fall  ;)

Men apropå att älgskinn tycks vara känsliga för hårsläpp. Är ett sommarskinn bättre än ett vinterskinn tror ni, jag funderar på att de fäller vinterpälsen och att den då är känsligare för släpp än sommarpälsen? (vet att jag svävar ut lite från ämnet får)
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

bo_i_dala

« Svar #23 skrivet: 07 jan-10 kl 10:34 »
Hej!
Vad jag fått veta är älg och rådjurshudar svåra med pälssläpp!
Vet inte om det är skillnad på årstider... kan det ha med garvningen att göra?? eller är vi slarvigare med vilthudar??( får ligga nån dag eller så före saltning??)
Ring ett garveri och fråga!!
mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkare92, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser