Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya regler from 1 dec  (läst 6199 gånger)

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
SV: Nya regler from 1 dec
« Svar #20 skrivet: 15 jan-10 kl 20:35 »
De nya reglerna innebär inte så stora skillnader egentligen. Tidigare kontrollerade kommunen livsmedelsanläggningen innan man fick starta, nu kontrollerar dom efter att man startat.
Detta innebär att det är otroligt viktigt att man vet vad man gör och följer kommunens och livsmedelsverket regler, så man inte startar upp något som kommunen sedan inte kommer att godkänna. Då riskerar man att få slå igen.

Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Skytten

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 03 maj-10 kl 13:32 »
Lagen bör anpassas till verkligheten!  Där jag bor har man tillåtit mig att slakta fjäderfä i köket. Pga att jag sålt i liten skala till konsument, har man bara krävt noteringar för att kunna uppfylla spårbarheten.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 03 maj-10 kl 13:58 »
Vaa?? Har du ett fjäderfäslakteri i ett livsmedelskök? Eller tom i ditt privata kök??

Vill du omedelbart pm.a mig och berätta vad man ska göra för att få igenom det och hur din egenkontrollplan ser ut.

Skytten

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 03 maj-10 kl 14:09 »
Jag behöver inte PM:a, man anser att den omfattning som det handlar om, är ringa, och det förekommer inte i vår kommun så mycket problem, som faktiskt i  större anläggningar.  Villkoret är privat, lokal försäljning i liten skala. Oh ja ett vanligt kök, där folk vanligen tillreder sin mat, utan att bli sjuka.
Egenkontroll finns, men den är inte utsatt för kontroll av myndigheten, så länge villkoret för småskalighet finns, och spårbarheten finns.  Jag säljer väldigt lite, under hundra fåglar/år.

louise

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 03 maj-10 kl 14:24 »
Okej, om du inte vill pm:a, kan du tänka dig att lägga ut din egenkontrollplan här?

Jag begriper inte hur den ser ut. Avlivningsrum? Ren och oren sida? Salmonellarisker? Nedkylning?   

Dessutom skulle jag behöva exakt vilket "objekt" du är, för att kunna hänvisa när min miljöchef får spel.

Skytten

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 03 maj-10 kl 14:41 »
Okej, om du inte vill pm:a, kan du tänka dig att lägga ut din egenkontrollplan här?

Jag begriper inte hur den ser ut. Avlivningsrum? Ren och oren sida? Salmonellarisker? Nedkylning?   

Dessutom skulle jag behöva exakt vilket "objekt" du är, för att kunna hänvisa när min miljöchef får spel.

Objektet kan jag inte bjuda på.   Nu vet jag inte var du bor och hur byrokrater handlar där.
Jag är medveten om att de om de ville skulle kunna stoppa  mig, men de har en inställning att småskajlighet är bra, och få blir sjuka pga hemslakt, problemet finns i storskaligheten

Allt det du beskriver om vad du måste ha, krävs inte i praktiken här.

Jag avlivar utomhus, plockar vid köksvasken och kylrum?, kunden tar den direkt, och bor nästgårds.

Får vi behålla en myndighet, som inte styr uppifrån, utan begriper sig på att människan är ratioinell och kan ta ansvar, så kommer det att bli lättare för småskaligheten.
Subsidiaritetsprincipen är en viktig tanke, hur vet en byrokrat om det sköts väl i köket eller fabriken?

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 03 maj-10 kl 14:42 »
Det var ju tråkigt att du inte vill dela med dig, det gör att vi andra inte kan starta likadan verksamhet. Din kommun är antagligen hysteriskt unik, och det är trist att vi andra inte kan få samma chans. Men jag förstår ändå din rädsla.

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 05 maj-10 kl 08:36 »
Kolla denaa länk hos Eldrimner. Kan det vara till någon hjälp?  http://eldrimner.com/core/files/8665.JTI-rapp%20Branschriktlinjer%20småskalig%20slakt.pdf

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 3 användare (2 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser