Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blodig slem"plopp"?  (läst 4001 gånger)

Lejonhjärta

• Västergötland
Blodig slem"plopp"?
« skrivet: 24 nov-09 kl 22:58 »
När min ena kalv bajade idag så kom en blodig slemplopp i bajset. Får hö så dom bajar fast, inga koblaffor. Är född i juni så brunst kan det väl inte va redan, hon e ju bara "barnet". Men vad kan det vara? Får kor sånt eller ska ja bli orolig?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Fiat

• -
SV: Blodig slem"plopp"?
« Svar #1 skrivet: 25 nov-09 kl 09:06 »
Om det beror på brunst eller inte vet jag ej. Men vill bara tala om att hon är gammal nog för att brunsta detta fick jag lära mej den hårda vägen när jag lyssnade på alla som sa att dom gott och väl kan gå tillsammans med tjurkalvarna fram tills dom är 6-7 månader. Detta slutade med kalvning  straks innan 14 månader. Som tur va och en bra veterinär så klarade både kalven och kvigan en jätte besvärlig förlossning men kalven dog efter några dagar. Efter detta så skickade jag mina kor till slakt och har numera bara stutar och tjurar.
MVH Fredrik.

Mushi

« Svar #2 skrivet: 25 nov-09 kl 09:52 »
Försök att kolla vilken öppning det kommer ifrån, om det kommer mer alltså.

Kvigor kan börja brunsta tidigt, så nu är det dags att börja kolla i rumpan varje dag :-) Även om det är långt till betäckningsdags är det bra att lära känna kossornas cykler och brunstbeteende. Har hon haft ägglossning brukar man se att hårstråna på musen är lite blodiga.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 nov-09 kl 14:19 »
Ok va bra. Tack. Har tackolov bara 2 kvigkalvar så nåra barn blir det inte. Men nu ska vi kolla brunster för framtida bruk. :)
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #4 skrivet: 25 nov-09 kl 14:42 »
När min ena kalv bajade idag så kom en blodig slemplopp i bajset. Får hö så dom bajar fast, inga koblaffor. Är född i juni så brunst kan det väl inte va redan, hon e ju bara "barnet". Men vad kan det vara? Får kor sånt eller ska ja bli orolig?

Blodflytning kommer från slidan, oftast när djuret ligger ner, den ser ut som en blodig sträng eller en lite upphöjd blodpöl på underlaget.
Såg du att det kom med bajset? Då kan det vara tarmslemhinnan, den är rätt känslig. När tex. seminören har varit och grävt i ändtarmen blir det ibland blodigt gele i bajset, och det kan komma av bara hård avföring också. Jag säjer så här, en gång är ingen gång om kalven mår bra för övrigt, upprepas det under en längre tid får man fråga om råd.

"Kärleken är livets bäste vän"

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 nov-09 kl 16:43 »
Det kom med bajset!
Dom bajar ju inte blaffor utan mer bollar som hästar gör.
Satt en blodig slemm bobba på en av bajarna. Inte stor men ändå.
Jag var där nar hon bajade och skulle ta ut den direkt annars hade ja nog inte märkt det då dom står på torv i boxen.

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 25 nov-09 kl 17:02 »
Om nöt bajsar som hästar är foderstaten alldeles fel , nötens bajs SKA vara krämigare (inte löst ,rinnande el vattnigt ) men får inte komma som bollar utan ska vara som kräm .

Moëll i Trädet

• -
« Svar #7 skrivet: 25 nov-09 kl 17:12 »
Nja, att det blir som skiviga korvar är väl inte onormalt om man har torkat grovfoder, men hästbollar ska det ju inte bli...
Ett skapligt hö + mineral ska dom klara sig på, men dom växer ju inte som broilers. Dom får däremot en väl utvecklad vom och blir goda betesomvandlare som vuxna.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 nov-09 kl 08:57 »
Va kanske fel å jämföra med hästskit men det är ju mer likt det än traditionella komockor. Men det stämmer att det är som en korv i skivor. Blir som runda lite platta ploppar. Har fått lära mig att av hö blir det inte mockor utan torrare.
Fel foderstat undrar jag hur det kan bli om man bara ger fri tillgång på bra hö, mineraler å en näve kraft om dan.
Är inte tänkt att dom ska bli stora å biffiga, det är fjällnära som ju är mindre å lite tunnare men bra fodersökare.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 02 dec-09 kl 13:05 »
Var på väg att ringa vet. för såg samma sak på min fjällnära kviga idag... Men tänkte ändå kolla om det fanns nåt i ämnet på Alternativ... :-[

Grannen som är ko-bonde säger att det kan bli så, tex.om dom är hårda i magen, men det är dom inte, ungefär i konsistens som typ, vad ska vi säga? Potatismos? Dom äter enbart torr hör, inget ensilage eller kraftfoder.

Min första tanke var parasiter, men det kanske inte finns något som ytrrar sig så?

Hon hade 38,5 i temp, dom går på lösdrift.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

bo_i_dala

« Svar #10 skrivet: 17 dec-09 kl 08:37 »
Hej!

Koskitens konsistens beror främst på energiinnehållet i deras mat!! Hög energihalt= lös skit ...
mvh

Moëll i Trädet

• -
« Svar #11 skrivet: 17 dec-09 kl 13:23 »
Hej!

Koskitens konsistens beror främst på energiinnehållet i deras mat!! Hög energihalt= lös skit ...
mvh

Det är väl obalans mellan energi och protein och proteinets lättlöslighet som påverkar skitens konsistens?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 20 jan-10 kl 10:46 »
Men vill bara tala om att hon är gammal nog för att brunsta detta fick jag lära mej den hårda vägen när jag lyssnade på alla som sa att dom gott och väl kan gå tillsammans med tjurkalvarna fram tills dom är 6-7 månader.
Detta slutade med kalvning  straks innan 14 månader. Som tur va och en bra veterinär så klarade både kalven och kvigan en jätte besvärlig förlossning men kalven dog efter några dagar. MVH Fredrik.

Så sant, man ska vara försiktig med att ha kvigor o tjurkalvar ihop.
En av mina Fjällkvigor brunstade (med blodflytning) när hon var straxt under 6 månader.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 3 användare
Fiat, Nataks, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser