Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya regler from 1 dec  (läst 6207 gånger)

Stadsbarn

• Gäst
Nya regler from 1 dec
« skrivet: 25 nov-09 kl 10:21 »
Detta intressanta och positiva besked har jag fått vid
förfrågan hos rådgivare på Eldrimner!

Citat: "Från och med 1 december ändras livsmedelslagen. Då behövs det för
nästan alla verksamheter bara att man gör en anmälan. Godkännandet
blir bara kvar för slakterier och andra verksamheter som tillverkar
animala livsmedel och som sedan säljer till olika återsäljare.

Det finns inget hinder att kunna använda sitt eget kök hemma för
livsmedel.
Krav ställs naturligtvis på att hantering ska vara säker och hålla god
livsmedelshygien. Det kan vara problem med husdjur och annat, men det
mesta går säkert att lösa. Det finns idag godkända verksamheter som
erbjuder tre-rätters menyer och som använder sitt eget kök hemma."

Jag ställde en förtydligande fråga om vad som gäller vid osttillverkning
eftersom det är animaliskt livsmedel.

Citat:"Godkännande enligt det nya behövs inte när man säljer genom egen gårdsbutik
eller direkt till konsument eller till lokala butiker och restauranger "
« Senast ändrad: 25 nov-09 kl 12:14 av Stadsbarn »

Mushi

SV: Nya regler from 1 dec
« Svar #1 skrivet: 25 nov-09 kl 10:44 »
Mycket intressant nyhet! Försökte surfa fram lite mer information men hittar inga klara besked. Eller rättare sagt, i vissa kommuner verkar det vara klara besked om att "Från om med den 1 december 2009 försvinner kravet på godkännande av vissa livsmedelsanläggningar". Gäller det alla kommuner eller bara vissa?? Vet du var man kan läsa den nya lagen? (Livsmedelsverkets hemsida tänker man ju, men jag hittar den inte där)

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 nov-09 kl 12:13 »
Detta är alltså en förändring i livsmedelslagen, så då gäller det för alla kommuner! Borde finnas något på Livsmedelsverkets hemsida kan man tycka...

Lars Pers Maria

• -
« Svar #3 skrivet: 26 nov-09 kl 01:11 »
Har idag varit på kurs om livsmedelshygien med Per Nilsson från Eldrimner som kursledare. Det han sa bekräftar det som skrivits ovan. Toppen!!!
Man behöver bara anmäla livsmedelsanläggning. Ingen registrering, inga ritningar mm. Ok att sätta igång 10 dagar efter anmälan om man inget hört.

och Per är fantastisk! Vi som är på gång har en enorm nytta av honom. Tveka inte att kontakta honom om du undrar nå't. Titta på www.eldrimner.com

Tror inte min kommun har en aning om detta...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Mushi

« Svar #4 skrivet: 26 nov-09 kl 08:50 »
Nu kan jag inte det här i detalj men har det inte varit så att man a) ska anmäla till och få sin lokal godkänd av miljö/hälsa på kommunen och b) om man är primärproducent ska ansöka om tillstånd hos Länsstyrelsen?

Det skulle då innebära att man ansöker till Länsstyrelsen med HACCP-plan, ritningar etc men slipper gå vändan med kommunens miljö och hälsa. Eller? Mejeriverksamhet är kanske inte primärproduktion? Vad heter det då och ska det inte alls ansökas hos Länsstyrelsen?
« Senast ändrad: 26 nov-09 kl 10:19 av Mushi »

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 26 nov-09 kl 10:06 »
Ah, det låter jättefint !

jag mailat med en kompis som har genom jobbet kontakt till miljö och bygg, det verkar stämmer, allt det. Och hon ringde till sin Livsmedelinspektör -som inte tyckte om det hela alls (det säger mycket..)

Nu kan jag inte det här i detalj men har det inte varit så att man a) ska anmäla och få godkänd sin lokal till miljö/hälsa på kommunen och b) om man är primärproducent ska ansöka till Länsstyrelsen?

Det skulle då innebära att man ansöker till Länsstyrelsen med HACCP-plan, ritningar etc men slipper gå vändan med kommunens miljö och hälsa. Eller? Mejeriverksamhet är kanske inte primärproduktion? Vad heter det då och ska det alls ansökas hos Länsstyrelsen?

Nej ingen ansökning, som Maria skriver här ovan, ingen registrering, inga ritningar, bara anmäla och sätta igång efter 10 dagar.

Enligt min väninna, om dom (inspektörena) senare kontrollerar och ställer orimliga krav (vilket dom ju kan göra nu) då är det bara att överklaga och lungt producerar vidare...  om jag fattat det rätt.

faile

• Erdalen gard
« Svar #6 skrivet: 26 nov-09 kl 11:49 »
Hadde det vore ei slik lov i Norge også... Heldiggriser:) Kioskvarer er det einaste jeg får lov å selle, og en og annen svele, vaffelkake...

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
« Svar #7 skrivet: 26 nov-09 kl 14:49 »
Fantastiskt att de har tagit sitt förnuft till fånga!  :D
Det började ju bli löjligt som det var när folk inte ens kunde baka bullar för försäljning till stöd för barnens fotbollsklubb osv....

Om någon har en länk direkt till lagtexten eller liknande, eller var man kan hitta informationen hos livsmedelsverket så är jag intresserad av att veta.

Nu befinner jag mig förstås i fel land för tillfället, men det kan vara en bra start för att luska ut vad som kan göras härifrån också och sen exportera till Sverige. (Men då gäller säkerligen Portugisiska regler för tillverkningen ändå vilket betyder separat godkänt kök osv...)

Men men, det kan ju vara värt att veta var jag kan börja att kolla upp detta.

EU-regler generellt någon?

V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #8 skrivet: 28 nov-09 kl 12:54 »
Hittade följande efter lite letande. http://www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2009/2009_5_Livsmedelshygien.pdf
Har dock inte jämfört med den gamla lagtexten vars paragrafer är strukna.
Min bästa ägodel är min vedspis!

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 28 nov-09 kl 13:11 »
Det låter ju nästan för bra för att vara sant.... :D Jag kokar ju sylt och annat i liten skala hemma i mitt kök, men har varit noga med att inte göra mer än jag får. Nu börjar jag närma mig det tak som finns i vår kommun och har börjat fundera på godkända lokaler, men då kanske det inte alls behövs?

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #10 skrivet: 28 nov-09 kl 13:22 »
Läste i lagtexten också och det känns så himla bra!! Det gör det ju plötsligt möjligt att faktiskt få igång en verksamhet utan stora investeringar!

:D :D :D :D :D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Han i Skogen

« Svar #11 skrivet: 02 dec-09 kl 20:37 »
Så m.a.o skulle jag kunna hitta på ett företagsnamn, starta gårdsbutik tex "Sylt O Sånt"  börja tillverka sylt gele ja lite av varje och sedan sälja på bara,utan en massa krångel.

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 dec-09 kl 08:56 »
Om man utgår från att du redan är registrerad företagare, ja! Men du måste först anmäla din verksamhet till kommunen. Givetvis gäller sedan alla hygienkrav, HACCP, även för dig. Får du kontoll av kommunen måste du uppfylla kraven. Annars kan du bli tvingad att slå igen!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #13 skrivet: 04 dec-09 kl 18:16 »
Så m.a.o skulle jag kunna hitta på ett företagsnamn, starta gårdsbutik tex "Sylt O Sånt"  börja tillverka sylt gele ja lite av varje och sedan sälja på bara,utan en massa krångel.

Nja,

Hitta på ett namn
registrera firman hos skattverket
registrera sin verksamhet hos kommunen
Göra upp en haccp-plan, den behöver inte vara stort för de flesta verksamheter
vänta 10 dagar
starta produktion
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #14 skrivet: 05 dec-09 kl 11:45 »
Nja,

Hitta på ett namn
registrera firman hos skattverket
registrera sin verksamhet hos kommunen
Göra upp en haccp-plan, den behöver inte vara stort för de flesta verksamheter
vänta 10 dagar
starta produktion
Vet inte om kommunen kräver registrering?
För skatteverket kan du köra det som hobbyverksamhet om vinsten ligger under ca: 30000/år
Beskattning sker då i inkomstslaget tjänst och inte i näringsverksamhet.
Mycket enklare redovisning

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #15 skrivet: 12 dec-09 kl 14:23 »
Vet inte om kommunen kräver registrering?
För skatteverket kan du köra det som hobbyverksamhet om vinsten ligger under ca: 30000/år
Beskattning sker då i inkomstslaget tjänst och inte i näringsverksamhet.
Mycket enklare redovisning

Sant, däremot kan man inte dra av investeringar då.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #16 skrivet: 12 dec-09 kl 23:46 »
Sant, däremot kan man inte dra av investeringar då.
Jodå, du gör en avskrivningsplan.
Det normala är på fem år.

Dakrish

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 31 dec-09 kl 20:26 »
Kanske lite korkad fråga, men gäller detta också tvålproduktion? Jag har tidigare inte riktigt fattat varför jag måste hyra en separat lokal för att tillverka tvål som ska säljas, när jag har precis samma ingredienser och procedur i mitt eget kök.
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 31 dec-09 kl 20:46 »
Men hur var det, nu får man ha flera hobbyverksamheter, som var och en får nå upp till 30 000, eller är det totalt för alla hobbyverksamheter, måste läsa på lite här känner jag. Är det 30 000 per hobbyverksamhet borde man kunna ha Sylt, Marmelad, Chutney mm som skilda verksamheter  :P.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #19 skrivet: 02 jan-10 kl 20:43 »
Men hur var det, nu får man ha flera hobbyverksamheter, som var och en får nå upp till 30 000, eller är det totalt för alla hobbyverksamheter, måste läsa på lite här känner jag. Är det 30 000 per hobbyverksamhet borde man kunna ha Sylt, Marmelad, Chutney mm som skilda verksamheter  :P.
Jag tror det är totalt belopp. Men ring skatteverket, de har betalt för att svara på svåra frågor och gör det gärna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 3 användare
torbjorn, Hantverkaren, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser